تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۵۹۰۷۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارشی از بازار خوزستان ؛
از خرید اجناس شب عید تا نظرسنجی کمی و کیفی از مردم و مسئولان
بازار شب عید استان خوزستان چون هرساله با فراز و نشیب‌هایی در قیمت‌های کالا و اجناس روبه‌روست و در مقابل مسئولان در تکاپو برای مهار تورم و کوتاه کردن دست سودجویان.

هر ساله با نواختن زنگ بهار در گوشه و کنار کشورمان، کهنگی رخت برمی‌بندد و طراوت و تازگی را برای نشستن بر در و دیوار شهر و خانه دعوت می‌کند. همه چیز هوس نو شدن می‌کند و در این میان خرید شب عید حال و هوای دیگری دارد که به جرات می‌توان گفت به آسانی گذشتن از کنار آن بسیار سخت است.

مردم در تکاپو برای خرید اجناس و اقلام مصرفی از یک سو و مسئولان با اندیشیدن تمهیداتی مختلف، همواره درصدد آسان کردن راهی برای خرید شهروندان هستند. همه ادارات به ویژه صنعت، معدن و تجارت و مجمع امور صنفی در این حیطه مهمترین وظایف را بر عهده دارند و نظارت و کنترل بر قیمت‌ها و وضعیت کمی و کیفی کالاها و اجناس شب عید را انجام می‌دهند.

اما معمولا بدون در نظر گرفتن اقدامات مسئولان، گرانی و تورم از چشم ارگان‌های نظارتی پنهان می‌ماند و عده‌ای سودجو و فرصت طلب از تولیدکننده گرفته تا عرضه کننده فرصت را برای دستیابی به سودی چند برابر غنیمت می‌شمارد تا شبی عید خاطره‌انگیز برای خود و مشتری‌اش رقم بزند. رساندن قیمت اجناس شب عید معمولا به دو یا سه برابر از چند روز قبل، اتفاق نظریست که مردم و مسئولان نیز به آن اعتراف می‌کنند و به نوعی به رسمی دیرینه مبدل گشته است.

در همین راستا برخی از شهروندان هیچگاه خریدهای خود را به شب عید معطوف نمی‌کنند و حدود دو ماه قبل و یا بعد از عید نسبت به انجام این امور می‌پردازند که به نوعی در بازار موجب تنظیم قیمت‌ها می‌شوند و البته بسیار نیز در خور شان است.

امروز در این گزارش قصدمان بر این است که نظرات مردم و مسئولان را در خصوص وضعیت بازار شب عید استان و نحوه توزیع اقلام مصرفی مختلف، نیازها، کمبودها و قیمت و بررسی کیفیت کالاها را جویا شویم.

*قیمت‌های بازار آبادان 3 برابر شده است

در این خصوص به سراغ یکی از شهروندان آبادانی می‌رویم که 25 سال سن دارد و برای خرید به اصطلاح شب عید چون سایر شهروندان به بازار ته لنجی‌های این شهر آمده است. با در دست داشتن دو پلاستیک مملو از اجناس ته لنجی اظهار کرد: قیمت‌ها چندین برابر شده است اما ناچاریم برای عید خرید کنیم زیرا می‌توان لباس نخرید و آن را به بعد از عید معطوف داشت اما نمی‌توان خوراکی و میوه و ... را تهیه نکرد.

وی گفت: با وجود اینکه وضعیت هر ساله بر همین منوال است اما گویی این وضعیت از کنترل مسئولان نیز خارج شده است زیرا قیمت میوه شب عید نیز به نوعی دو برابر است.

منا حیایی تصریح کرد: به ویژه در بازار ته لنجی که بسیاری مسافر و میهمان نوروزی را همه ساله به سوی خود جذب می‌کند باید نظارت و دقت بیشتری بر روند توزیع اجناس و قیمت اقلام مصرفی شود تا در این میان مصرف‌کننده ضرر و زیان کمتری را متحمل شود.

دیگر شهروند آبادانی که برای خرید لباس به بازار آمده است و همراه دخترش است اظهار کرد: با وجود اینکه قیمت البسه به ویژه مانتو بسیار بالا رفته است اما بازار شلوغ است و مردم همچنان خرید می‌کنند.

فاطمه عشقی بیان کرد: خرید شب عید حال و هوای تازگی و خوبی دارد و اگر بزرگترها هم به دلیل تورم قیمت‌های شب عید از خرید خودداری کنند نمی‌توان فرزندانمان را در این زمینه متقاعد کنیم.

وی اضافه کرد: برای خرید یک پیراهن و ساپورت به مغازه‌ای که قبل از عید نیز به آن مراجعه کرده بودم رفتم که همان لباس تا دو هفته پیش 60 هزار تومان بود و امروز آن را به قیمت 120 هزار تومان خریدم.

این شهروند 45 ساله آبادانی ادامه داد: ساپورت دخترم را نیز که 15 هزار تومان بود را 30 هزار تومان از همان مغازه خریدم و این برایم بسیار تعجب برانگیز بود که در عرض دو هفته افزایش دو برابری قیمت‌ها رقم بخورد.

وی که شغلش خیاطی است خاطرنشان کرد: مگر حقوق و عیدی‌ها در شب عید افزایش می‌یابد که این همه تورم در بازار را باید متحمل شد؟ از مسئولان می‌خواهیم این وضعیت را کنترل کنند و دست فرصت‌طلبان را در این روزها از فروش اجناس چندین برابر قیمت واقعی کوتاه کنند.

*قیمت اجناس دستفروشان مناسب‌تر است

یکی دیگر از شهروندان آبادانی با بیان اینکه قیمت اجناس دستفروش بسیار مناسب‌تر از مغازه‌هاست اظهار کرد: دستفروشان، اجناسی بسیار شیک و با قیمت‌هایی مناسب در اختیار مشتری قرار می‌دهند و مطمئنا بسیاری از مسافران و شهروندان را به خود جلب می‌کنند.

مرضیه صالحی بیان کرد: وقتی گرانی در ایام عید و روزهای پایانی سال بیداد می‌کند مطمئنا مردم به دنبال راهی برای دسترسی ارزان‌تر و آسان‌تر به اجناس و اقلام مصرفی و حتی لباس و پوشاک هستند که با مراجعه به دستفروشان به همه خواسته‌های خود دست می‌یابند.

وی که در لین‌یک آبادان مشغول خرید است ادامه داد: دستفروشان بدون پرداخت هزینه‌هایی چون آب و برق به کسب و کار می‌پردازند و البته این امر یکی از دلایل ارزان‌تر عرضه کردن اجناس آنهاست.

این شهروند آبادانی با بیان اینکه اکثر اجناس بازار آبادان به ویژه در ته لنجی‌ها، چینی و تایلندی است ابراز داشت: اجناس تایلندی قیمتی مناسب‌تر از اجناس ایرانی دارند و کیفیت جنس آنها بسیار بالاست و من خود به شخصه همیشه از این دست اجناس خریداری می‌کنم.

*اجرای طرح نظارتی از 15 اسفند تا 20 فروردین

اما رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آبادان از اجرای نظارتی ویژه عید نوروز در بازار این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: این طرح از 15 اسفندماه تا 20 فروردین ماه سال 93 در سطح شهرستان آبادان اجرایی خواهد شد.

یعقوب ایزدپناه افزود: در این طرح با کم‌فروشان و گرانفروشان، تقلب، درج نکردن قیمت و صدور فاکتور و سودجویان بازار شهرستان برخوردی قاطع خواهد شد و البته شهروندان نیز باید برای تحقق هر چه بهتر این طرح ما را یاری کنند.

وی عنوان کرد: کار نظارت بر توزیع گوشت مورد نیاز شهروندان توسط قصابی‌ها در طول ایام نوروز به طور مرتب انجام می‌گیرد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت آبادان خاطرنشان کرد: از کمیته نرخ گذاری خواسته شده است تا فهرست قیمت‌ها را به روز در اختیار ما قرار دهند تا از گرانفروشی احتمالی جلوگیری شود.

وی در ادامه ویژه بر بازار فروش ماهی و میگو، ساماندهی دستفروشان و موضوع توزیع سیلندرهای گاز را از دستگاه‌های متولی امر خواستار شد.

ایزدپناه گفت: همچنین نظارت ویژه عید نوروز امسال نسبت به سال گذشته با جدیت بیشتری انجام خواهد شد و در آستانه پایان سال و عید نوروز و تامین میوه برای شهروندان آبادانی، 17 پایگاه توزیع میوه در شهرستان پیش‌بینی شده است.

وی با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی در تامین و توزیع میوه شب عید در شهرستان آبادان وجود ندارد و تشدید نظارت‌ها افزون‌تر از سال‌های گذشته در بازار انجام می‌گیرد ادامه داد: در آستانه عید نوروز، مرغ منجمد و گوشت قرمز منجمد در سطح شهرستان توزیع خواهد شد.

*بازار آبادان و خرمشهر را جنس چینی و تایلندی قبضه کرده است

اما در بازار خرمشهر به سراغ یکی از فروشندگان می‌رویم که فروشگاه لباس زنانه دارد و خود 10 ساله سابقه کار در این زمینه دارد.

مهدی ایرانی اظهار کرد: امسال خرید اجناس از تهران برای من فروشنده نیز بسیار گران‌تر بود و این وضعیت هر ساله شدت بیشتری پیدا می‌کند.

وی گفت: در این میان قیمت اجناس ایرانی بیشتر و در مقابل اجناس تایلندی و چینی مناسب‌تر است که همین امر ما را به خرید جنس چینی سوق می‌دهد و همینطور شهروندان و مسافران را.

این فروشنده البسه زنانه در خرمشهر عنوان کرد: مطمئنا تولیدات داخلی را باید تقویت کرد و قیمت‌های این اجناس را باید هرچه بیشتر نظارت کرد اما وقتی وضعیت به گونه‌ای دیگر است فروشنده و خریدار مجبور هستند تن به خرید اجناس خارجی و چینی دهند.

وی با اشاره به اینکه بازار آبادان و خرمشهر را جنس چینی و تایلندی قبضه کرده است گفت: وقتی مجبور به خرید گران لباس از تولیدکننده هستیم به ناچار نیز باید آن را به مسافران و شهروندان گران‌تر از ماه‌های پیش عرضه کنیم زیرا ناخودآگاه خرید شب عید افزایش می‌یابد و تورم بالایی دارد.

ایرانی از مسئولان خواست بیش از پیش به خرید و فروش تولیدات داخلی توجه کنند و در غیر اینصورت سود حاصل از آن فقط به کشورهای خارجی می‌رسد و تولیدات ما راکد خواهد ماند.

وی خاطرنشان کرد: در صورتیکه اجناس ایرانی با قیمت‌های مناسب و در رقابت با جنس خارجی و چینی در بازار عرضه شود می‌توان نبض بازار را به دست گرفت و علاوه بر این قیمت‌ها را بهتر کنترل کرد و به خودکفایی در این زمینه نیز دست یافت.

*شهروندان در کاهش تخلفات در بازار سهیم باشند

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خرمشهر نیز در همین ارتباط اظهار کرد: با برنامه‌ریزی‌‌هایی که اداره بازرگانی، مجمع امور صنفی و گمرک خرمشهر انجام داده است، امیدواریم مردم در این روزها نسبت به خریداری اقلام مورد نیاز اقدام کنند و در این زمینه با مشکلی مواجه نشوند.

عبدالامیر ربیهاوی اضافه کرد: شهروندان می‌‌توانند به طور شبانه‌‌روزی گزارشات و شکایات خود را در زمینه تخلفات اقتصادی به سامانه ارتباطی بازرگانی ایران (124) و ستاد خبری این اداره ارسال کنند تا پیگیری لازم صورت گیرد.

وی از اجرای طرح تشدید نظارتی عید بر بازار این شهرستان خبر داد و گفت: با توجه به اینکه اداره بازرگانی خرمشهر همواره در راستای ارتقای سطح نظارتی بر بازار منطقه تلاش می‌کند، اخیراً با اجرای طرح نظارتی شبنم این کنترل را تشدید کرده است.

این مسئول خرمشهری عنوان کرد: این امر به ویژه در ایام نوروز نقش بسیار موثری در تعالی خدمت رسانی و کنترل قیمت‌ها برای مسافران، میهمانان و شهروندان خواهد داشت و از کم فروشی و گرانفروشی در این راستا جلوگیری می‌کند.

وی بیان کرد: از شهروندان انتظار داریم در صورت مشاهده موارد تخلف در بازار هر چه سریع‌تر مراتب را به این اداره اطلاع دهند تا دست سودجویان در ایام عید از بازار خرمشهر کوتاه شود.

*ارسال 270 نمونه کالا به آزمایشگاه‌های استاندارد

کارشناس اداره استاندارد آبادان نیز از تشدید نظارت بر بازار شهرستان‌های آبادان و خرمشهر در راستای جلوگیری از ورود کالاهای غیراستاندارد خبر داد و اظهار کرد: برای جلوگیری از ورود کالاهای بی‌کیفیت در بازار این دو شهرستان تاکنون 650 مورد بازرسی توسط این اداره انجام شده است.

علی رشیدوند افزود: 270 نمونه در زمینه‌‌های مختلف با هزینه‌‌ای بالغ بر 150 میلیون ریال از واحدهای صنفی خریداری و برای بررسی با استانداردهای ملی مربوطه به آزمایشگاه‌های اداره کل و یا آزمایشگاه‌های همکار ارسال شده است که از جمله این نمونه‌ها می‌توان به سیم و کابل، لامپ‌های کم مصرف، باطری خودرو، لنت ترمز، دستمال کاغذی، انواع شوینده‌ها شامل پودرهای لباسشویی دستی و ماشینی و مایع ظرفشویی و ... اشاره داشت.

وی عنوان کرد: از شهروندان انتظار می‌رود در هنگام خرید هر محصولی به تاریخ تولید و انقضا، نشان استاندارد و سالم بودن محصول توجه داشته باشند و درصورت مشاهده موارد مشکوک از طریق سامانه 1517 مراتب را به اداره کل استاندارد خوزستان اطلاع دهند.

*شب عید خرید نمی‌کنم

در امیدیه نیز به سراغ یکی از شهروندان می‌رویم تا وضعیت خرید اجناس و بازار این شهرستان را وی جویا شویم.

صادق 39 ساله که به همراه برادرش در بازار مشغول دید و بازدید از مغازه‌هاست اظهار کرد: قیمت‌ها بسیار بالاست و از دوستان دیگرم که در سایر شهرهای استان نیز ساکن هستند نیز سوال کرده‌ام که نظرشان همین بود.

وی بیان کرد: این وضعیت هر ساله همزمان در آستانه سال جدید تکرار می‌شود و با وجود همه اقداماتی که مسئولان اتخاذ می‌کنند وضعیت بر همین منوال پیش می‌رود.

این شهروند امیدیه ای ادامه داد: این منطقه در ایام عید بسیار شلوغ می‌شود و این وضعیت بر تشدید قیمت‌ها در بازار می‌افزاید که البته عده‌ای فرصت طلب اقدام به چنین روندی می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما هیچ وقت شب عید خرید نمی‌کنیم و معمولا یکی دو ماه قبل و یا بعد از عید نسبت به خرید مایحتاج و البسه و سایر اقلام ضروری و مصرفی می‌پردازیم که به نظرم قیمت‌ها از ثبات بیشتری برخوردار است و حبابی نیست.

*اجناس خوراکی هم گران می‌شود

یکی از فروشندگان اغذیه و سوپرمارکتی در این شهر نیز چنین اظهار نظر کرد: حتی خرید اغذیه و اقلامی مارکت نیز در ایام عید و نزدیک شدن به نوروز افزایش می‌یابد و البته چون خرید ما بیشتر از خارج از استان است نمی‌توان آن را به نظارت مسئولان استان و یا شهرستان نسبت داد.

وی گفت: دولت باید برای این امر چاره‌ای جدی بیندیشد زیرا دست مسئولان کوچک از نرخ‌گذاری و قیمت‌گذاری‌ها کوتاه است.

وی بیان کرد: در این بین تنها مردم ضرر و آسیب می‌بینند و در مقابل تامین مایحتاج حتی اولیه خود با مشکل مواجه می‌شوند.

این فروشنده اغذیه در امیدیه اضافه کرد: تورم به ویژه در شب عید بزرگترین مشکل مردم است که متاسفانه به در کشور همه‌گیر شده است و نمی‌توان از آن رهایی یافت.

*نظارت مضاعف بر بازار امیدیه

فرماندار امیدیه نیز بر نظارت مضاعف بر قیمت اجناس بازار این شهرستان با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز خبر داد و اظهار کرد: با توجه به برگزاری نمایشگاه بهاره در این شهرستان، سعی بر شکستن قیمت‌‌ها و دسترسی آسان شهروندان به مایحتاج شب عید داشته‌‌ایم.

شهاب صدیقی افزود: اداره صنعت و معدن و مجمع امور صنفی شهرستان هر چه بیشتر برای نظارت بر قیمت‌‌ها در بازار این شهرستان به‌ویژه در ایام پایانی سال نظارت داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه از شهروندان نیز می‌خواهیم برای جلوگیری از بروز هرگونه تخلف در امر گرانفروشی و کم‌فروشی، موارد را به فرمانداری اطلاع و یا با اداره صنعت و معدن تماس حاصل کنند گفت: در نمایشگاه بزرگ بهاره‌ای که در شهرستان امیدیه برپا شده است، کالاها با تخفیف 20 درصدی به شهروندان ارائه می‌شود.

*برگزاری نمایشگاه بهاره برای شکستن قیمت‌ها

یکی از شهروندان هندیجانی نیز برگزاری نمایشگاه‌های بهاره را راه حلی مناسب برای کاهش قیمت‌های شب عید دانست و اظهار کرد: هدف از برگزاری نمایشگاه‌‌های بهاره، تنظیم و کنترل بازار و قیمت‌های شب عید است که این موضوع باید به طور جدی مورد توجه مسئولان استانی قرار گیرد.

ساحل محمدی توضیح داد: با وجود اینکه هر ساله نمایشگاه‌های بهاره برپا می‌شود و این امر به ویژه در سال‌های اخیر شدت یافته و البته مورد استقبال بیشتر مردم قرار گرفته است اما در این زمینه مسئولان ابتکارات مضاعف‌تری نیز به خرج دهند.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری این نمایشگاه‌ها با رنگ و لعابی جدیدتر و اجناسی ایرانی با قیمت‌های پایین‌تر مطمئنا می‌تواند راهکاری مناسب برای جلوگیری از تورم شب عید در بازار و کوتاه کردن دست فرصت‌طلبان باشد.

ایمانی ابراز داشت: هر ساله در پایان سال و ایام منتهی به عید نوروز با افزایش تقاضای کالاهای اساسی روبرو هستیم، که متناسب با این ایام نمایشگاه‌‌هایی به منظور تنظیم بازار و پاسخگویی به نیاز مردم و در کل مدیریت بازار و حفظ جو روانی و عرضه به موقع محصولات برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: معمولا این نمایشگاه‌ها برای قشر متوسط جامعه برگزار می‌شود و متناسب با جامعه هدف این کالاها در نمایشگاه عرضه خواهد شد.

این شهروند هندیجانی در ادامه به قیمت بالای میوه در بازار این شهرستان اشاره کرد و افزود: این وضعیت می‌تواند به آسانی توسط مسئولان امر کنترل و نظارت شود که امیدواریم امسال چنین باشد.

*میوه عید در هندیجان با افزایش قیمت روبه‌روست


یکی از فروشندگان و عرضه‌کنندگان میوه و تره‌بار در هندیجان نیز چنین اظهار کرد: به دلیل اینکه هندیجان، آخرین و جنوبی‌ترین شهر استان است از محرومیت‌های زیادی رنج می‌برد.

وی ابراز داشت: هندیجان با وجود اینکه بین دو استان خوزستان و بوشهر واقع شده است و تردد مسافران و میهمانان را به این منطقه شدت بخشیده است اما خود از کمبود و کاستی بسیاری رنج می‌برد.

این فروشنده سبزی و میوه در هندیجان عنوان کرد: این شهرستان از لحاظ اقتصادی ضعیف است و تنها درآمد مردم آن از کشاورزی و صیادی است اما گرانی در آن بیداد می‌کند.

وی ادامه داد: حداقل انتظار می‌رود وضعیت میوه و تره‌بار و قیمت اجناس خوراکی را بتوان در این منطقه کنترل و نظارت کرد تا مردم مشکلاتشان به حداقل کاهش یابد.

وی بیان کرد: مردم می‌توانند لباس نخرند اما برای خرید خوراکی و مایحتاج اولیه زندگی نمی‌توانند از خرید دست بکشد که میوه نیز لازمه عید و مهمانی و سبدغذایی است که باید قیمت آن به ویژه در استانی چون خوزستان که کشاورزی آن حرف اول را در کشور می‌زند متناسب باشد.

این شهروند هندیجانی اضافه کرد: وقتی شب عید میوه را از عرضه‌کننده گران‌تر خریده‌ام به ناچار باید آن را با قیمتی بیشتر از روزهای قبل به مشتری عرضه کنم که همین امر موجب نارضایتی مشتری خواهد شد.

وی با بیان اینکه از وضعی موجود، خودم نیز ناراضی هستم ابراز داشت: گرانی غیرقابل کنترل شب عید هر ساله تکرار می‌شود و تاکنون چاره‌ای جدی برای رهایی از آن در نظر گرفته نشده است.

*فروش ماهی و میگو در عید راضی کننده است

یکی از صیادان هندیجانی نیز اظهار کرد: فروش ماهی و میگو و صیدهای دریایی در ایام عید برای ما سود بسیار خوبی دارد.

صادق 32 ساله گفت: هندیجان، شهری بندری است بسیاری از مسافرانی که به این منطقه به ویژه در ایام نوروز سفر می‌کنند برای خرید ماهی و میگو است.

وی خاطرنشان کرد: بازار صید و صیادی در هندیجان مطلوب است و از وضعیت خرید و فروش ماهی و میگو در این شهرستان راضی هستیم.

این صیاد هندیجانی ادامه داد: قیمت ماهی و میگو نیز در ایام عید تفاوت چندانی با سایر روزها نمی‌کند و خوشبختانه صیادان دریادل این منطقه تمام تلاششان بر این است که با سود اندک، بیشترین مشتری را جذب کنند.

مریم خبازی
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار