تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۵۹۸۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مراقب مسمومیت ها در سفرهای نوروزی باشید
مسافران نوروزی باید با رعایت نکات ایمنی، از ابتلا به انواع مسمومیت ها در سفر پیشگیری کنند.

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، رییس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم این معاونت در این خصوص اظهارداشت: در سفر از خوردن گیاهان و قارچ های خودرو اجتناب کنید و گیاهان یا قارچ ها را به دلیل مصرف آنها توسط جانوران، غیر سمی تلقی نکنید زیرا تشخیص گیاهان و قارچ های سمی از انواع بی خطر بسیار مشکل است.

دکتر فریده یونسی افزود: در صورتیکه کودک شما ماده ای غیر خوراکی را بلعید، با مرکز اورژانس 115و یا مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم 1490 تماس بگیرید.

وی تصریح کرد: هیچ گاه در داخل اتومبیل با موتور روشن در مدت هرچند کوتاه، نخوابید چون این کار باعث ایجاد مسمومیت کشنده با منوکسید کربن خواهد شد.

یونسی ادامه داد: همچنین از روشن کردن گاز پیک نیکی در داخل چادر و یا اتومبیل و یا در محیط بسته دیگری به منظور تامین گرما، جداˈ خودداری شود.

رییس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بیان اینکه رعایت ایمنی غذایی مانع بروز مسمومیت غذایی می شود اظهارداشت: در هنگام سفراز حمل گوشت خام و تخم مرغ خام و فرآورده های لبنی با ماندگاری کوتاه خودداری شود، چون به سرعت فاسد می شوند.

وی گفت: از خرید قوطی های کنسرو دارای برآمدگی، فرورفتگی و یا نشتی خودداری کنید و مطمئن شوید که درپوش آن ها شکسته نشده باشد.

یونسی خاطرنشان کرد: اگر فرآورده ای ظاهر و یا بوی ناخوشایندی داشت، به هیچ عنوان آن را نچشید و کنسروها را قبل از مصرف 20 دقیقه در آب درحال جوشیده حرارت داده و سپس مصرف کنید.

رییس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز تصریح کرد: در سفر برای حمل مواد غذایی فاسد شدنی، از یخدان مناسب استفاده کنید چون غذاهایی که حاوی سس، تخم مرغ و خامه می باشند خیلی زود فاسد می شوند.

وی در ادامه تاکید کرد: در مارگزیدگی، یک نوار محکم و پهن، چند انگشت بالاتر از محل گزیدگی مار به ویژه اگر محل گزیدگی در دست ها یا پاها باشد را ببندید.

یونسی اضافه کرد: هر 10 تا15 دقیقه، به مدت یک دقیقه نوار را باز کرده و دوباره ببندید و این کار باید تا زمان آماده شدن پادزهر در بیمارستان ادامه یابد.

رییس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهارداشت: هر چه سریعتر فرد مار گزیده را به اورژانس بیمارستان منتقل کنید و زمان را با تلاش برای کشتن و یا گرفتن مار از دست ندهید و از سرد کردن عضو مارگزیده با آب سرد یا یخ خودداری کنید.

وی با بیان اینکه اگر طی پنج تا هفت سال اخیر مصدوم مارگزیده، واکسن کزاز تزریق نکرده است به پزشک اطلاع داده شود تصریح کرد: تورم ناشی از گزش عقرب، عموما محدود به ناحیه گزش است و احساس بی حسی و سوزش در ناحیه گزش برای چهار تا شش ساعت بوجود می آید و معمولا پس از 24 ساعت بهبود می یابد.

یونسی در خصوص اقدامات اولیه در گزش های معمولی زنبور گفت: محل زنبور گزیدگی را با آب و صابون بشویید، روی محل زنبور گزیدگی کمپرس سرد یا کیسه محتوی یخ قرار دهید و به طور متوالی هر 15 دقیقه یکبار کیسه یخ را از روی پوست بردارید و از قراردادن مستقیم یخ روی پوست اجتناب نمائید و از گرم کردن موضع بپرهیزید.

رییس مرکز اطلاع رسانی دارو و سموم معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز ادامه داد: در مناطقی که حشرات زیادی وجود دارد، بهتر است روی پوست بدن مخصوصا بدن کودک از کرم های دور کننده حشرات استفاده کرد اما باید توجه داشت استفاده دائم از این مواد سبب حساسیت بیشتر می شود.

وی افزود: برای پیشگیری از گزش حشرات در محیط های باز، پیراهن آستین بلند و شلوار بلند به کودکان بپوشانید.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار