تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۹
کد خبر: ۶۰۸۵۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری :
دانشگاه باید بستر تحقق اهداف باشد
در دانشگاه باید فکر آزاد و آزاد اندیشی به طور وسیع وجود داشته باشد و دانشگاه باید بستر تحقق اهداف باشد چرا که پیش گام و پیش تاز توسعه فرهنگی است
سید ضیاء هاشمی پیش از ظهر امروز در مراسم معارفه سرپرست جدید دانشگاه شهید چمران اهواز عنوان کرد: تودیع و معارفه یک سنت خوب و حسنه در جامعه ما است و در آن یک مدیر مرحله ای از تلاش مدیریتی خود را به پایان می رساند و فرصتی را که در آن به ایفای خدمت مشغول بوده به دیگری می سپارد.

وی افزود: امسال به عنوان سال «اقتصاد و فرهنگ با  عزم ملی و مدیریت جهادی» نام گذاری شده است که باید در این راستا حرکت نوینی را شروع کنیم و در حوزه فرهنگ نیز باید شاهد تحولی عظیم و دگرگونی باشیم تا بتوانیم هرچه بیشتر حضور خود را در عرصه های مختلف به اثبات برسانیم.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: دانشگاه باید بتواند در عرصه های فرهنگی ایفای نقش کند و فرهنگ نیز تعیین کننده فرهنگ کشور است ضمن اینکه همگان نیز در کشور با هر نوع ریشه قومیت و گروهی بر آن اتفاق نظر داریم. فرهنگ فقط شعار نیست و نگاه شعاری به این مقوله ظلم به آن است و از اهمیت آن می کاهد.

هاشمی ادامه داد: همه چیز در جامعه به فرهنگ بستگی دارد و حتی تعلیم و تعلم و اقتصاد نیز در سایه فرهنگ امکان پذیر است. فرهنگ موتور محرک اقتصاد است و سیاست در سایه فرهنگ راه خود را پیدا می کند. فرهنگ پدیده فردی نیست و از نظر علمی ضرورت آن بر هیچ کس پوشیده نیست و کار کردن در این عرصه نیز بر عهده دانشگاه ها است.

وی تصریح کرد: ارزش هایی که در جامعه ما اهمیت دارند؛ کمال جویی و کمال طلبی است و همه ما نیز به آن باور داریم و این آرمان ها نیز آرمان های ملی است توجه نکردن به فرهنگ به صورت جدی خیانت به فرهنگ است. باید ضرورت های آن را شناخت و یکی از شاخص های جمعی آن نیز قانون و قانون مندی است و برای پایبندی همگان به قانون فرهنگ وجه مشترک علمی و عملی است.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: هر سلیقه ای در کنش اجتماعی راه مشخص و معینی را در پیش می گیرد ابتدا باید در این مسیر نقد و نقادی را به طور صحیح در جامعه باب کرد و نقد پذیری را که یک مزیت بزرگ نیز هست گسترش داد و اخلاص عمل نیز فقط به معنای عبادت نیست بلکه در انجام دادن مسئولیت محول با تمام توان و علاقه شدید نیز هست چرا که انسان باید به کار و عملی که بر او سپرده شده علاقه شدید و به همان اندازه تعهد داشته باشد.

هاشمی عنوان کرد: فرهنگ در همه ابعاد وجود دارد و دانشگاه نیز به عنوان یک نهاد مستقل وظیفه تکمیل وحفظ آن را دارد. در دانشگاه باید فکر آزاد و آزاد اندیشی به طور وسیع وجود داشته باشد. دانشگاه باید بستر تحقق اهداف باشد چرا که پیش گام و پیش تاز توسعه فرهنگی است.

وی افزود: وزارت علوم وظیفه ترویج گفتمان علم و فن آوری را در کشور دارد و این مبنا نیز یکی از شاخص های فعالیت های آن است. متن و بدنه دانشگاه باید با مدیریت دانشگاه یک بستر سازی داشته باشد و در تهیه نقش جامعه خود عمل کند و مدیریت دانشگاه ها نیز باید با همکاری اساتید و دانشجویان صورت بگیرد و به طور قاطع در مسیر توسعه علمی حرکت کند.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: مدیری که می رود و مسئولیت خود را به شخص دیگری می سپارد یک امر کاملا طبیعی است و در دانشگاه نیز مرسوم است و به نظر من بزرگترین ظلم در حق یک استاد این است که جایگاهش به عنوان رئیس تغییر کند چرا که استاد وظیفه اصلی آن کار علمی و تحقیقاتی است و باید در جهت پیشرفت تمام جامعه گام بردارد اما این نوع مسئولیت های مدیریتی آن را محصور می کند.

هاشمی بیان کرد: تغییر مدیران مسئله عجیبی نیست و نباید حتما پشتوانه سیاسی داشته باشد و در همین دانشگاه نیز تغییر ها کمتر از دولت های قبلی است و دلیل آن ممکن است این باشد که مدیری که تغییر داده شده نتواند با سیاست های جدید کار کند یا عمر مدیریتی او تمام شده است. اینها هیچکدام به معنای تنش نیست و بهتر است اگر اقدامی را نمی پسندیم از مقدسات و دلیل تراشی برای آن استفاده نکنیم و باید تلخی قانون و اجرای آن را بپذیریم.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار