تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۱
کد خبر: ۵۸۲۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در جمع ایثارگران :
روحانی :تحریم‌ها نه تنها غیرقانونی بلکه ضدحقوق بشری است/ درس اصلی را از خانواده شهدا بگیریم
رئیس‌جمهور گفت: در دیدار با سران کشورهای اروپایی تاکید کرده‌ام که تحریم‌ها علیه ایران نه تنها غیرقانونی بلکه ضد حقوق بشری است.

حسن روحانی رئیس جمهور در دیدار با ایثارگران استان هرمزگان که بعدازظهر دیروز برگزار شد، با اشاره به جایگاه ایثارگران در انقلاب اسلامی گفت: ‌انقلاب ما عظمت، استقلال و سرافرازی خود را مرهون دلاوری فرزندان عزیز این مرز و بوم در دوران نهضت اسلامی و دفاع مقدس است.

وی ادامه داد: این عزیزان و شهیدان زنده، رنج همه سختی‌ها را با صبرشان خریدند و برای ما درس صبر، مقاومت و ایستادگی هستند.

روحانی ادامه داد:‌هم در دوران انقلاب و هم در دوران دفاع مقدس، اگر همه اقشار جامعه برای پیروزی انقلاب و دفاع مقدس به صحنه نمی‌آمدند، انقلاب پیروز نمی‌شد و نمی‌توانستیم دشمن را از خاک‌مان بیرون کنیم.

استان هرمزگان یاور انقلاب بود

وی با اشاره به حمایت‌های قدرت‌های جهانی از رژیم طاغوت تصریح کرد: ایستادگی مردم و صبر و مقاومت آنها باعث پیروزی‌شان شد.

رئیس جمهور با اشاره به جایگاه مردم هرمزگان گفت: این استان یکی از استان‌های انقلابی ما بود و در دورانی که انقلاب نیاز به یار و یاور داشت، در کنار انقلاب بودند.

روحانی اضافه کرد: تبعیدها، زندان‌ها، شکنجه‌ها و ایستادگی‌ها باعث شد، انقلاب پیروز شود.

وی شرایط ایران در ابتدای شروع جنگ تحمیلی را یادآور شد و افزود: جنگ در شرایطی به ما تحمیل شد که در سال‌های ابتدایی انقلاب و نیروهای مسلح ما خاص بود و دشمن تردید نداشت که با این حمله به ایران اگر در لحظه‌ای کوتاه کل کشور را اشغال نکند، حداقل چند استان مرزی را جدا خواهد کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه ولی در آن شرایط همه به صحنه آمدند، تصریح کرد: اگر عده‌ای می‌ماندند و عده‌ای آماده فداکاری می‌شدند و عده‌ای گوششان به صدای دشمن بود و عده‌ای ندای امام توجه می‌کردند، هرگز پیروز نمی‌شدند.

روحانی با اشاره به حضور خود در جبهه‌های جنگ به ملاقات سران وقت قوا در جبهه‌ها اشاره کرد و افزود: این بسیار مهم است که در یک کشور همه به صحنه بیایند و اگر ملتی برای یک هدف مقدس دست به دست هم دهند، خداوند آن ملت را پیروز می‌کند.

وی به عدم دستیابی دشمن به یک وجب از خاک کشورمان اشاره کرد و افزود:‌این یک افتخار بزرگ است که دشمن حتی یک وجب از خاک ما را نیز اشغال نکرد.

رئیس جمهور تحریم‌های نظامی و اقتصادی علیه کشورمان را یادآور شد و اظهار داشت: با همه این تحریم‌ها ما روی پای خود ایستادیم و هیچکس به ما کمک نکرد؛ ما در دفاع مقدس به هیچکس امید نداشتیم و امید ما به خدا بود و همه از توان خود استفاده کردند و به صحنه آمدند.

سختی‌های زندگی مردم را با وجود خود حس می‌کنم

روحانی ادامه داد: امروز، روزگاری که به نظر برخی سختی‌هایی وجود دارد؛‌من نیز قبول دارم که زندگی مردم با مشکلات همراه است و این را نه با ارقام که با وجود خود حس می‌کنم.

وی تورم 43 درصدی در کشور را مورد اشاره قرار داد و افزود: وقتی یک کالا 43 درصد گرانتر در اختیار مردم باشد معنایش فشار بر روی همه مردم است و زمانی که بیکاری افزایش یابد، فشار به جامعه بیشتر می‌شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه تلاش دولت این است که با کمک مردم فشار را کم کند، گفت: وقتی دولت کار خود را شروع کرد با تورم 43 درصدی روبرو بود و امروز آمار تورم 32 درصد را نشان می‌دهد.

روحانی اضافه کرد: ممکن است هنوز گرانی وجود داشته باشد و ما باید به جلو برویم و تورم را به مقدار پائین‌تر برسانیم.

وی ادامه داد: این روند یک کار یک روزه نیست، اما مسیر ما مسیر درستی است و یک مشکل بزرگ را نمی‌توان یکروزه حل کرد.

وی با بیان اینکه مردم ما در سایه تورم و در کنار تحریم فشار زیادی را تحمل کردند، افزود: تحریم‌ها هنوز تمام نشده؛ معنای تحریم این است که کالا به دست مردم گرانتر می‌رسد و به عنوان مثال برای خرید و حمل و نقل گندم باید پول بیشتری بدهیم.

تحریم‌ها نه تنها غیرقانونی بلکه ضد حقوق بشری است

روحانی تحریم‌های غرب علیه ایران در زمینه‌های مختلف را مدنظر قرار داد و اظهار داشت: من در ملاقات‌های خود با سران کشورهای اروپایی تاکید کردم که تحریم‌ها نه تنها غیرقانونی است بلکه ضد حقوق بشری بوده چون دارو و تجهیزات پزشکی نیز گران شده است و یا به دست مردم نمی‌رسد.

رئیس جمهور در ادامه سخنرانی خود در این دیدار ضمن تجلیل از جایگاه خانواده شهدا و ایثارگران، گفت: امت اسلام یک ویژگی دارد که دیگران آن را ندارند و این ویژگی امید به خداوند است که روحیه لازم را برای ایستادگی و مقاومت به ما می‌دهد.

وی با اشاره به لزوم سپاسگزاری از خداوند به دلیل نعمت صبر و استقامت در برابر آزمایش‌های الهی افزود: همه ما در آزمایش الهی قرار می‌گیریم و در این آزمایش روشن می‌شود صابرین واقعی چه کسانی هستند.

باید درس اصلی را از خانواده‌های شهدا بگیریم

روحانی خانواده شهدا و ایثارگران را معلمان بزرگ کشور خواند و ادامه داد: باید درس اصلی را از شما یاد بگیریم و مردم ما نیز قدر شما خانواده‌های شهدا و ایثارگران را می‌دانند.

وی اضافه کرد: همه آنها که به کشور و مردم ما ظلم کردند آثار آن را دیده‌اند و در ادامه نیز خواهند دید.

رئیس جمهور با بیان اینکه در حد توانش در خدمت خانواده‌های شهدا و ایثارگران خواهد بود، گفت:‌قانون جامعه خدمات‌رسانی به ایثارگران که سال‌ها بر زمین مانده بود در دولت دستور اجرای آن را صادر کردیم تا درحدی که دولت توان دارد آن را اجرا کنیم.

روحانی ادامه داد: ماه اسفند و پایان سال برای دولت ماه سختی است ولی در حد توان خود بخشی از بدهی‌هایی که به ایثارگران داشتیم پرداخت خواهیم کرد و فکر می‌کنم در هفته آینده این پول به حساب ایثارگران برسد.

روحانی خدمت‌رسانی به ایثارگران و خانواده آنها را قانون و وظیفه دولت دانست و خاطرنشان کرد: امیدوارم دست به دست هم مسیر پیشرفت ایران را ادامه دهیم.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار