تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱
کد خبر: ۶۰۷۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارشی از جلسه شورای شهر اهواز
سی و پنجمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اهواز روز گذشته 25 فروردین ماه با حضور اعضای شورا  و جمعی از مسولان شهرداری اهواز برگزار شد.

در ابتدای این جلسه آلبوشوکه، عضوشورای اسلامی شهر اهواز در نطق پیش از دستور خود با اشاره به پدیده آسیب های اجتماعی اظهار کرد: آسیب های اجتماعی پدیده های متنوع، نسبی و متغییری هستند که از جمله آن ها می توان به پرخاشگری، جنایت، خودکشی، اعتیاد، قاچاق مواد مخدر، جرایم مالی و اقتصادی وسرقت در جامعه امروزی ایران اشاره کرد؛ کم و کیف این پدیده ها برحسب زمان و مکان تغییر می کند.

وی افزود: مقام معظم رهبری نیز در فرمایشات خود در سفر به خراسان شمالی به نکات مهمی در این حوزه اشاره کردند که این فرمایشات باید به نقشه راه مسئولان اجتماعی کشور تبدیل شده و از منویات ایشان در رسیدن به تمدن اسلامی بهره مند شد. از نظر ایشان ضعف فرهنگی در اقدامات اجتماعی، طلاق، مواد مخدر، ضعف در روابط همسایگی، ضعف در صله رحم، ضعف در فرهنگ راستگویی و اشاعه دروغ، ضعف در انضباط فردی، رعایت الزامات زندگی آپارتمان نشینی و الگوی تفریح سالم، نماد بارزی از آسیب های اجتماعی در جامعه است.

آلبوشوکه تصریح کرد: خوزستان از جمله استان هایی است که در طول هشت سال دفاع مقدس آسیب ها و خسارات فراوانی را دید. اشغال طولانی مدت برخی مناطق استان، موشک باران دائمی برخی شهرها و حملات هوایی و زمینی به برخی شهرها همه و همه موجب آسیب های فراوان به سرمایه های طبیعی، انسانی و زیرساخت های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن شد.

وی عنوان کرد: در سال 91، نرخ مشارکت اقتصادی استان 33.9 و نرخ بیکاری 12.5 درصد اعلام شده است.

آلبوشوکه ادامه داد: در پژوهشی که با عنوان "شناسایی آسیب های اجتماعی کلانشهر اهواز به تفکیک نواحی 33 گانه شهرداری" انجام شده شهروندان اهوازی بیشترین میزان شیوع جرایم و آسیب ها در این کلانشهر را کیف قاپی، مصرف سیگار بین نوجوانان، قلیان با تجمع افراد و جوانان بیکار و سرقت از منازل عنوان کردند.

این عضو شورای شهر ادامه داد: جرایمی مانند سرقت محتویات داخل خودرو، اعتیاد و مصرف تفننی مواد مخدر، ایجاد مزاحمت برای نوامیس در محله ها، ترک تحصیل دانش آموزان و خرید و فروش مواد مخدر از دیگر آسیب های این کلانشهر از سوی شهروندان اهوازی بیان شده است.

وی بیان کرد: البته اولویت بندی شیوع جرایم و آسیب ها در کلانشهر اهواز نیز از دیدگاه شهروندان در این نظرسنجی شامل جرایمی مانند خرید و فروش اموال مسروقه، خرید و فروش سایر وسایل تهدید کننده مانند چاقو و قمه و وجود کارتن خواب ها، برپایی خانه های فساد در خیابان ها، محله ها و خرید و فروش اسلحه بوده است.

آلبوشوکه ادامه داد: همچنین بیشترین احساس ناامنی از دیدگاه شهروندان مربوط به تردد خانم ها به تنهایی در شب، همراه داشتن پول نقد به میزان زیاد، خالی گذاشتن منزل، راه رفتن به تنهایی در یک مسیر خلوت در شب، پارک کردن ماشین در خیابان، تنها فرستادن بچه ها به مدرسه و سوار شدن درخودروی مسافرکش های شخصی در شب بوده است.

وی اظهار کرد: از آنجا که خوزستان پنجمین استان پرجمعیت کشور بوده و منابع غنی نفت و گاز در این استان آن را به یک قطب مهم اقتصادی تبدیل کرده است از مدیران، برنامه ریزان و سیاستگزاران اجتماعی استان انتظار می رود نسبت به مطالعه و شناخت آسیب های اجتماعی استان، بازنگری در راهبردها و نظارت بر اجرای آنها، تربیت نیروی انسانی آموزش دیده، به کارگیری شیوه های فرهنگی کارآمد و استفاده از نیروهای مددکار اقدام کنند و به موضوع کاهش آسیب های اجتماعی در بین شهروندان توجه و اهتمام بیشتری نشان دهند.

در ادامه این نشست باورساد، دیگر عضو شورا در نطق پیش از دستور خود ضمن تبریک صعود تیم فوتبال نفت مسجدسلیمان به لیگ برتر کشور و کسب عنوان قهرمانی فولاد خوزستان در مسابقات لیگ برتر باشگاه های کشور خاطرنشان کرد: امسال جوانان غیور و متعصب خوزستان با پیروزی های مقتدرانه خود توانستند ثابت کنند که خوزستان مهد فوتبال ایران است.

وی از مجموعه خدمات شهری و شهردار اهواز تقدیر کرد و افزود: بر اساس آمار ارایه شده، تعداد مهمانان نوروزی در سال جاری نسبت به سال گذشته 45 درصد افزایش یافت اما با وجود این افزایش ما شاهد پاکیزگی و آراستگی شهر، فضای سبز مناسب و ارایه خدمات مطلوب به میهمانان بودیم و انتظار داریم شهردار اهواز  پاداشی مناسبی برای پرسنل خدمات شهری در نظر بگیرد.

در ادامه، کاظم سواری به وقوع حادثه تصادف و آتش سوزی خودروها مقابل درب ورودی راه آهن و جان باختن 6 نفر از شهروندان اهوازی اشاره کرد و این مساله را به مردم اهواز، سازمان تاکسی رانی اهواز، تاکسی داران و معاونت حمل و نقل ترافیک و خانواده های این حادثه تسلیت گفت و همچنین از آتش نشانی اهواز نیز در ورود به این حادثه تشکر و خواستار حضور مدیرعامل تاکسی رانی در جلسه بعد شورا جهت توضیح درباره این حادثه شد.

علی ناصری دیگر اعضای شورا درباره این حادثه اظهار کرد: این محل برای مسافرانی که از قطار پیاده می شوند همیشه مشکل ساز است. اگر یک فضای پارکینگ مناسب برای راننده تاکسی ها وجود داشت شاید این حادثه رخ نمی داد.

وی ادامه داد: اگر شما با هلی کوپتر فضای شهر اهواز را مشاهده کنید متوجه  زمین هایی که در اختیار راه آهن است خواهید شد که از جمله آن ها می توان به زمین های زیاد منازل مسکونی فرسوده و قدیمی اشاره کرد. بنابراین انتظار داریم انتقال راه آهن از مرکز شهر، تسریع شود.

در ادامه این نشست لایحه "راه اندازی ناحیه مستقل شهرداری در عین 2 "در دستور کار قرار گرفت که حیدری،  عضو شورای شهر با اعلام رای موافق خود نسبت به لایحه گفت: کمیسیون موافقت کرده که یک ناحیه مستقل در این منطقه و زیر نظر شهرداری منطقه 6 ایجاد شود تا بتواند خدمات بهتر و بیشتری را به مردم ارایه کند و هیچگونه مشکلی ندارد.

زیبا صالح پور عضو شورای شهر اهواز درباره این لایحه اظهار کرد: این لایحه زمینه ای برای ورود و استخدام جدید به شهرداری نشود و هزینه های شهرداری را اضافه نکند و باید برای فعالیت در این ناحیه مستقل از نیروهای شهرداری استفاده شود.

در نهایت با لایحه "راه اندازی ناحیه مستقل شهرداری در عین 2 "موافقت شد.

همچنین "واگذاری خطوط تلفن همراه خریداری شده سنوات قبل مربوط به شهرداری" لایحه بعدی بود که در نهایت با آن موافقت شد به شرط این که تلفن همراه مربوط به شهرداری که در حال حاضر در اختیار افرادی غیر از نیروهای شهرداری است، سوزانده شود.

در ادامه لایحه " تخصیص 20 میلیارد ریال اعتبار جهت زیرسازی و آسفالت خیابانهای کوی علی آباد" مورد بررسی قرار گرفت که با موافقت اعضا همراه بود. لایحه پارکینگ بیمارستان آریا و اعطای اعتبار به فردی برای ایجاد غرفه در کوی رمضان از دیگر توافقات روز گذشته اعضای شورای شهر بود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار