تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۵
کد خبر: ۶۰۳۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تاخت و تاز کامیونها در خیابانهای اهواز/کمربندی غرب در انتظار اعتبار
تردد کامیونها در اهواز اگر چه اختلال در ترافیک شهر و نارضایتی شهروندان را به همراه داشته اما مسئولان حل این مشکل را منوط به ساخت جاده کمربندی غرب اهواز می دانند که البته در انتظار تامین اعتبار است.

تردد و پارک کامیون در محله های مسکونی به یک موضوع عادی در کلانشهر اهواز تبدیل شده است. اگر چه حضور کامیونها در شهر با بهره برداری جاده کمربندی شرق حالا کمتر شده است اما همچنان بسیاری از شهروندان از تردد و پارک کردن کامیون در محله هایشان ناراضی هستند. سروصدای زیاد و آلودگی هوا به ویژه در شب و هنگام استراحت به این نارضایتی ها دامن می زند و پلیس در این بین به دلیل عدم برخورد قاطع مقصر قلمداد می شود.

معاون حمل و نقل اداره کل حمل و نقل و پایانه های خوزستان می گوید: مالکان حدود دو هزار و 500 دستگاه از کامیون ها در اهواز سکونت دارند که در محلات مختلف پراکنده هستند و بسیاری از آنها خودروی خود را در خیابان پارک می کنند.

رحیم علی ناصری کریم وند با تائید اختلال ترافیکی و مشکلاتی که تردد کامیونها در شهر به ویژه برای همسایگان ایجاد می کند، به خبرنگار مهر می گوید: با احداث جاده کمربندی شرق اهواز، اکنون تردد 60 درصد از شش هزار دستگاه کامیونی که در مسیر بندر امام خمینی از شهر خارج شده است. بنابراین در حال حاضر کامیونهای بومی بیشتر مشکل ساز هستند. این کامیونها به دلیل نبود پارکینگ مناسب در ورودی شهر ناچار هستند که خودروی خود را در مقابل منازل پارک کنند.

وی می افزاید: اکنون فقط یک پارکینگ در شرق اهواز برای پارک کامیونها پیش بینی شده که نیاز را پوشش نمی دهد و لازم است در چهار ورودی شهر نمونه این پارکینگ توسط شهرداری اهواز ساخته شود تا مالکان کامیونها خودروی خود را در خارج از شهر پارک کنند و مشکل ترافیکی را ایجاد نکنند. با توجه به سوددهی این پارکینگ ها بخش خصوصی نیز مطمئنا از سرمایه گذاری در این زمینه استقبال می کند.

ناصری کریم وند همچنین بر ضرورت برخورد قاطعانه پلیس با کامیونهای متخلف تاکید می کند.

عاملی برای سلب آسایش

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان اما نظر متفاوتی دارد. عادل مجدمی معتقد است: مشکل اصلی نبود پارکینگ در ورودی شهرها نیست، بلکه کامل نشدن رینگ کمربندی اهواز و احداث نشدن جاده کمربندی غرب است که مشکل ساز شده است.

وی تصریح می کند: اگرچه ابزار قانونی برای برخورد با رانندگان متخلف و کامیونهایی که با وارد شدن به محدوده شهر مقررات را زیر پا می گذارند، وجود دارد و جرایمی هم در قانون پیش بینی شده است اما با توجه به اینکه رینگ کمربندی اهواز کامل نشده پلیس هم نمی تواند در این زمینه سخت گیری کند.

مجدمی می گوید: جاده کمربندی شرق اهواز فقط یک قسمت شهر را پوشش می دهد و کامیونها برای اینکه از مسیر اندیمشک به آبادان بروند مجبور هستند میدان انقلاب و بخشی از مسیر شهری را طی کنند. بنابراین طبیعتا راه تردد کامیون در شهر از یک مسیر به حدود 70 مسیر افزایش می یابد و این مساله کنترل و اعمال قانون را بسیار مشکل می کند.

این عضو شورای ترافیک استان خوزستان می افزاید: با وجود اختلالی که کامیونها در ترافیک شهری ایجاد می کنند اما بیشترین مشکلی که در زمینه تردد کامیون در شهر داریم ترافیک نیست بلکه سلب آسایش از مردم است. به ویژه اینکه تردد کامیونها در روز زیاد نیست و شب هنگام که حضور پلیس در معابر کمرنگ تر است تردد بیشتر می شود. پارک کردن در مسیر، انسداد معابر، روشن و خاموش کردن و گاز دادن و دود گازوئیل شکایت هایی است که شهروندان همیشه مطرح می کنند.

در پیچ و خم اعتبار

اخیرا رئیس راهور اهواز 20 درصد خسارات ترافیکی اهواز را ناشی از اجرا نشدن «کمربند غرب» اعلام کرده است.

مطالعات پروژه جاده کمربندی غرب اهواز در سال 86 انجام شد. اما تصویب این طرح در سفر دوم هیات دولت به خوزستان در سال 87 به نیز نتوانست گره عملیاتی شده آن را باز کند. اگر چه یک سال پس از آن ردیف اعتباری گرفت اما کلنگ زنی مرداد ماه 90 انجام شد و فاز نخست قطعه اول آن هنوز در نیمه راه است. در حالی که قرار بود طرح 36 ماهه به اتمام برسد.

این جاده به عنوان بخشی از رینگ کمربندی اهواز به طول 23 كيلومتر از جاده اهواز به انديمشك تا اهواز خرمشهر اجرا می شود. هدف از ساخت آن خارج كردن ترافيك سنگين از شهر اهواز و هدايت آن به جاده‌هاي برون شهري عنوان شده است.

بهرام سیف مدیر ساخت و توسعه راه های خوزستان در این باره می گوید: اکنون ترافیک بندر امام توسط کمربندی شرق به طول 37 کیلومتر به شمال منتقل می شود اما ترافیک غرب (آبادان- خرمشهر- شلمچه) هنوز از اهواز می گذرد. تداخل ترافیک شهری و ترانزیت باری تبعاتی در غرب اهواز به دنبال دارد و اغتشاشات ترافیکی ایجاد می کند.

وی می افزاید: این طرح قرار است به صورت بزرگراه چهارخطه اجرا شود و شش تقاطع غیر همسطح را نیز شامل می شود. 200 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح پیش بینی شده است.

سیف با بیان اینکه این طرح در سه فاز اجرا می شود، می افزاید: قطعه اول به طول 11 کیلومتر حدفاصل محور اهواز- اندیمشک و اهواز- حمیدیه را به هم وصل می کند. قطعه دوم نیز به طول 12 کیلومتر از اهواز- حمیدیه شروع می شود و تا اهواز- خرمشهر می رسد. همچنین قطعه سوم به طول 14 کیلومتر اهواز- خرمشهر را به اهواز- آبادان وصل می کند.

به گفته وی، به دلیل محدودیت اعتبارات عملیات اجرایی یک باند (دوخطه) از قطعه اول اواخر سال 91 آغاز شده است که اکنون 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

این مقام مسئول، تنها مشکل این طرح را کمبود اعتبارات عنوان می کند و می افزاید: اجرای قطعه اول 13میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و اکنون در صورتی که هفت میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شود. این بخش از پروژه تا هفته دولت سال آینده تکمیل می شود.

 دو دهه تا شرق و غرب

فاز اول جاده کمربندی شرق اهواز بعد از 12 سال، اسفند ماه 87 به اتمام رسید. کمربندی غرب نیز با گذشت شش سال در ابتدای راه است. با این اوصاف به نظر می رسد کلانشهر اهواز برای داشتن رینگ کمربندی باید بیش از دو دهه انتظار بکشد.

گزارش از نادره وائلی زاده

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار