تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۰
کد خبر: ۵۹۲۳۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ایران وارد بازار خُرده‌فروشی گاز شد ؛
امضای قرارداد صادرات گاز به عمان
وزیر نفت با اعلام ورود ایران به بازار خرده فروشی گاز گفت: قرارداد صادرات گاز ایران به عمان امضا شد.

بیژن زنگنه در مراسم امضای قرارداد صادرات گاز ایران به کشور عمان گفت: حجم این قرارداد 10 میلیارد متر مکعب در سال است و  خط لوله صادراتی از طریق رودان در استان هرمزگان به سهار در عمان وارد می شود و بعد به شبکه داخلی عمان وصل می شود.

وزیر نفت تصریح کرد: ما برای اولین بار وارد بازار خرده فروشی عمان می شویم و برعکس قراردادهای دیگر در قیمت با آقایان تفاهم نکرده ایم و مقرر شده که وارد بازار خرده فروشی شویم. بر اساس این قرارداد، شرکت مشترکی با سهام مساوی ایرانی - عمانی ثبت می شود و این شرکت کار بازاریابی و عملیات راهبری و تعمیر و نگهداری خط لوله را بر عهده می گیرد.

به گفته وی، تمام خط لوله در بخش خشکی، دریایی و تاسیسات انتقال به طور کامل و 100 درصد توسط طرف عمانی تامین می شود و بازپرداخت آن از محل درآمدهای حاصل از فروش گاز تامین خواهد شد.

زنگنه ادامه داد: این گاز هم می تواند در عمان عرضه شود و هم با بازاریابی شرکت مشترک ایرانی - عمانی، به کشورهای همسایه صادر شود. وی درباره زمانبندی این قرارداد نیز گفت: انتظار می رود در مدت کمتر از 3 سال این پروژه عملیاتی شود. این قرارداد مراحل مختلفی دارد که در این موافقتنامه توسط شرکت ملی صادرات گاز و وزارت نفت امضا شده است.

وزیر نفت در ارتباط با میزان سرمایه گذاری این قرارداد بیان داشت: میزان سرمایه گذاری باید بعد از مطالعاتی که خواهد شد مشخص شود. همانطور که ذکر شد تمام پول از طرف عمان تامین می شود، با این حال پیش بینی می شود میزان سرمایه گذاری این طرح نزدیک به یک میلیارد دلار باشد.

وی طول خط لوله صادراتی را 350 کیلومتر ذکر کرد که شامل 200 کیلومتر خط دریایی و 150 کیلومتر خط در خشکی می شود. زنگنه ادامه داد: گاز صادراتی به عمان از میدان گازی پارس جنوبی و از خطی که برای صادرات به پاکستان به سمت ایرانشهر می رود، منشعب می شود.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار