تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۷
کد خبر: ۵۹۹۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحسن شفیعی ؛
در حوزه فرهنگ راه درست را برویم، اقتصاد نیز متحول خواهد شد
رویکرد فرهنگی باید به صورت ویژه مورد توجه باشد، چرا که از نگاه مقام معظم رهبری زیر بنا در حوزه اقتصاد در نگرش دینی به فرهنگ است. پس اگر در حوزه فرهنگ راه درست را برویم اقتصاد نیز متحول خواهد شد/مقام معظم رهبری اهتمام به فرهنگ با مدیریت جهادی را مطرح می‌کنند نشان دغدغه‌مندی ایشان در این حوزه است. ایشان فرمودند که در عرصه فرهنگ به معنای واقعی احساس خطر می‌کنند، لذا این مسئله سیاسی، حزبی و گروهی نیست
حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحسن شفیعی در نشستی با عنوان "مدیریت جهادی در عرصه فرهنگ" که در مسجد صاحب‌الزمان(عج) اهواز برگزار شد با اشاره به نزدیک بودن 12 فروردین، سالروز تأسیس جمهوری اسلامی عنوان کرد: امام خمینی(ره) از این روز به عنوان «نخستین روز حکومت الله در جهان» تعبیر کردند؛ لذا لازم است بدان پرداخته شود به ویژه اینکه پس از گذشت سال ها و فاصله گرفتن از آن لزوم بازگویی آن برای نسل‌های بعدی دوچندان می‌شود.

وی با بیان اینکه پرداختن به 12 فروردین مورد غفلت قرار گرفته است، بیان کرد: به پیام و نقش امام خمینی(ره) در مدیریت اجتماعی آن روز باید پرداخته شود، چرا که تاریخ در معرض آسیب‌هایی نظیر فراموشی، تغییر و تحریف قرار دارد.

شفیعی در ادامه با اشاره به نام‌گذاری امسال و معنای عزم ملی و مدیریت جهادی در دو حوزه اقتصاد و فرهنگ، عنوان کرد: رویکرد فرهنگی باید به صورت ویژه مورد توجه باشد، چرا که از نگاه مقام معظم رهبری زیر بنا در حوزه اقتصاد در نگرش دینی به فرهنگ است. پس اگر در حوزه فرهنگ راه درست را برویم اقتصاد نیز متحول خواهد شد.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان با بیان اینکه فارغ از اینکه عامه مردم در برخورد با نامگذاری سالها چگونه عمل کنند و مسئولان و نخبگان چگونه، ادامه داد: باید توجه داشت این نامگذاری‌ها با هدفی الهی و مبارک انجام می‌شود. تلقی و نگاه ما به مسئله رهبری مقوله‌ای از جنس مسائل مادی، زمینی یا سیاسی صرف و محض نیست. مسئله رهبری در حوزه ولایت مطلبی فراتر از اینهاست؛ این جایگاه نیابت حضرت حجت(عج) است و مشروعیتی الهی دارد. رهبری آن دیده‌بان امینی است که مصلحت و مفسده جامعه را دیده‌بانی کرده، ابلاغ و اظهار می‌کند؛ لذا این نام‌گذاری‌ها حرکت‌هایی تشریفاتی نیست و اینکه مقام معظم رهبری مسئله‌ای را در سالی مورد توجه قرار می‌دهند پیداست مصلت عمومی جامعه پرداختن به آن خواهد بود.

شفیعی در توضیح کلید واژه «جهاد- مدیریت جهادی» در نامگذاری امسال گفت: انقلاب اسلامی حرکت، جوشش و نهضتی است که با دغدغه‌های دینی آغاز شد، امام خمینی(ره) از ابتدا این حرکت را بر اساس انجام تکلیف و تکیه بر باورهای دینی مدیریت کرد و عامل انسجام ملت، ایمان و باور عمیق دینی در آحاد مردم بود. امام خمینی(ره) معتقد بود دین و اعتقادات دینی خط قرمز و اول و آخر حرکت مردم ایران است.

وی با بیان اینکه تعبیر امام خمینی(ره) این بود که آنجایی که به تکلیف شرعی عمل می‌کنیم چه نتیجه حاصل شود چه نشود ما فائز خواهیم بود، اظهار داشت: امام خمینی(ره) در مسیر مبارزه قدمی از قدم برنداشت الّا با حجت شرعی و اعتقاد دینی، این امر در رفتار امام در مسائل مختلف مشهود است.

شفیعی با بیان اینکه امام از ابتدا انقلاب را اسلامی مدیریت کرد، افزود: نگاه به مسئله رهبری و ولایت نگاه اعتقادی است و انقلاب هم انقلاب اعتقادی است. هنر امام و ملت ایران این بود و هست که با اتکا به دین نسخه‌ای قابل طرح به دنیا ارائه کردند، در روزگاری که کسی برای دین نقشی قائل نبود امام خمینی(ره) با نام خدا حرکتی این چنین را آغاز کرد و پیش برد.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان گفت: برخی جریان‌ها مطرح می‌کنند که نمی‌شود در مسائل جهانی تئوریک برخورد کرد؛ اگر بنا بود نشود که انقلاب معنایی نداشت. آنجایی که کاستی است باید حرکت و نسخه ارائه کرد؛ همان کاری که امام(ره) می‌کرد نه اینکه هر کجا کار سخت بود دست از دین برداریم. امام خمینی(ره) می‌گفتند «همه دعوای جهان با ما سر این است ما می‌گوییم اسلام توان مدیریت دنیا را دارد»، مسئولین در اینجا باید به میدان آمده خود را نشان دهند و برای اداره امور بر اساس اسلام نسخه ارائه کنند و سختی کار نیز همین جاست که در معادله های امروز که همه جا با نسخه کدخدا اداره می‌شود شما بگویی ما به آن پایبند نیستیم و این نسخه را قبول نداریم و کلاً نظام کدخدایی را قبول نداریم؛ ما خودمان حرف برای گفتن داریم و نسخه‌ای کارآمد ارائه دهیم و این همانی است که امام خمینی(ره) اهتمام داشت.

شفیعی ادامه داد: انقلاب اسلامی یک نفی و اثبات را مطرح کرده است؛ نفی نظام سلطه و اثبات نسخه جدید؛ لذا کار زیاد و سختی و زحمت لازمه آن است، در صدر اسلام پیامبر اکرم(ص) آن نظام حاکم را نفی و یک نظام جدید را اثبات کرد؛ جهاد، شهادت و زحمت داشت. لذا اینکه رهبری در نامگذاری امسال از واژه جهاد استفاده می‌کنند بدین معناست که کار سختی باید صورت گیرد.

رئیس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان خوزستان کلید واژه دیگر در نامگذاری امسال را مسئله فرهنگ عنوان و اظهار کرد: گذشته از تعاریف علمی و تعابیر گوناگون از واژه فرهنگ، منظور از فرهنگ مجموعه اعتقادات، نگرش و تلقی جامعه است که مبدأ حرکت‌های بعدی آحاد مردم است. امام خمینی(ره) در 15 سال مبارزه رسمی(سالهای 42 تا 57) این فرهنگ را اصلاح کرد؛ مقوله استقلال، عدم وابستگی، اتکا به خود، ما می‌توانیم، نکاتی هستند که با مراجعه به گفتگوهای عمومی مردم در دهه‌های 40 و 50 نشانی ندارند، مردم ناتوانی و وابستگی را پذیرفته بودند لکن امام(ره) به مرور این ادبیات را عوض کرد.

شفیعی بیان کرد: برای مثال در ارتباط با آمریکا، تحقیر آمریکا جزء ادبیات امام خمینی(ره) است، هر چند امروز برخی این را نمی‌پسندند و برخی فردا آن را انکار خواهند کرد، در حالی که ادبیات سیاسی و رسمی امام(ره) یک ادبیات دینی است. یعنی آنجایی که می‌گوید ما آمریکا را زیر پا له می‌کنیم؛ «نترسیدن و نهراسیدن» بخشی از گفتمانی است که امام در جامعه نهادینه می‌کند و این ادبیات قرآن است.

وی گفت: اینکه مقام معظم رهبری اهتمام به فرهنگ با مدیریت جهادی را مطرح می‌کنند نشان دغدغه‌مندی ایشان در این حوزه است. ایشان فرمودند که در عرصه فرهنگ به معنای واقعی احساس خطر می‌کنند، لذا این مسئله سیاسی، حزبی و گروهی نیست، همه کسانی که دل در گرو انقلاب دارند باید بدانند که اگر فرهنگ انقلاب اسلامی مغلوب شد چیزی از انقلاب اسلامی نخواهد ماند.

شفیعی عنوان کرد: تأکید مقام معظم رهبری در سخنرانی ابتدای سال به جوانان در دنبال کردن حرکت‌های فرهنگی، نشان از آن دارد که امید رهبری در استمرار انقلاب به جوانهاست. چرا که آینده را جوانان باید مدیریت کنند. و دیگر اینکه افق و چشم‌انداز انقلاب اسلامی آنقدر بلند است که با توان دستگاه‌های رسمی این حرکت بزرگ پیش نمی‌رود، لذا در مسیر آنچه مقام معظم رهبری از توسعه فرهنگ انقلاب اسلامی انتظار دارند، جوانان با ابتکار و حرکت جهادی حاضر شوند که مطمئناً کارهای بزرگی صورت خواهد گرفت. جوانان دقت داشته باشند باید کارها در تراز مطالبه امام امت باشد که ما تجربه آن را در جریان‌های ابتدای انقلاب داشته‌ایم؛ سپاه، نهضت سوادآموزی، تسخیر لانه جاسوسی از جمله حرکت‌هایی هستند که توسط جوانان انجام شد
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار