تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۲ - ۲۳:۵۳
کد خبر: ۵۹۲۵۴
تعداد نظرات: ۷ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روایت تازه مدیرکل محیط زیست خوزستان، 35 تا 40 متر مکعب بر ثانیه فاضلاب به کارون می ریزد
رودخانه ای در میان رودخانه ای دیگر!
روایت تازه مدیرکل، البته تنها روایت موجود در زمینه میزان ورودی فاضلاب و پساب به کارون نیست. برخی کارشناسان این میزان را تا 85 متر مکعب و در روایتی بسیار تامل برانگیز تا 110 متر مکعب بر ثانیه اعلام کرده اند/ اکنون دیگر باید گفت در رودخانه کارون، رودخانه ای دیگر نیز جریان دارد که از یک سوم تا نصف حجم آن را در برمی گیرد و آن عبارت از رودخانه ای است که همه تلاش می کنند تا نادیده اش بگیرند. رودخانه ای که فاضلاب های خانگی و صنعتی و پساب های آلوده را در خود داشته، در درون کارون جریان دارد و دبی آن دو تا سه برابر دبی زاینده رود است
خوزنیوز: در حالی که آمار و اطلاعات مربوط به رودخانه کارون یا کهنه و غیرقابل انطباق با وضع موجود رودخانه است و یا در یک فرایند پیچیده پنهانکاری، از افکار عمومی دریغ می شود، این رودخانه در بدترین وضع تاریخ خود، حامل فاضلاب های خانگی و صنعتی و نیز پساب هایی است که بی هیچ نظارتی وارد آن شده و سلامتی مردم شهرهای بزرگ و روستاهای اطراف را به خطر می اندازد.

احمد رضا لاهیجان مدیرکل محیط زیست استان خوزستان در گفتگویی با خوز نیوز و در پاسخ به این پرسش که میزان وردی فاضلاب و پساب های خانگی، صنعتی و کشاورزی به رودخانه کارون چقدر است، گفت: آخرین مطالعات جامعی که تحت عنوان طرح جامع کاهش آلودگی رودخانه کارون از سوی محیط زیست و با همکاری چندین سازمان و شرکت بزرگ که به نوعی با کارون در ارتباط هستند، انجام شد، مربوط به سال 1380 می باشد که در آن زمان، میزان ورودی فاضلاب و پساب ها به کارون بزرگ، یعنی از دزفول و شوشتر تا اهواز و پایین دست آن، حدود 55 متر مکعب بر ثانیه بود.

وی افزود: آخرین بررسی ما نیز که امسال صورت گرفته است، نشان می دهد که ورودی این میزان آلاینده ها به کارون بین 35 تا 40 مترمکعب بر ثانیه است.

روایت تازه مدیرکل، البته تنها روایت موجود در زمینه میزان ورودی فاضلاب و پساب به کارون نیست. برخی کارشناسان این میزان را تا 85 متر مکعب و در روایتی بسیار تامل برانگیز تا 110 متر مکعب بر ثانیه اعلام کرده اند. این درحالی است که دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز در 10 روز گذشته یعنی در فصل زمستان، 270 متر مکعب بوده است. حال اگر دبی کارون در مقطع اهواز را در ماه های گرم سال که به کمتر از 150 متر مکعب در ثانیه می رسد در نظر بگیریم، دیگر معلوم خواهد شد که منبع آب آشامیدنی این کلانشهر ایرن در چه پایه ای از سلامت و بهداشت قرار گرفته است.

اکنون دیگر باید گفت در رودخانه کارون، رودخانه ای دیگر نیز جریان دارد که از یک سوم تا نصف حجم آن را در برمی گیرد و آن عبارت از رودخانه ای است که همه تلاش می کنند تا نادیده اش بگیرند. رودخانه ای که فاضلاب های خانگی و صنعتی و پساب های آلوده را در خود داشته، در درون کارون جریان دارد و دبی آن دو تا سه برابر دبی زاینده رود است.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۷
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
0
7
جدیدا همه امار می دهند و هیچ عملی برای رفع ان انجام نمی دهند ، حق مردم خوزستان خوردن فاضلاب نیست ، البته شاید یکی از دلایل ورود این همه فاضلاب به کارون برای جلوه دادن ان به عنوان اب رودخانه است چون با این اوصاف اگر از ورود فاضلاب به کارون جلوگیری شود چیزی از کارون باقی نخواهد ماند ، در ضمن همین دو قطره اب را هم بی سروصدا دارند انتقال می دهند و ما مردم و مسئولین این استان همچنان خوابیم و با این کار عملا تیشه به ریشه ی خود می زنیم.
بهزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
1
8
واقعا تصورش هم وحشتناكه.
مجید صالحی
|
Finland
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
0
10
ببخشید حالا وظیفه ما تشنگان آب سالم چیست ؟ باید واویلا و شیون کنیم ؟ پس این آقای مدیر کل چکاره می باشند ؟ چرا از طریق دادستانی اعلام جرم نمی کنند ؟ آیا وظیفه محیط زیست فقط گرفتن شکارهای غیر مجاز و تناول آنها می باشد ؟ واقعاً ... آمار دادن هم هنر می باشد ؟
رامهرمز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
0
2
چرا نمایندگان خوزستان وزیر نیرو و کشور را به مجلس نمی کشند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
0
3
آقا مجید وظیفه ی ما تشنگان این است که همچنان آب آلوده بنویشیم و تشنه بمانیم کی به کی مگر ما اصفهانی تهرانی ... هستیم
اکبر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
0
4
مجتمع کشت و صنعت کارون در شوشتر بیشتر ین آلودگی را برای رودخانه کارون و محیط زیست فراهم می کند اما معلوم نیست چرا اداره حفاظت از محیط زیست شوشتر چشم پوشی میکند. و چرا متولیان امر اینگونه با سرمایه های ملی برخورد میکنند. مدیر کل محیط زیست استان سری به این مجتمع و دفع فاظلاب صنعتی آن بزند.
رامهرمز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
0
1
مناطق مرکزی ایران میتوانند آب پسماند خانگی و صنعت و کشاورزی را تصفیه و به مصارف صنعتی و کشاورزی برسانند. انتقال آب از سرشاخه های کارون و دز به مناطق مرکزی هیچ توجیه اقتصادی و زیست محیطی ندارد و ...
:
:
:
آخرین اخبار