تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۶
کد خبر: ۵۸۸۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزیر بهداشت:
تعرفه‌های پزشکی سال آینده واقعی‌تر می‌شود
وزیر بهداشت گفت: از اول سال آینده آرامش کامل در بازار داروی کشور برقرار می‌شود. همین الان برای برخی داروها ۲ سال ذخیره داریم. تعرفه‌های پزشکی ۹۳ نیز تا آخر سال اعلام و از اول اردیبهشت سال آینده اجرایی می‌شود.

حسن هاشمی در حاشیه نشست تولید کنندگان مواد اولیه دارویی گفت: اگر دارو هنوز گران است باید دولت تلاش کند همان گونه که آرامش نسبی را ایجاد کرده و طبق وعده‌ای که داده تا قبل از آغاز سال جدید این آرامش را ایجاد کردند.

وی ذخیره دارویی را در کشور مناسب دانست و گفت: فرصت‌های زیادی برای ذخیره‌سازی ایجاد شده به طوری که در برخی اقلام دارویی و واکسن تا 2 سال آینده جای نگرانی وجود ندارد.

وزیر بهداشت نسبت به مصرف بی‌رویه دارو در کشور هشدار داد و گفت: متأسفانه نسبت به این موضوع نگران هستیم و توزیع نامناسب دارو نیز وجود دارد چرا که دولت از داروهای گرانقیمت و صعب‌العلاج حمایت می‌کند اما دفترچه‌های بیمه توزیع را نامناسب کرده است که نیاز به نظارت قوی دارد چرا که اینها منابع کشور هستند.

هاشمی با اشاره به اینکه بیش از 5 هزار قلم دارو در کشور وجود دارد گفت: امکان دارد که همه داروخانه‌ها تمام اقلام دارویی را نداشته باشند و جنسشان همیشه جور نباشد.

وی گفت: آنچه که بر افزایش مصرف دارو مشکل‌ساز شده بحث‌های آموزشی است ما در این سالها فقط تعداد دانشگاه‌ها را زیاد کردیم اکنون بیش از 90 دانشکده داریم و بودجه‌ای که صرف خرید و مصرف دارو می‌شود بسیار بالاست.

هاشمی تصریح کرد: از سوی دیگر پزشکان دسترسی سریعی به اطلاعات دارو دارند و دارویی که در دنیا تولید می‌شود را در نسخه‌های خود تجویز می‌کنند که این هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

وی افزود: راه‌حل این موضوع تقویت صنف است سازمان نظام پزشکی را باید تقویت کنیم چرا که مصرف دارو اگر به همین شکل ادامه یابد منابع را خواهد بلعید.

* به حداقل رساندن بدهی 880 میلیارد تومانی بیمارستا‌ن‌ها به شرکت‌های دارویی

وزیر بهداشت در پاسخ به سؤال فارس در مورد رقم بدهی بیمارستان‌ها به شرکت‌های دارویی گفت: شرکت‌های دارویی باید پول را به صورت حواله و نقد بدهند تا دارو را در اختیار بیمارستان‌ها قرار دهند این در حالی است که بیمارستان‌هایی را می‌شناسم که از سال 89 هنوز بدهکار هستند.

وی گفت: این موضوع قیمت دارو را گران می‌کند و با توجه به اینکه رقم بدهی بیمارستان‌های دولتی به شرکت‌های دارویی 880 میلیارد تومان است بنا داریم تا قبل از اردیبهشت بدهی آنها را به حداقل برسانیم.

* کاهش وابستگی 25 درصدی به مواد اولیه خارجی

هاشمی ادامه داد: برای حمایت تولید تصمیمات خوبی گرفته شده اما قرار شده این تصمیمات ثمربخش باشد به همین دلیل شورای فناوری سلامت را ایجاد کردیم.

هاشمی گفت: در این شورا قرار است تا پایان کار این دولت برای عدم وابستگی به واکسن اقداماتی انجام شود و وابستگی را به مواد اولیه وارداتی 25 درصد کاهش دهد.

وی گفت: همچنین قرار است تراز تجاری دارو مثبت شود در حالی که اکنون منفی است و به سمت واردات است.

* تعرفه‌های درمانی سال 93 در انتظار تصویب هیئت وزیران

وزیر بهداشت همچنین در مورد وضعیت تعرفه‌های درمانی سال آینده گفت: این تعرفه‌ها در شورای عالی بیمه تصویب شده اما تا در هیئت وزیران اعلام و تأیید نشود نمی‌توان در مورد آن نظر داد چرا که قطعی نیست اما تعرفه‌ها به سمت واقعی شدن حرکت کرده است و این به معنی فشار بر مردم نیست.

وزیر بهداشت گفت: دولت در بودجه‌های پیش‌بینی شده برای بخش بیمه 66 درصد افزایش اعتبار دیده و افزایش تعرفه‌ها، مطالبه سهم مردم از بیمه‌هاست و به معنی فشار بر مردم نیست.

وی گفت: تا پایان سال امیدواریم تعرفه‌های درمانی اعلام شود و از ابتدای اردیبهشت نیز اجرایی شود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار