تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۵۹۱۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل دفتر بررسی‌های آبفا عنوان کرد ؛
شیب ملایم افزایش قیمت آب/ اعمال مجدد جریمه مشترکان پرمصرف نیاز به قانون دارد
مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی و خدمات مشترکان آبفای کشور با بیان اینکه افزایش ۲۰ درصدی قیمت آب بسیار ناچیز و شیب آن هم ملایم است، گفت: برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه مصرف آب علاوه بر واقعی شدن قیمت‌ها باید اهرم‌های مناسبی مثل جریمه مشترکان پرمصرف مجددا اجرا شود.

معصومه آذرگون در خصوص جزئیات مصوبه افزایش 20 درصدی قیمت آب گفت: افزایش 20 درصدی قیمت آب را دولت در تاریخ اول بهمن ماه مصوب کرد و این افزایش به تعرفه‌های آب کشور به طور یکنواخت عمل شده است.

وی ادامه داد: در تعرفه‌های قبلی که به 10 پله تقسیم شده  5 متر به 5 متر مکعب در ماه نرخ‌هایی داشت.

وی اضافه کرد: به هر کدام از این تعرفه ها اگر 20 درصد اضافه شود، آب بهای مشترک 10 درصدی رشد می‌کند اما باید اذعان کرد این شیب ملایم است که فکر می‌کنم مشترکان احساس افزایش قیمت نکنند.

آذرگون با بیان اینکه 72.5 درصد مشترکان مشمول حداکثر افزایش 750 تومانی می‌شوند،گفت:یعنی اگر مشترکی مصرف آب شرب او  5 متر مکعب شود به قبض او ماهانه تنها 109 تومان اضافه می‌شود پس قبض هر مشترک 20 درصد رشد نمی‌کند و هرچه مصرف کم باشد آن عدد افزایش کوچک‌تر خواهد شد.

به گفته وی،در غیر خانگی (تجاری، دولتی، نیروهای مسلح)هم افزایش قیمت آب 20 درصد رشد می‌کند.

مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی و خدمات مشترکان آبفای کشور با بیان اینکه 72 درصد مشترکان افزایش روزانه آب بهایشان 25تومان می شود،تاکید کرد: 11.5 درصد مشترکان فقط 109 تومان رشد قبض خواهند داشت، البته اینها با ضریب 1 است و در استانهای کشور ضرایب متفاوت است.

آذرگون ادامه داد: با این ضریب 1.45 قیمت آب برای مشترکان تهرانی و مشهد 750 تومان می‌شود و با ضریب 0.58 در خراسان جنوبی که پایین ترین ضریب تعدیل شهر می‌شود این رقم به 435 تومان کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه همه کشور را نمی‌توان با یک نرخ مشخص قیمت داد،گفت: اگر مشترکی در تهران 20 متر مصرف کند یک هزار تومان به قبض ماهانه او اضافه می‌شود، اما اگر در خراسان جنوبی 20 متر مصرف کند 435 تومان به قبض او اضافه می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر متوسط مصرف آب خانگی کل کشور 15 متر مکعب است یعنی با بعد خانوار متوسط که الان 3.55 است متوسط سرانه مصرف آب 15 متر مکعب (15 هزار لیتر) به ازاء هر خانوار است.

وی با بیان اینکه یک متر مکعب مساوی با 2 هزار بطری نیم‌لیتری می‌شود، خاطر نشان کرد: حال با توجه به اینکه 2 هزار بطری آب نیم‌لیتری مساوی یک متر مکعب آب است حدود 900 هزار تومان می‌شود اما همین میزان آب تصفیه شده به مشترکان 300 تومان به فروش می رسد.

به گفته وی، 13.5 درصد مشترکان که 20 تا 25 متر مکعب مصرف کنند حداکثر قبض آنها 1100 تومان اضافه می‌شود. (با ضریب یک) و بین 30 تا 35 متر مکعب که 7 درصد مشترکان را شامل می شود 1700 تومان به قبض آنها اضافه می‌شود.

آذرگون گفت: 3.5 درصد مشترکان که مصرف آب آنها  35 تا 40 متر مکعب است 2500 تومان به قبض آنها اضافه می‌شود. (2 برابر الگوی مصرف آب مصرف می‌کنند)

*درج آبونمان و جریمه مشترکان پرمصرف در قبوض نیاز به قانون دارد

وی در پاسخ به این سوال که آیا اهرم های دیگری وجود دارد که بخواهیم در کنار افزایش قیمت ها آنرا اعمال کنیم تا مصرف آب کاهش یابد گفت: افزایش با این شیب ملایم باعث کاهش مصرف آب نمی‌شود، آب حیاتی است و قابل قیاس با سایر هزینه‌های زندگی نیست و در سبد خانوار عددی نیست.

وی ادامه داد: از هدفمندی یارانه‌ها جریمه مازاد بر الگوی مصرف و آبونمان در قبوض حذف شد، بنابراین برای اجرای مجدد آن نیاز به قانون است و ما نمی‌توانیم اینها را سر خود به قبوض برگردانیم.

مدیرکل دفتر بررسی‌های آبفا ادامه داد: برای کاهش مصرف آب، فرهنگ‌سازی در کنار اهرم‌های افزایش قیمت جواب می‌دهد و رسانه‌ها و صدا و سیما، آموزش و پرورش باید به کمک ما بیایند تا مصارف آب کم شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش دفع فاضلاب نیز در کشور با ضریب محاسبه می شود،گفت:به دفع فاضلاب ضریب تعلق نمی‌گیرد و محاسبه آن در تمام کشور یکنواخت است.

آذرگون ادامه داد: دفع فاضلاب به صورت یکنواخت 20 درصد گران شده است و در همان گروه آب که 72.5 درصد مشترکان را شامل می شد حداکثر 163 تومان روی قبوض به عنوان دفع فاضلاب گران می‌شود.

به گفته وی، 13.5 درصد مشترکان حداکثر 260 تومان 7 درصد مشترکان هم 411 تومان ، 3.5 درصد هم 600 تومان و مابقی مشترکان (پرمصرف‌ها) که تا 2.5 برابر الگوی مصرف آب مصرف می‌کنند 1000 تومان بر قبوض دفع فاضلاب اضافه خواهد شد.

*باید به فکر تفکیک آب شرب از آب بهداشتی باشیم

مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی و خدمات مشترکان آبفای کشور در پاسخ به این سوال که آیا تفکیک آب شرب از آب بهداشتی می تواند در کاهش مصرف آب موثر باشد گفت:از سال 72 و 73 بحث جداسازی (تفکیک) شبکه آب شرب با آب بهداشتی مطرح شده اما به جایی نرسیده است، چون اعتبار زیاد می‌خواست و مقرون به صرفه نبود اما الان با رشد جمعیت و کمبود آب باید به آن فکری شود.

وی افزود:برای تامین اعتبار این کار می توان پول‌هایی را از مردم برای جداسازی شبکه گرفت و به مرور این کار انجام شود.
مرجع / فـارس
برچسب ها: قیمت آب
:
:
:
آخرین اخبار