تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۵
کد خبر: ۵۸۹۱۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اظهارنظر شمسایی؛‌مدیرعامل‌سازمان آب‌وبرق‌خوزستان‌درباره‌کارشناسی‌کارون:
آخرین‌ مطالعات انجام‌ شده درباره رودخانه کارون‌ مربوط به‌ دهه 80 است
بله این مطالعات هم به طور کامل بررسی شده است. اما در بحث سرشاخه ها اگر منظورتان این است که به چه میزان دارند می برند و یا چقدر می خواهند ببرند ما در استان خوزستان اطلاعات دقیقی واقعا در این زمینه نداریم چون از سرشاخه هاست / در حالی که هنوز معلوم نیست که آیا رودخانه کارون توان این فشاری را که از سرچشمه های آن با این سو وارد می کنند دارد یا نه، اجرای طرح های آبرسانی دارای هیچ پشتوانه ملی و وجاهت فنی و علمی نیستند
 خوزنیوز: درحالی که درخواست جمع زیادی از نخبگان خوزستانی، پایان دادن به مجادلات در خصوص انتقال آب کارون به مناطق مرکزی کشور و در پیش گرفتن رویکردی که مبتنی بر شناخت واقعیت های موجود و آینده منابع طبیعی بزرگ همچون رودخانه کارون می باشد، از آن سوی سرچشمه های کارون خبرهای نگران کننده به گوش می رسد.

متاسفانه برخی از هموطنان گرامی ما که چندان علاقه ای هم به شنیدن نصایح دلسوزانه دوستداران محیط زیست ندارند، با چراغ سبزی که از سوی دولت مردان رییس جمهور روحانی به آنها نشان داده شده است، با تغییر عنوان طرح های مردود شده از نظر فنی و علمی و یا دستکم، نامعلوم از نظر نتایجی که در آینده به بار می اورند، به دنبال بهره وری های کوتاه مدت خود یا گروه های همسوی خود هستند.

در حالی که هنوز معلوم نیست که آیا رودخانه کارون توان این فشاری را که از سرچشمه های آن با این سو وارد می کنند دارد یا نه، اجرای طرح های آبرسانی دارای هیچ پشتوانه ملی و وجاهت فنی و علمی نیستند.

به همین دلیل در فرصتی که دست داد با نفر نخست سازمان متولی رودخانه ها در خوزستان به گفت و گو نشستیم. البته شمسایی پاسخ هایش دقیق و سرراست نبود و ما همچمنان در جستجوی نتایج آخرین مطالعات انجام شده هستیم.

آخرین مطالعات جامعی که در ارتباط با رودخانه کارون از سرچشمه ها تا ورودی به خلیج فارس تهیه شده است مربوط به چه سالی است؟

آخرین مطالعاتی که ما انجام دادیم توسط 2 شرکت مشاوره ای مهاب قدس و یک شرکت انگلیسی به نام Scott Wilson انجام شد که از سال 1382 یا 1383 شروع و در سال 1386 خاتمه یافت.

آیا نتایج این مطالعات منتشر شد؟

خب، مطالعات عمدتا مسائل فنی است و اگر موردی باشد که مد نظرتان باشد بفرمایید.

آیا اقداماتی که برای انتقال آب از سرشاخه ها انجام شده بر اساس این مطالعات است یا برپایه اطلاعات و مطالعات دیگری است؟

بله این مطالعات هم به طور کامل بررسی شده است. اما در بحث سرشاخه ها اگر منظورتان این است که به چه میزان دارند می برند و یا چقدر می خواهند ببرند ما در استان خوزستان اطلاعات دقیقی واقعا در این زمینه نداریم چون از سرشاخه هاست ولی یقین دارم وزارت نیرو آن کاری را که قرار بوده است انجام بشود مورد مطالعه و بررسی مجدد قرار داده و تا آنجا که من می دانم کار خاصی در حال انجام نیست.

بحث انتقال آب از سرشاخه ها بر پایه چه میزان آورد روخانه کارون در حال انجام است؟ آنطور ما شنیده ایم این انتقال بر مبنای 21 میلیارد متر مکعب است.

ببینید آورد رودخانه سال به سال با هم متفاوت است. اما آورد متوسط کارون بدلیل خشک سالی‌ها سال های اخیر یک مقداری پایین بود که مطمئنم متوسط آن در 7 – 8 سال اخیر متوسط آورد چیزی بیش از 15- 16 میلیارد نبوده، یعنی از 21 رسیده به 15-16 میلیارد. وزارت هم معمولا بر اساس آمار متوسط اقدام می کنند و وزارت نیرو هم آمار کوتاه مدت را دارند و هم دراز مدت را.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲
رومزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۹
0
4
کارون ما کارون ما بشنو حدیث سوز ما
فزند خوزستان مظلوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
0
3
خوز نیوز شیر مادرت حلالت که پیگیر مجد بحث بردن ناموس خوزستان کارون هستی
خدایا تو میدانی مظلومیت چیست پس خوزستان مظلوم همانند شب اول قبر فقط به تو پناه می برد
:
:
:
آخرین اخبار