تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۵۸۹۷۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اشتون: در سفرم به ایران تمرکز ویژه‌ای روی موضوع حقوق بشر داشتم
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که وی در سفرش به ایران بر موضوع حقوق بشر تمرکز ویژه‌ای داشته است.

«کاترین اشتون»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای درباره سفرش به ایران گفت: اصلی‌ترین هدف از این سفر این بود که به عنوان نماینده اتحادیه اروپا بتوانم در مورد روابط بالقوه بیشتری که می‌توانیم در آینده داشته باشیم، گفت‌وگو کنم.

وی افزود: بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا وزرایشان را به اینجا فرستاده‌اند، بسیاری از آن‌ها روابط تاریخی با ایران دارند. به دنبال آن بودیم تا همه نظراتی را که می‌خواهیم در مورد آن بحث کنیم، کنار هم بگذاریم.

اشتون ادامه داد: تعجب‌آور نیست که تمرکز ویژه‌ای را روی حقوق بشر داشتم، من در روز بین‌المللی زن با فعالان زن دیدار کرده و با آن‌ها در مورد شرایطی که زنان در آن قرار دارند گفت‌وگو کردم. با زنانی که در زمینه‌های مختلف فعال هستند، از خبرنگاران گرفته تا آنهایی که در زمینه پناهندگان افغان درگیر هستند، و همچنین افرادی که در طیف جامعه مدنی و اهمیت آن فعالیت می‌کنند.

در ادامه این مصاحبه آمده است؛ سپس ما درباره برخی مسائل منطقه مانند چالش واقعی قاچاق مواد مخدر از افغانستان صحبت کردیم. ایران در این زمینه با مشکلات زیادی مواجه است. راههایی است که ما می‌توانیم در اینجا همکاری کنیم. و سپس به آینده نگاه کنیم و امکان گفت‌وگو و مذاکره درباره موضوعات مختلف را بررسی کنیم. موضوعات مهمی هستند که ما قادریم درباره آن صحبت کنیم و برای اتحادیه اروپا در حال حاضر اهمیت زیادی دارند اما این مهم به آنچه که در مذاکرات هسته ای اتفاق می‌افتد و به صورت غیرقابل اجتناب به پس‌زمینه آنچه که من تا کنون صحبت کرده ام بستگی دارد.

یکی از مسائلی که کاملا مورد حمایت همه طیفهای سیاسی است تلاش برای پیشبرد مذاکرات وین برای دستیابی به توافق جامع است. این به آن معنی نیست که ما حتما به توافق می‌رسیم و به این معنی نیست که ما به هر نتیجه ای در این مذاکرات متعهد باشیم بلکه احساس واقعی من این است که همه می‌خواهند ببینند که در مذاکرات چه اتفاقی رخ خواهد داد و این به نوبه خود ترغیب کننده است.

اشتون در پایان گفت: برای من جالب بود که در طول این سفر افراد حاضر بودند درباره طیفی از مسائل مختلف با من گفت‌وگو و مایل بودند که با من دیدار کنند و من فکر می‌کنم این مساله مهمی بود. جای تعجب نیست که بعضی از مسائل در منطقه کانون توجهات است اما من حداقل تاکید کردم که ما قادریم درباره بعضی از این مسائل گفت‌وگو کنیم و امیدوارم که اگر مذاکرات موفقیت آمیز باشد، که اتفاق بسیار بزرگی است، ما بتواینم گفت‌وگو درباره طیفی از مسائل دیگر را آغاز کنیم.
مرجع / فـارس
برچسب ها: کاترین اشتون ، ایران
:
:
:
آخرین اخبار