تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۶۰۴۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جوی‌های روباز کنارپلیت آبادان در انتظار تامین اعتبار پالایشگاه
سرپوش‌گذاری جوی‌های روباز منطقه کنارپلیت آبادان در انتظار تامین اعتبار پالایشگاه همچنان متوقف مانده است.

جوی‌های روباز در گوشه و کنار شهر قدیمی آبادان به چشم می‌خورد و در بخش‌هایی از آن شاهد ادغام شدن آب‌های سطحی با فاضلاب و در بخش‌هایی دیگر شاهد تجمع لجن‌ها و رسوب نخاله‌های ناشی از وزش بادهای محلی هستیم.

اما در اقدامی نو و موثر که توسط شهرداری آبادان طی سال‌های اخیر شکل گرفته است بسیاری از این جوی‌ها شکل منظم و ساماندهی‌تری به خود گرفته و سرپوش‌گذاری شده‌اند تا از مشکلات بهداشتی آنها هر چه بیشتر کاسته شود.

این کانال‌ها مجموعا 750 متر را در برمی‌گیرند که عملیات سرپوش‌گذاری بر روی آنها توسط شهرداری به خوبی در حال اجراست و بخش اعظمی از آن بنا به درخواست مردم و با توجه به نیاز اساسی شهر در حال انجام است.

تنها 250 متر از این پروژه عظیم باقیمانده که در صورت تامین اعتبار در مناطق مختلف شهری به اتمام خواهد رسید و شهروندان را از مشکلات ریز و درشت و چندین ساله آن رهایی خواهد بخشید.

اما کانال‌های روباز منطقه کنارپلیت آبادان که به عنوان معضلی برای ساکنانش مبدل گشته است این روزها بیش از پیش آنها را می‌آزارد و به گلایه‌مندی واداشته است.

عملیات سرپوش گذاری کانال‌های این محدوده بر عهده پالایشگاه است و البته در این خصوص تاکنون عکس العمل موثری از سوی مسئولان صورت نگرفته است.

این منطقه در روزهای بارانی به ویژه بوی نامطبوعی را به لحاظ ادغام آب‌های سطحی و فاضلاب در کانال‌های روباز منتشر می‌کند که جان هر رهگذری را می‌آزارد خاص آنکه در آن منطقه ساکن باشی و زندگی کنی.

در این خصوص تنی چند از شهروندان و مسئولان به گفت‌وگو نشسته‌اند که در زیر به آن پرداخته شده است.

*آب و فاضلاب نفتی ادغام می‌شود

شهروند آبادانی ساکن منطقه کنارپلیت آبادان اظهار کرد: سال‌هاست ساکن این منطقه هستم و به جز لایروبی این جوی‌ها که درست روبه روی منازل ما قرار دارند اقدام موثرتری توسط مسئولان امر صورت نگرفته است.

یوسف آبداریان تصریح کرد: این وضعیت به ویژه در روزهای بارانی سال شدت بدتری به خود می‌گیرد و از لحاظ بهداشتی برای ساکنان این منطقه بسیار مضر است زیرا فاضلابی که در این کانال‌ها روان است مربوط به پالایشگاه بوده و نفتی است.

وی ادامه داد: اینکه متولی این امر پالایشگاه است و یا شهرداری؛ انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر برای رهایی مردم از این مشکلات همت کنند زیرا علاوه بر مشکلات بهداشتی بر نازیبایی چهره شهر نیز افزوده شده است.

این شهروند 53 ساله آبادانی اضافه کرد: این مسیر در ایام مختلف سال به ویژه نوروز مسیر تردد کاروان‌های راهیان نور و تعداد بی‌شماری از مسافران است و مشاهده هر ساله این وضعیت برای آنها دلزدگی از سفر به شهرمان ایجاد خواهد کرد.

*اعتبار یک میلیارد تومانی نیاز است

و اما معاون خدمات شهری شهرداری آبادان نیز اظهار کرد: عملیات سرپوش‌گذاری کانال‌های روباز منطقه کنارپلیت بر عهده پالایشگاه است و این موضوع تاکنون چندین بار در جلسات شورای سلامت شهرستان عنوان شده است.

حبیب‌الله رشتی‌پور بیان کرد: اعتبار مورد نیاز برای این پروژه افزون بر یک میلیارد تومان است که قرار بود از اعتبار 20 میلیارد تومانی که دولت قبلی به شهرداری بدهد تامین شود که متاسفانه تاکنون این رقم بودجه‌ای به شهرداری پرداخت نشده است.

وی اضافه کرد: اداره محیط زیست نیز بارها در جلسات شورای سلامت در این زمینه با پالایشگاه تذکر داده است زیرا این منطقه به لحاظ قرار داشتن در معرض پسماندهای پالایشگاه که نفتی هم هستند برای شهروندان خطراتی دربر دارد.

معاون خدمات شهری شهرداری آبادان همچنین عنوان کرد: متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی از سوی پالایشگاه برای اجرای این پروژه انجام نگرفته است و تنها وعده‌ها به جلسات شورای سلامت بعدی در شهرستان موکول می‌شود که این روند علاوه بر افزودن مشکلات، راهکاری در برندارد.

وی توضیح داد: در آخرین جلسه شورای سلامت که در اسفندماه سال 92 نیز برگزار شد در این خصوص مباحثی مطرح شد و قرار است در سال جدید به طور قطع، این پروژه به سرانجام برسد و از مشکلات ساکنان و مردم در حال تردد از منطقه کنارپلیت بکاهد.

رشتی‌پور گفت: در کانال‌های روباز این منطقه به ویژه در روزهای بارانی آب و فاضلاب نفتی پالایشگاه ادغام می‌شوند و علاوه بر بوی بد و متعفن، مشکلات زیست محیطی را نیز به دنبال خواهند آورد.

وی افزود: البته آنچه در این میان حائز اهمیت است و باید به دقت مورد توجه قرار گیرد بحث جداسازی فاضلاب از آب‌های سطحی و خطوط این دو با یکدیگر است زیرا در صورتی که عملیات سرپوش‌گذاری بر این کانال‌ها نیز محقق شود باز هم فاضلاب به دلیل خاصیت اسیدی اش موجبات پوسیدگی جداره‌های کانال‌ها را به دنبال دارد و جوابگوی رفع این مشکلات نیست.

معاون خدمات شهری شهرداری آبادان خاطرنشان کرد: در این خصوص نیاز است عملیات این پروژه با مشاوره و مطالعه بیشتری انجام پذیرد تا ماندگاری آن نیز مرحمی بر زخم چندین ساله این منطقه باشد.

با توجه به اهمیت استقرار پالایشگاه و پتروشیمی در شهرستان آبادان و البته قرار گرفتن مناطق آبادان و خرمشهر در محدوده منطقه آزاد اروند نیاز است هرچه بیشتر رسیدگی به چهره شهر مدنظر مسئولان قرار گیرد و اینگونه مشکلات ریز که سال‌هاست چون خوره بر جان شهروندان افتاده است هر چه سریع‌تر حذف شوند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار