تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳
کد خبر: ۵۹۲۸۳
تعداد نظرات: ۸ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ماو24 اسفند/ به‌پاس‌همزیستی هزاران‌ساله مردم بابزرگ ترین رود ایران
پرونده کارون همچنان باز است...
مسئله این است که همانقدر که کارون برای برخی در استان خوزستان موجبات مقام و مکنت مالی شده است در اصفهان نیز گروه های بزرگ مالی نمی توانند از منافع خود در اجرای طرح های بزرگ بگذرند. اما چه کسی در درجه اول مسئول است تا منافع عموم مردم و منابع ملی را از نگاه کوتاه مدت و منفعت طلب گروه های مالی و اقتصادی حفظ کند؟ آیا این وظیفه دولت برآمده از آراء عمومی نیست که این چالش را دریابد و مانع از انحراف افکار عمومی به سوی های دیگر شود؟ این درخواستی است که پیش از این، همه ما از رییس این دولت داشته و امروز نیز داریم
خوزنیوز/ سعید عبود زاده: در اواخر پاییز امسال، بیش از پنج هزار ایرانی، با امضای یک طومار الکترونیکی، رییس روحانی را مخاطب قرار داده و از وی خواستند تا قبل از اجرای هر طرحی در سرچشمه ها و مسیر کارون، دستور دهد تا این رود را دوباره کارشناسی کنند.

همه دوستداران محیط زیست و همه کسانی که جامعه را یک زیست واره بزرگ می پندارند که نمی توان آن را در برش های مقطعی دید و تحلیل کرد، خواهان این هستند که پرونده کارون را همچنان و برخلاف آنچه در اتاق های وزارت نیرو و واحدهای تابعه آن می گذرد، باز نگاه دارند.

پرونده کارون باز است و این برای همه ما ایرانی ها یک مسولیت است. این یک اشتباه بزرگ ملی است اگر خوزستانی و اصفهانی در این پرونده خود را مقابل یکدیگر ببینند. آنها در کنار یکدیگرند. این یک پازل بزرگ است که فقط کسانی قطعه خود را به تنهایی می بینند که از یک بینش ملی و میهنی برخوردار نیستند. وقتی کارون ، خود یک ساخت ملی دارد و از نقاط مختلف این مرز و بوم جان می گیرد، این اشتباه بزرگی است که دفاع از کارون را فقط مختص به یک یا دو استان بدانیم.

سندی را که پنج هزار نفر از هموطنان ما در تاریخ به جای گذاشته اند این است که اگر کارون توان دارد، طرح های انتقال را اجرا کنید اما فقط در زمانی که این توان بطور علمی و فنی اثبات گردد. کجای این حرف در مخالفت با هموطنان اصفهانی یا کرمانی یا یزدی ما است؟ گروه اندکی هم در خوزستان و هم در اصفهان می خواهند با فرافکنی و کشاندن بحث های انحرافی به مسائل منطقه ای و تنش آفرین، اینگونه نشان دهند که مسئله کارون جزیی از یک سناریوی بزرگ تر است که در آن، هدف به چالش کشاندن مردم دو استان است. این یک عوام فریبی آشکار و دور از واقع است.

سهم دولت و وزرات نیرو در زمینه سازی این فرافکنی بسیار بیش از آن چیزی است که تصور می شود. دولت پیشین و نیز دولت فعلی بجای اینکه صورت مسئله را درست بنویسد و راه حل منطقی برای آن پیدا کند، فقط در فکر عبور بی سر و صدا و مقطعی از آن است. وزرات نیرو با دوگانگی و بقول دکترجلیلی نماینده مجلس، با تزویر می خواهد چالش فرضی و بدور از واقع را حقیقی نشان دهد و راه میانه ای برای آن باز کند در حالی که چالش اصلی نه در بین مردم دو استان، بلکه بین مردم و طبیعت بی دفاع از یک سو و گروه های بزرگ مالی و اقتصادی از سوی دیگر است.

مسئله این است که همانقدر که کارون برای برخی در استان خوزستان موجبات مقام و مکنت مالی شده است در اصفهان نیز گروه های بزرگ مالی نمی توانند از منافع خود در اجرای طرح های بزرگ بگذرند. اما چه کسی در درجه اول مسئول است تا منافع عموم مردم و منابع ملی را از نگاه کوتاه مدت و منفعت طلب گروه های مالی و اقتصادی حفظ کند؟ آیا این وظیفه دولت برآمده از آراء عمومی نیست که این چالش را دریابد و مانع از انحراف افکار عمومی به سوی های دیگر شود؟ این درخواستی است که پیش از این، همه ما از رییس این دولت داشته و امروز نیز داریم.

امروز 24 اسفند 1392 و پرونده کارون همچنان باز است حتی اگر کسانی باشند که بخواهند آن را از روی میزهای خود بردارند.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۸
سید سهراب
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
0
11
سفر پر بار رئیس جمهور تدبیر و امید که با لطف و مرحمت وزیر نیرو و نماینده های پرتلاش استان ... تدارک دیده شد تا آب کارون به زاینده رود سرازیر شود جای تقدیر و تشکر دارد ....عجب ماجرایی....
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
0
6
خوب که چی پرونده باز باشه ! وقتی هیچ کاری برای کارون نمیکنید و همچنان با قدرت تونل بهشت آباد ساخته میشه،
بذار ده ساله دیگه پرونده باز باشه چیکار کردید تا حالا برای نجات این رود بزرگ ایران؟
اینقدر در دفاع از کارون تعلل کنید تا زمانی که دیگه قطره ای از این رود رو نبینیت. همچنان خواب بمانید.
سیاوش مهیار
|
FRANCE
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
0
4
مردم برای مطالبات خود چقدر تلاش می کنند؟ از نخبگان و کارشناسان خود چقدر حمایت می کنند ؟ با فراخوان های تجمع آرام برای حفاظت از منابع خدادادی و محیط زیست خود که حتا دارای مجوز است چگونه برخورد می کنند؟اجتماع انها به چند نفر می رسد؟
آیا مردم ما خود را محق به داشتن ثروت و زندگی آرام و بدون استرس می دانند؟ آیا مردم ما برای ساختن و بدست آوردن زندگی خوب آنگونه که باید کار می کنند و تلاش می کنند؟
این ها سئوالات بسیار جدی هستند که پاسخ به انها می تواند ریشه ی بسیار از ناملایمات موجود در خوزستان را مشخص سازد
سجاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴
1
7
این که خیلی راحت حق خوزستان خورده می شود درست اما چرا استاندار و نمایندگان استان از روش هایی استفاده نمی کنند تا خشکیه کارون را به کل مردم ایران نشان دهند . شبکه ی اصفهان روزهای جمعه برنامه ای دارد به نام زنده رود ، در این برنامه بازیگران بزرگ سینما وتلویزیون دعوت می شوند و خیلی از مردم این برنامه را می بینند حتی از شبکه ی شما هم پخش می شود ، اکثر این هنرمندان یکی از دغدغه های خود را پس از ورود به اصفهان خشکیه زاینده رود بیان می کنند و همین حرفهای به ظاهر ساده افکار عمومی را برای انتقال اب وپر شدن زاینده رود اماده می کند حتی در بعضی از سریال های تلویزیون به خشکیه زاینده رود اشاره می شود اما حرفی از کارون نیست ، پس چرا شبکه ی خوزستان چنین برنامه ای ندارد تا از طریق ان بتواند صدای کارون را به کل ایران برساند ، در اخر می خواهم بگویم این انتقال اب در حال اجراست وهیچ گونه مشکلی از نظر بودجه ندارند چون مطمئنا شرکتهایی مانند فولاد مبارکه وذوب اهن بسیاری از هزینه های ان را تقبل می کنند هیچ کس دلش برای ما نمی سوزد پس مجبوریم خودمان کاری کنیم تا کار از کار نگذشته است. مطمئن باشید انتقال کارون = نابودی خوزستان و خوزستانی
اهوازی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
0
3
باسلام
من تعججب می کنم چرا روابط عمومی ریاست جمهوری درمقابل اینهمه مقاله رنجنامه اظهار نظرهای کارشناسان و نظرهای بسیار نگران شهروندان خوزستانی سکوت اختیار کرده واطلاع رسانی نمی کند ایا کسی به فکر رفع نگرانی این مردم نیست حتی روابط عمومی استانداری خوزستان هیچ عکس العملی نشان نمی دهد ایا ما فقط باید خبرهای ناامید کننده را بخوانیم
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
11
3
ما دیگه ناامید شدیم.ببرنش نوش جونشون...!
پاسخ ها
ناشناس
| - |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۷
نا امیدی گناه کبیره است
اهوازی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۶
0
3
چه پرونده باز باشه یا بسته الان دارن کارونو میبرن که چی خیلی خجالت میکشن یا میترسن نه خیر تقصیر ما خوزستانیاست که اتحاد نداریم
:
:
:
آخرین اخبار