تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۶۰۵۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو علی‌البدل سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان:
تعامل شهرداری و سازمان نظام مهندسی در کیفیت ساخت و ساز موثر است
عضو علی‌البدل سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: رسیدن به کیفیت مطلوب ساختمان و جلوگیری از سرمایه‌های عظیم ملی که سالانه در این عرصه هزینه می‌شود به تعامل شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان بستگی دارد.

سعید پارسافر امروز اظهار کرد: ساخت و ساز زنجیره‌ای است که عده‌ای از مهندسان و پیمانکاران در این زنجیره فعالیت دارند و مقررات ملی ساختمان به عنوان فراگیر‌ترین اصول و ضوابط موجود در عرصه ساختمان بوده که نقش موثری در نیل به اهداف عالی قانون به منظور تامین ایمنی، بهداشت، سلامتی و صرفه اقتصادی فرد و جامعه داشته است.

وی به وجود مهندسی محاسبات و نظارت در سازمان نظام مهندسی ساختمان اشاره کرد و ادامه داد: مهندسان محاسبات وظیفه خود را بر طبق سرفصل‌ها و آیین نامه‌های ایران باید انجام دهند و از آنجا که این مقررات دائما در حال تغییر است این مهندسان باید اطلاعات خود را به روز کنند.

عضو علی‌البدل سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان خاطر نشان کرد: نظارت از مهم‌ترین ارکان ساخت و ساز طرح‌های عمرانی محسوب شده و بی‌توجهی به آن سبب افت شدید کیفیت، تضییع سرمایه‌های مالی و انسانی کشور و در بسیاری از موارد موجب به خطر افتادن جان بهره‌برداران طرح‌های عمرانی خواهد شد.

وی افزود: مهم‌ترین عامل در نظارت طرح‌های عمرانی، بکارگیری مهندسان متخصص و متعهد است که بی‌شک مهندسان ناظر برخوردار از شرایط مذکور، مانع اصلی جلوگیری از بسیاری اشتباهات انجام شده در روند ساخت و اجرای طرح‌های عمرانی خواهند بود.

پارسافر با اشاره به اینکه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان از ارکان و مراجع مشمول در امر کنترل ساختمان است تصریح کرد: برای رسیدن به کیفیت مطلوب ساختمان و جلوگیری از سرمایه‌های عظیم ملی که سالانه در این عرصه هزینه می‌شود به برقراری تعامل میان سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری نیاز است.

وی اضافه کرد: سازمان مسکن و شهرسازی که متولی ساخت و ساز در استان و کشور است این وظیفه را به نظام مهندسی ساختمان و شهرداری داده است و این دو ارگان برای لحاظ کردن وظیفه خود باید ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر داشته باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه جندی شاپور دزفول عنوان کرد: در حال حاضر ارتباطات سازمان نظام مهندسی و شهرداری رقابتی است در حالیکه باید با یکدیگر تعامل داشته باشند.

وی در رابطه با نقش دانشگاه در ارتقا کیفیت ساخت و ساز اظهار کرد: ایجاد ارتباط موثر بین صنعت و دانشگاه در ارتقای توام با توانمندی‌های علمی، آموزشی، پژوهشی، فنی و تحقیقاتی دانشجویان دانشگاه و اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان تاثیرگذار است.

پارسافر ادامه داد: برگزاری همایش‌ها و سمینار‌ها و نیز اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و یا پایان‌نامه‌های کار‌شناسی ارشد و دکتری، ارائه مقالات مشترک به سمینار‌ها و توسعه خدمات تحقیقاتی و مطالعاتی و استفاده حداکثر از پتانسیل‌های موجود در دانشگاه و سازمان نظام مهندسی ساختمان می‌تواند در کیفیت ساخت و ساز تاثیرگذار باشد.

وی در رابطه با وضعیت کیفیت ساخت و ساز در خوزستان گفت: کیفیت ساخت و ساز در خوزستان تفاوت چندانی با کل کشور ندارد و همه از کیفیت مناسبی ندارند اما اگر افراد دخیل در زنجیره ساخت و ساز ارتباط کاملی داشته باشند می‌توان به افزایش کیفیت امیدوار بود.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار