تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۵۹۶۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اهواز؛ راسته فلافل فروش های لشکرآباد...
وارد محله که می‌شوی بوی فلافل و ترشی و شیرینی های رنگارنگ می‌پیچد به هم و می‌رود تا عمق ریه‌هایت! دو طرف خیابان فلافل فروش‌های جوان بساط كرده‌اند و نشسته‌اند پشت دكه؛ مشتری‌ها هم همچنان که آب دهان را پایین می‌دهند، با سرهای خم شده به یک طرف، دهان را به قواره نصف صورت باز می‌کنند و نصف ساندیچ پرملات فلافل را می‌فرستند درون معده!

فلافل فروش‌های خیابان "انوشه" یا همان "لشکرآباد" خودمان، مشتری‌های ثابت دارند؛ آفتاب که غروب می‌کند، چراغ دکه‌های فلافل‌فروشی هم روشن می‌شود و مشتری‌ها کم‌کم از راه می‌رسند. فلافل‌فروش‌های جوان خیارشور، گوجه، کلم، انواع ترشی و هرآنچه می‌شود کنار قرص‌های فلافل، درون ساندویچ جا داد را یکی‌یکی از خانه بیرون می‌آورند و می‌چینند روی میز؛ جلوي مثلا رستوران خود را هم آب‌پاشي مي‌كنند و كم‌كم آماده مي‌شوند براي استقبال از مشتري‌ها.

فلافل‌سراي لبنان؛ فلافل ابوحميد؛ هر كدام از دكه‌ها اسم خاصي دارند و با خط درشت آن را كنار بساط خود نوشته‌اند. هیچ کدام هم شعبه دیگری ندارند! مشتري ثابت خود را دارند و ذائقه آن‌ها را هم مي‌دانند! مثلا يكي از فلافل‌فروش‌ها بادمجان را كنار فلافل مي‌گذارد و مي‌گويد: "مشتري دوست دارد!"

هوا كه تاريك مي‌شود، مشتري‌هاي گرسنه از راه مي‌رسند؛ هر كدام ناني برمي‌دارند و شروع مي‌كنند به پر كردن آن؛ مي‌گويند اين‌جا سلف‌سرويس است؛ 1500 تومان مي‌دهي و هر چه دلت مي‌خواهد مي‌ريزي درون ساندويچ! بعضي مشتري‌ها آنقدر نان خود را پر مي‌كنند كه محتوياتش از گوشه و كنار آن مي‌زند بيرون! فلافل، گوجه، خيارشور، بادمجان، انواع ترشي، سس قرمز تند، سس سفيد و هرچه روي ميز پيدا مي‌شود، تا جايي كه نان جا داشته باشد مي‌ريزند كنار هم! فلافل‌فروش‌هاي جوان هم پشت دكه نشسته‌اند و پا روي پا انداخته‌اند و به مشتری ها خوش آمد می گویند.

يكي از فروشنده ها مي‌گويد: "اين‌جا مشتري ثابت داريم؛ فقط هم از بچه‌هاي اين محل نيستند، خيلي‌هاشان از بالاشهر مي‌آيند." راست مي‌گفت؛ سر و كله ماشين‌هاي مدل‌بالا كم‌كم پيدا شد و چند جوان با لباس‌هاي عجيب و غريب كه شبيه لباس بچه‌هاي اهل اين محل نبود خود را به دكه پسرك فلافل‌فروش مهمان كردند.

يكي از مشتري‌ها كه به قول فلافل‌فروش از بالاشهر آمده مي‌گويد: "معمولا با رفقا مي‌آييم اين‌جا؛ گاهي هم شرط‌بندي مي‌كنيم كه فلافل‌ بيش‌تري بخوريم!"

سرگرم صحبت با فلافل‌فروش‌ها هستيم كه شيريني‌فروش‌ها، باميه‌فروش‌ها و قليان‌فروش‌ها هم سر و كله‌شان پيدا مي‌شود. كنار خيابان بساط مي‌كنند و انواع شيريني را روي ميز خود مي‌چينند؛ زولبيا و باميه‌ها را كه درون تابه‌اي از روغن سرخ مي‌شوند، بيرون مي‌كشند و مي‌گذارند جلوي مشتري.

راسته فلافل فروش های لشکرآباد این روزها شلوغ تر از همیشه است و مسافران نوروزی به محض ورود به اهواز سراغ این محل را می گیرند؛ راسته ای که تا همین چند سال پیش کسی جرات نمی کرد تنها پا به آنجا بگذارد و کلاهت هم اگر آنجا می افتاد، از خیرش می گذشتی؛ حالا همین محل به جاذبه ای توریستی اهواز تبدیل شده و می توانی مهمانان نوروزی را به آنجا ببری و گشتی بزنی و فلافلی نوش جان کنی و در آخر هم سی دی "باشو غریبه کوچک" را از باشو بخری و چند دقیقه ای کنار بساط کوچکش به درد دل هایش گوش کنی.

دکتر محمد سلطانی فر، مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه های وزارت ارشاد و استاد علوم ارتباطات که چندی پیش به اهواز سفر کرده بود، پس از آنکه گشتی در راسته فلافل فروش های اهواز زد، در خصوص ویژگی های این منطقه گفت: منطقه لشکرآباد بر اساس اطلاعاتی که از اهالی منطقه بدست آورده ام، تا چند سال پیش منطقه ای ناامن بوده است، ولی اکنون می بینیم که به همت مردم محل، این منطقه به مکانی اقتصادی و گردشگری تبدیل شده که بسیاری از مسافران در سفر به اهواز از این راسته دیدن می کنند.

وی افزود: در این منطقه فلافل که غذای محلی جنوب است عرضه می شود و فروشندگان نیز برخورد محترمانه ای با مشتری ها دارند و بر اساس اعتماد برخورد می کنند، به این صورت که وقتی مشتری به محل کسب آنها مراجعه و غذایی را میل می کند، بر اساس اعلام مشتری وجه آن را دریافت می کنند و این رفتار قطعا تنها یک حرکت تبلیغاتی نیست، بلکه ریشه در آداب و رسوم مردم این منطقه دارد.

این استاد علوم ارتباطات تصریح کرد: نکته حائز اهمیت در مورد لشکرآباد این است که این منطقه به همت مردم همین محل به این صورت درآمده و دولت و نهادهای دولتی نقشی در آن نداشته اند و همین مردمی بودن، موجب موفقیت این حرکت شده است. اعتقاد من این است که دولت و شهرداری نباید در این منطقه به صورت مستقیم وارد عمل شوند و اجازه بدهند که مردم منطقه لشکرآباد خود این راسته را اداره کنند و حتی اگر می خواهند که به رونق این بازار کمک کنند، این کار را با همفکری بزرگان این منطقه انجام دهند. به عنوان مثال می توان گفت که اکنون فروشندگان لشکرآباد به این نتیجه رسیده اند که مثلا اگر نزاعی در این منطقه رخ دهد، خود باید کمک کنند تا به آن پایان دهند تا به کسب و کارشان آسیبی وارد نشود، حال آنکه اگر قرار بود نیروهای امنیتی به این منطقه وارد شوند، نتیجه متفاوت می شد.

سلطانی فر گفت: تجربه منطقه لشکرآباد و اینکه منطقه ای که در گذشته محل مناسبی نبوده و اکنون به منطقه ای تجاری و گردشگری تبدیل شده که توسط مردم خود این منطقه اداره می شود، تجربه موفقی است و باید از آن به عنوان پایلوت برای دیگر مناطق مشابه در کشور استفاده شود. همچنین لازم است که کارهای پژوهشی و دانشجویی برای روی این منطقه انجام شود تا بتوانیم از تجربه موفق لشکرآباد استفاده کنیم. شاهد هستیم که فروشندگان حاضر در لشکرآباد برخورد بسیار خوبی با مشتری ها دارند و با ادب و با رعایت تمام قواعد لازم برای مشتری مداری برخورد می کنند، حال آنکه آنها قطعا در خصوص نحوه برخوردها اطلاعات علمی ندارند و حتی ممکن است بی سواد هم باشند، ولی به تجربه به این نتیجه رسیده اند که اگر با مشتری ها برخورد خوبی داشته باشند، این کار موجب رونق کسب آنها می شود و همچنین بخشی از آن نیز به آداب و رسوم موجود در زندگی مردم منطقه بازمی گردد؛ همه اینها مواردی است که باید به دقت مطالعه شوند تا بتوان از این تجربه موفق در دیگر نقاط کشور نیز استفاده کرد.

راسته فلافل فروش های اهواز هر سال شلوغ تر می شود و رونق بیشتری می گیرد و در تعطیلات نوروز نیز به صورت شبانه روزی فعال است. لشکرآباد حالا دیگر یک منطقه ناامن و آلوده نیست؛ منطقه ای گردشگری است که باید در ردیف جاذبه های شهر اهواز قرار بگیرد و به مسافران نوروزی آدرس بدهیم که: "اهواز، میدان دانشگاه شهید چمران، راسته فلافل فروش های لشکرآباد..."
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار