تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۶
کد خبر: ۶۰۸۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تودیع و معارفه رییس دانشگاه رامین خوزستان
مراسم تودیع و معارفه سرپرست دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم برگزار شد.

دکتر سیدضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم در این مراسم که عصر سه شنبه 26 فروردین در سالن آمفی تئانر این دانشگاه برگزار شد، با بیان اینکه مدیریت، بار امانت است و در فرآیند تغییر و تحول رییس دانشگاه این امانت از دستی امینی به دست امینی دیگر سپرده می شود، اظهار کرد: دانشگاه به اعتبار اعضای فعال در آن شامل اساتید، دانشجویان و کارمندان هویت پیدا می کند و هویت یک دانشگاه به امکانات و ساختمان های آن نیست. اعضای موجود در دانشگاه روح دانشگاه هستند و به برکت وجود اساتید دانشمند و جوانان دانش طلب است که دانشگاه روح پیدا می کند.

وی افزود: دانشگاه بدون دانشجو و استاد هیچ است و  در نتیجه مدیریت دانشگاه نیز موظف است که شرایط لازم برای فعالیت با نشاط اساتید و دانشجویان در فضای دانشگاه و در جهت حرکت علمی را فراهم کند. حضور منطقی این گروه ها در دانشگاه موجب می شود که فضایی مطلوب در دانشگاه فراهم شود و این عناصر در درون دانشگاه و در بستری مناسب به هم پیوند می خورند و موچب رشد دانشگاه می شوند.

هاشمی تصریح کرد: اگر در محیط دانشگاه دانشجو تنها به فکر گذران کلاس ها باشد و استاد هم بنا به وظیفه اداری و سازمانی در کلاس حضور یابد و حقوق خود را دریافت کند، دانشگاه به جایی نمی رسد. چه چیزی دانشگاه را افتخارآفرین می کند و آن چیست که موجب می شود یک دانشجو سر بلند کند و با افتخار بگوید دانشجو هستم؟ آن روح حاکم بر دانشگاه است که می تواند این فضا را افتخارآفرین کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تاکید کرد: مدیریت دانشگاه با مدیریت یک سازمان یا کارخانه و اداره متفاوت است؛ در فضای دانشگاه شخصیت و هویت افراد شکل می گیرد. دانشگاه تنها یک سازمان نیست، بلکه یک نهاد هویت بخش است و به دانشجو، استاد و کارمندش هویت می دهد. دانشگاه محل پویش و رشد علمی است و در نتیجه باید دارای روح پرهیجان و چالاک باشد و این زمانی اتفاق می افتد که دانشجویان از صمیم قلب به دنبال کسب دانش باشند، نه اینکه اگر کلاسی تعطیل شد دانشجو خوشحال شود.

وی ادامه داد: دانشجوی واقعی طالب دانش است و هر اتفاقی که این انگیزه دانشجو را تقویت کند خدمت به دانشگاه است. اساتید نیز در تعامل با دانشجویان نباید احساس کنند که عمرشان به هدر می رود، بلکه استاد باید این حس را داشته باشد که با دانشجویانی سر و کار دارد که طالب علم هستند و اینگونه است که استاد احساس آرامش می کند.

هاشمی با تاکید بر لزوم تقویت فرهنگ دانشگاهی، گفت: روحیه انفعالی با ذات دانشگاه سازگار نیست. دانشجو نمی تواند دانشجو باشد، ولی جستجوگر نباشد و این روحیه ایجاب می کند که دانشجو نقاد باشد. البته باید توجه داشت که نقد باید در چارچوب فرهنگ دانشگاهی باشد. نقادی مستلزم آزادی در انتخاب است و این موضوع در قالبی منظم به نام ضوابط و قوانین تعریف شده است. افراد دانشگاهی افرادی آزاداندیش هستند و دانشگاه یک نهاد آزاداندیش و مستقل است. جریان آزاداندیشی باید جریانی مستمر و دائمی در دانشگاه باشد.

معاون وزیر علوم اظهار کرد: در فضای دانشگاه بخشی از بحث ها و دغدغه ها تخصصی است، ولی بخش هایی هم وجود دارد که مشترک است و هر دانشجو و استادی دغدغه های اجتماعی و فرهنگی و سیاسی هم دارد. دانشگاه ذاتا سیاسی است و نمی تواند نباشد، ولی دانشگاه مفتخر است به استقلال فکری و علمی و بنابراین نباید سیاست زده باشد. دانشگاه باید راهنمای سیاست گران باشد، نه تسلیم سیاست گران.

وی افزود: اساتید دانشگاه با توجه به توانمندی هایی که دارند قطعا در فضایی خارج از دانشگاه می توانند مواحب مادی بیشتری را کسب کنند، ولی در دانشگاه است که رضایت قلبی ایجاد می شود. دانشگاه یک سازمان و الگوی فرهنگی و اخلاقی است و این اخلاقیات باید در همه فعالیت ها خود را نشان بدهد.

هاشمی گفت: دانشجو تکالیفی بر عهده دارد که قانون و فرهنگ و اخلاق عمومی آنها را تعریف کرده و در قبال آن نیز حقوقی دارد که می تواند مطالبه کند و مجموعه این عوامل زندگی دانشجویی را تشکیل می دهد. یکی از مکانیزم های کارآمد در فضای دانشگاه کرسی های آزاد اندیشی به عنوان یک راهبرد حرکت و پویش است و دانشگاهیان باید بتوانند دیدگاه های خود را در یک محیط منطقی عرضه کنند. کرسی های آزاد اندیشی به این معنی است که اندیشه های آزاد باید در دانشگاه جریان یابد و در نهایت الگویی فراهم شود که موجبات پیشرفت دانشگاه را فراهم کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم تصریح کرد: دانشگاهیان باید بتوانند در بستر مشارکت، جامعه را به تحرک وا دارند. مشارکت دانشجویان در کارها ضرری برای دانشگاه ندارد و موجب ایجاد نشاط در این فضا می شود. نشاط در دانشگاه به معنی هیجان کاذب نیست، بلکه مشارکت مسئولانه ناشی از احساس اثرگذاری است و تشکل ها و انجمن ها و نشریات نمونه هایی از مشارکت در دانشگاه است.

هاشمی در صحبت هایش اشاره کرد که تاریخ امتحانات پایان ترم جاری دانشگاه ها به دلیل برگزاری مسابقات جام جهانی تغییر نخواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایسنا خوزستان، حجت الاسلام علی جولایی مفرد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان نیز در این مراسم با تاکید بر شان و جایگاه استادی و معلمی، گفت: عنوان استادی و معلمی عنوانی ارزشمند و اصیل است و تفاوتی ندارد که استاد در کدام دانشگاه باشد، بلکه فردی که مفتخر به عنوان معلمی است ارزشمند است.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر موضوع فرهنگ، افزود: اصل در دانشگاه کار فرهنگی است و انجام امور فرهنگی در دانشگاه می تواند بسیار اثربخش باشد، زیرا گاه شاهدیم که دانشجویان از جزییات حرکات و کلام های اساتید نیز الگوبرداری می کنند. فرهنگ مانند هوا است و هوایی که آلوده باشد اثر منفی می گذارد. استاد دانشگاه می تواند در کلام بسیار تاثیرگذار و فرهنگ ساز باشد.

جولایی مفرد تصریح کرد: برخی عناوین دارای تاریخ انقضا است و به عنوان مثال زمانی که استادی در دانشگاه قبول زحمت می کند و مسئولیت ریاست را بر عهده می گیرد، این یک عنوان ثانوی برای وی است و هر رئیسی اولا یک معلم است. در سال 93 بر ما تکلیف است که به امور فرهنگی توجه ویژه داشته باشیم و در این زمینه تلاش مجدانه کنیم.

وی با تاکید بر اینکه فردی که در دانشگاه مسئولیتی را بر عهده می گیرد، توفیقی الهی برای خدمت نصیب او شده است، خاطرنشان کرد: در شعار امسال کار جهادی وجود دارد و از مولفه های کار جهادی، روحیه خدمت گذاری و تلاش برای اعتلای همه افراد است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین با تشکر از سرپرست قبلی این دانشگاه، ادامه داد: در این مدت اقدامات خوبی در دانشگاه انجام و آرامش بر دانشگاه رامین حاکم شد. این دانشگاه توانمندی های بسیاری دارد و به همین دلیل از مسئولان استانی و همچنین اعضای دولت می خواهم که در اقدامات و برنامه ریزی های مربوط به حوزه کشاورزی از دانشگاه رامین کمک بگیرند.

جولایی مفرد همچنین با تاکید بر لزوم پرهیز از بگو مگوهای سیاسی در فضای دانشگاه در این بازه زمانی، گفت: اکنون دیگر انتخابات تمام شده و همه باید مانند یک امت واحد باشیم.

به گزارش خبرنگار ایسنا خوزستان، در ادامه دکتر عبدالامیر معزی سرپرست پیشین دانشگاه رامین با اشاره به تاریخچه فعالیت این دانشگاه اظهار کرد: دانشگاه رامین مانند الماسی است که تراش خورده و تنها لازم است صیقل داده شود تا همه کشور از اثرات مثبت آن بهره مند شوند. رامین دارای سه دانشکده، هفت گروه و 17 رشته گرایش است و 2 هزار و 500 دانشجو دارد که از این تعداد 2 هزار نفر در مقطع کارشناسی و 500 نفر در مقطع تحصیلات تکمیلی مشغول هستند.

وی افزود: اعتقاد من این است که مسئولان هر دانشگاهی باید از همان دانشگاه انتخاب شوند، ولی در سال 91 با توجه به شرایط خاصی که در دانشگاه رامین ایجاد شد، به این مکان آمدم و با توجه به اینکه تجربه نشان داده عمر مدیریت در رامین کوتاه است و بنده نیز در اواخر کار دولت به این دانشگاه آمدم، در نتیجه برنامه ریزی های کوتاه مدت 6 ماهه انجام دادم. در ابتدای کار تلاش بر این بود که آرانش به دانشگاه بازگردد که با تلاش دانشجویان و اساتید و کارمندان به این هدف رسیدیم. در 6 ماه دوم نیز در زمینه بودجه تلاش های خوبی انجام شد و در 6 ماه سوم نیز تلاش هایی در زمینه ترمیم ساختار دانشگاه انجام شد.

معزی تصریح کرد: در بحث آموزش نیز کارهای خوبی انجام شد و مجوز چند رشته گراش جدید اخذ شد؛ ضمن اینکه پردیس دانشگاه در این مدت فعالیت خود را آغاز کرد و تجهیزات مناسبی نیز برای آزمایشگاه ها تهیه شد. در حوزه پژوهش ناموفق بودیم، زیرا بودجه کافی در اختیار نداشتیم. در بدو ورود به این دانشگاه حتی یک مجله علمی در حوزه کشاورزی در دانشگاه نبود و در این زمینه نیز موفقیت هایی حاصل شد و همایش آلاینده های کشاورزی نیز با تلاش دانشجویان در این دانشگاه برگزار شد.

وی تاکید کرد: دانشگاه رامین مشکلات زیادی دارد و بسیاری از پروژه های عمرانی آن ناتمام مانده و این در حالی است که بودجه این دانشگاه اندک است و در نتیجه ریاست جدید باید در این زمینه بسیار تلاش کند.

به گزارش خبرنگار ایسنا خوزستان، دکتر سید لطف الله سیادت، سرپرست جدید دانشگاه رامین نیز در ادامه اظهار کرد: این دانشگاه دارای سابقه ای طولانی است و کارهای ارزشمندی در این دانشگاه انجام می شود. نکته ای که وجود دارد این است که عمر مدیریت در این دانشگاه کوتاه است و این موضوع باید آسیب شناسی شود، زیرا دانشگاه نیازمند انجام اقدامات زیرساختی سخت افزاری و نرم افزاری است و این در حالی است که مدیریت دانشگاه در مدت کوتاه چند ماه نمی تواند اقدامات موثری انجام دهد.

وی افزود: پروژه های بسیاری در دانشگاه رامین ناتمام مانده و تنها پروژه ای که به اتمام رسیده نیز مدیریت آن بر عهده بنیاد مستضعفان بوده است. همچنین نظام پرداخت ها در این دانشگاه نظام مند نیست و هنوز تفکر اداره یک دانشکده بر این دانشگاه حاکم است. نسبت دانشجو به استاد در رامین یک به 30 است و این در حالی است که استاندارد آن یک به 18 است و در نتیجه حداقل نیازمند بکارگیری 40 عضو هیات علمی هستیم، این در حالی است که محدودیت های منابع مالی اجازه چنین کاری را به ما نمی دهد. این دانشگاه در سال 92 کسری بودجه داشته و بر اساس لایحه بودجه 93 نیز حداقل 5 میلیارد کسری خواهیم داشت.

سیادت تصریح کرد: در این دانشگاه باید در زمینه پژووهشی بهتر کار شود و ساختار اداری سنتی نیز باید تغییر کند. وجود هر دانشگاهی قطعا ثمرات مثبت فراوانی برای هر منطقه دارد و در نتیجه از مسئولان شهرستان باوی می خواهم که با دانشگاه همکاری کنند.

وی در خصوص فعالیت تشکل ها در دانشگاه گفت: همه گروه ها و تشکل ها به شرط رعایت اخلاق می توانند در دانشگاه فعالیت کنند. همچنین باید بگویم که به تغییرات مدیریت ها علاقه چندانی ندارم، ولی با برنامه مورد نظر خودم کار می کنم.

به گزارش خبرنگار ایسنا خوزستان، در این مراسم دکتر سیدضیاء هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، حجت الاسلام و المسلمین شفیعی رییس دفاتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های خوزستان، دکتر مروتی و دکتر رعایایی روسای قدیم و جدید دانشگاه شهید چمران و جمعی از مسئولان شهرستان باوی حضور داشتند. در پایان این مراسم با قرائت پیام وزیر علوم، دکتر سید لطف الله سیادت به عنوان سرپرست جدید دانشگاه رامین منصوب و از زحمات دکتر معزی تقدیر شد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار