تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۶
کد خبر: ۶۰۸۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سرپرست جدید دانشگاه شهید چمران اهواز :
رتبه 32 دانشگاه چمران در رده‌بندی داخل کشور
خوزستان وضع مطوبی در تعداد استاتید ندارد که این وضع باید با تلاش بیشتر حل شود.در ایران نیز رتبه دانشگاه شهید چمران اهواز از میان 32 استان رتبه 32 شده است و عمده مشکل ما در استان جذب نکردن دانشجو و استاد خارجی است
محمد رعایابی پیش از ظهر امروز در مراسم معارفه خود اظهار کرد: هم اکنون 253 هزار نفر دانشجو در دانشگاه های استان مشغول به تحصیل هستند که در بین 90 مرکز آموزش عالی تقسیم شده اند و به ترتیب 30 مرکز پیام نور، 20 مرکز آزاد اسلامی، 20 مرکز علمی کاربردی، هشت مرکز دولتی و ما بقی مراکز فنی و حرفه ایی و غیر انتفاعی هستند. از این میان 51 درصد دانشجویان در مرکز آزاد اسلامی، 28 درصد پیام نور، هشت درصد دولتی، 2.6 درصد علمی کاربردی، سه درصد غیر انتفاعی و سه درصد فنی و حرفه ایی وجود دارند و از این میان دانشجویان 20 درصد در مقطع کاردانی، 63 درصد کارشناسی، شش درصد ارشد و یک  درصد در مقطع دکترا مشغول به تحصیل هستند.

وی افزود: در تعداد دانشجویان و اساتید وضعیت مطلوبی نداریم و اکنون به ازای هر استاد، 30 دانشجو وجود دارد و دانشگاه چمران در جهان طبق نظام رتبه بندی تایمز در میان 20 دانشگاه برتر دنیا جایی ندارد که 15 واحد از این دانشگاه ها در آمریکا، سه دانشگاه در انگلیس، یک دانشگاه در سوئیس و یک دانشگاه در کانادا وجود دارد. از بین بهترین دانشگاه های کشور های خاور میانه، پنج دانشگاه در ترکیه، سه دانشگاه در رژیم اشغال گر قدس، یک دانشگاه در هندوستان و دو دانشگاه در عربستان وجود دارند. در ایران نیز رتبه دانشگاه شهید چمران اهواز از میان 32 استان رتبه 32 شده است و عمده مشکل ما در استان جذب نکردن دانشجو و استاد خارجی است.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد:  دانشگاه شهید چمران در سال 1334 همراه با دانشگاه بصره تاسیس شد و در سال 1380 زمانی که اعضای هیئت علمی ما در این دانشگاه به زحمت به 400 نفر می رسید اعضا هیئت علمی دانشگاه بصره یک هزار و 600 نفر بودند.

رعایایی بیان کرد: این مشکلات می تواند از عوامل مختلفی ناشی شده باشد که مهمترین آنها جنگ تحمیلی بوده است و بعد از پایان جنگ نیز بر اساس تعرفه های قبل از جنگ برای آن بودجه تأمین شد که سال به سال نیز به همین گونه ادامه پیدا کرد و باعث شد امروز به جایی که اکنون هستیم برسیم.

وی تصریح کرد: از برنامه ها و اولویت های کاری خود ایجاد یک جو با آرامش و با نشاط در سطح دانشگاه است و این اقدام نیز نیازی به اعتبارات ندارد اما همت دانشگاهیان را می طلبد. باید هرچه زودتر این فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه را از بین برد و در این زمینه نیز با هیچ کس هیچ تعارفی نداشته و نخواهیم داشت و نتایج آن اقدامات نیز از بین رفتن انگیزه و عدم پویایی دانشجویان بوده است.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: تمرکز زدایی را باید از بین برد و نباید برای انجام دادن هرکاری منتظر وزارتخانه باشیم. باید اندکی در کارها مستقل عمل کنیم در این مدت در این دانشگاه رشته هایی گرفته می شده که اساتید آن بسیار کم در دسترس بودند و نتیجه آن نیز چنیین می شد که برای هر 26 دانشجوی کارشناسی ارشد، سه عضو هیئت علمی وجود داشت.

رعایایی گفت: اقدام بعدی جذب نخبگان علمی بدون توجه به انگیزه سیاسی آنان است و هرکس توان علمی قوی دارد می تواند بیاید و استعداد های خود را شکوفا کند.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار