تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۸
کد خبر: ۵۹۱۰۵
تعداد نظرات: ۷ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
یک کارشناس ارشد امور آب و رودخانه ها در خوزستان:
پنهان کاری وزارت نیرو و سازمان آب وبرق خوزستان درباره‌رودخانه‌های استان،عواقب سدگتوند را تکرار می‌کند
وی در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان آب و برق خوزستان از انتشار آمار خودداری می کند، گفت: برای اینکه این آمار وزرات نیرو را وارد یک چالش مهم می کند. مشکل وزارت نیرو و به دنبال آن سازمان آب و برق خوزستان این است که نمی خواهند مشکل را بپذیرند تا برای آن چاره جویی شود. آنها مشکل را پنهان می کنند
خوزنیوز: یک کارشناس ارشد امور آب و رودخانه ها به خوزنیوز گفت: آخرین مطالعات چامع درباره کارون مربوط به 20 سال پیش است.

وی افزود: نتایج این مطالعات اگر چه می تواند برای تحلیل کارون مهم باشد ولی با وضع فعلی آن فاصله دارد.

وی مطالعات انجام شده در دهه هفتاد را اگر چه همه جانبه ذکر اما آنها را کامل ندانست و گفت: باید توجه کرد که مطالعات انجام شده در زمینه سد گتوند که از سوی یک شرکت بزرگ مشاور در ایران انجام شد، اصولا نتوانست مسئله اصلی این سد یعنی جانمایی آن را بطور صحیح تشخیص دهد و این نشان می دهد که حوضه آبریز کارون بزرگ مسائلی دارد که همچنان برای ما ناشناخته است.

وی با اشاره به تنگ نظری های موجود در زمینه انجام مطالعات جامع و ارائه نتایج آنها در سطوح مختلف کارشناسی گفت: متاسفانه در سازمان آب و برق خوزستان و وزارت نیرو، جریانی سنتی وجود دارد که به ضرورت انجام مطالعات منظم و علمی درباره رودخانه های استان به ویژه کارون  و اعلام نتایج آنها اعتقادی ندارد و حتی مطالعات اندکی هم که صورت گرفته الان در اتاقی در این سازمان در حال خاک خوردن است.

وی اضافه کرد: الان اگر کسی بگوید آورده آب در سال های گذشته چقدر بوده است، کسی به درستی نمی داند چون این آمار که مسئول اصلی اش سازمان آب و برق است، منتشر نمی شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان آب و برق خوزستان از انتشار آمار خودداری می کند، گفت: برای اینکه این آمار وزرات نیرو را وارد یک چالش مهم می کند. مشکل وزارت نیرو و به دنبال آن سازمان آب و برق خوزستان این است که نمی خواهند مشکل را بپذیرند تا برای آن چاره جویی شود. آنها مشکل را پنهان می کنند. آنها با پنهان کردن آمار واقعی که درباره کارون وجود دارد، نه تنها کاری از پیش نمی برند بلکه آینده استان و کشور را با یک چالش جدی در زمینه منابع آب روبروخواهند ساخت. چرا درست و روشن نمی گویند که  هر سال چقدر آب در کارون می آید؟ آلان کدام رودخانه در کشور است که پنج سد روی آن زده باشند و بعد بخواهند از سرچشمه های آن آب را نیز انتقال دهند؟

وی عدم ارائه صحیح  آمار درباره رودخانه های خوزستان را با فقدان برنامه ریزی از سوی متولیان امور آب و سدها در این استان  مرتبط دانست و تاکید کرد: آمار واقعی و اطلاعات درست می تواند ضعف اساسی برنامه ریزی در وزارت نیرو و این سازمان در استان خوزستان را آشکار کند.

وی به برخی از دلایل عدم انتشار آمار مذکور اشاره کرد و گفت:  در نهایت خوشبینی، دلایل ذکر شده بسیار سطحی و کودکانه است. آنها می گویند ممکن است از این آمار سوء استفاده شود. ولی بنظر من آنها پنهان کاری را پیشه کرده اند و این برای شان عادت مالوف شده است.

وی گفت: اگر اینطور باشد، هواشناسی هم باید اطلاعات خودش را پنهان کند چون ممکن است عده ای از آن برای تشویش افکار عمومی استفده کند. این فکر غلطی است که بر فضای کاری این سازمان حاکم است. این فکر غلطی است که برخی در وزرات نیرو دنبال می کنند تا منافع کوتاه مدت را در جایی یا برای گروهی تامین کنند.

وی با اشاره به نتایج تاسف بار سد گتونداضافه کرد: این پنهان کاری  درباره آمار و اطلاعات صحیح بود که هزاران میلیارد پول مردم ایران را در سد گتوند به آب شور تبدیل کرد و مشکل بزرگی را در پیش پای امروز و آینده استان قرار داد. مطمئن باشید که با این پنهان کاری، عواقب سد گتوند در کشور و در خوزستان تکرار شدنی خواهد بود.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۰
2
1
اینکه مثل روز مشخصه ،که پنهان کاری میکنند.
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
1
1
چرا مسئولین سازمان آب وبرق خوزستان به درخواستهای محققین پاسخ نمی دهند و اطلاعات آب و بیلان را به آنها نمی دهندتاخودشان تحلیل کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
0
2
این کارشناس اگر اعتماد به حرفهاش داره چرا اسمش را نمی زنید و همش نوشتید وی می گوید. این وی کیست؟
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۱
0
3
اینک رودخانه کارون در زمستان کم آب وخشک است دیگر نیازی به تحقیقات چندانی ندارد معلوم که طرحهای انتقال آب کارون باید متوقف بشن
محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۲
0
1
حاج محمدرضا ؛ شما قهرمان عرصه اب و برقید و با جسارت و شجاعت ، بر اساس اطلاعات علمی و تجربی که دارید نفع استان را ببینید چون تعصبت به استان زبانزد عام و خاص است . ضمنا همانند مجتمع تفریحی سد ش عباسپور . پشت سد دهدز و گتوند "عنبر" مناسب احداث این کار است . حق نگهدارت.
مقامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
0
2
خدمت شما عرض کنم اگر دستگاههای دولتی به وظایفشان خوب عمل می کردند آلان نباید نتیجه کارخشکی کارون باشد و به آن ناشناس هم می گویم هیچ کارشناس شاغل در دستگاه دولتی جرأت اظهارنظر صریح برای روشنگری مردم را ندارد تا بتواند براحتی و با مشخصات اعلان نظر نماید شما سری به یکی از این ادارات دولتی برای اخذ آمار بزنید ببینید چقدر با شما همکاری می کنند چه رسد به سازمان آب وبرق که همه اطلاعات در دسترس اشخاص خاص است؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۳
0
1
شخص استاندار مسئول است. ايشان که همواره در برخورد قاطع (لااقل در حرف) هستند بايد جربزه نشان بدهند.
:
:
:
آخرین اخبار