تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۶۰۸۹۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارش :
رکود نزول باران و زرد خوشه‌های دیم خوزستان
در سال‌جاری در خوزستان شرایط بارش‌های باران خوب نبوده و کشت دیم نیز وضعیت مناسبی نداشته است.

در هفته‌های منتهی به نوروز بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که عدم توزیع مناسب باران در ماه‌های فصل پاییز و زمستان باعث شده تا کشت دیم استان خوزستان به کلی نابود و غیرقابل برداشت شود، این اتفاق هم در بسیاری از شهرهای خوزستان باعث شد تا کشاورزان مزارع را برای کشت ذرت در اختیار گله‌داران گذاشته و ساقه‌های کم‌جان گندم خوراک دام شد.

شرایط بارش باران در ایام نوروز به نحوی پیش رفت که شرایط هوایی خنک و کم آفتاب و از نظر بارشی نیز خوب اتفاق افتاد که این رخ‌داد باعث شد تا دیم‌های دیر کشته‌شده در مزارع خوزستان جان تازه بگیرند و دوباره سبز شوند.

*کشت دیم در خوزستان جان تازه گرفت

بسیاری بر این باور بودند که کشت دیم در خوزستان در سال‌جاری نابود شده است ولی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این زمینه اظهار نظر متفاوتی دارد و معتقد است که بارندگی‌های نوروز به کشت دیم خوزستان جان تازه داده است.

محمد قاسمی‌نژاد می‌گوید: خوزستان در کشت دیم بسیار صاحب مقام است و در نوروز سال‌جاری باران‌های شدید باریده شده باعث شد تا کشت دیم جان بگیرد و احیا شود و قدری به برداشت گندم در این نوع کشت امیدوار شده‌ایم.

وی می‌افزاید: در نوروز سال‌جاری باران، باد و تگرگ در برخی از مناطق باریده است ولی گزارش خسارتی از مزارع استان ارسال نشده و خسارتی گزارش نشده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با تاکید بر اینکه تولید کشت دیم در سال‌جاری کم خواهد بود، می‌گوید: کشت دیم در استان خوزستان در سال‌جاری تولید بسیار کمی خواهد داشت و تولید در هکتار این محصول نیز ناچیز خواهد بود.

*کارشناسان اعتقاد دیگری دارند

در این بین کارشناسان کشاورزی درباره میزان تولید مزارع دیم در استان نظرات متفاوتی دارند، یک کارشناس زراعت می‌گوید: کشت دیم خوزستان در سال‌جاری یا به طور کامل نابود شده است و یا به تولید رسیده و تقریبا 800 تا 950 کیلوگرم در هکتار تولید عملکرد خواهد داشت.

محمدرضا احمدی می‌افزاید: در برخی از شهرهای استان که آب و هوایی خنک‌تر دارند میزان خسارت وارده به مزارع گندم بسیار کمتر بوده است و در این شهرها تنها شاهد افت تولید و عملکرد در هکتار هستیم و مشکل خاصی برای برداشت محصول وجود ندارد.

این کارشناس زارعت می‌گوید: برداشت محصول در خوزستان از نیمه‌های اردیبهشت به صورت جدی آغاز می‌شود و امسال به دلیل گرمی هوا احتمالا قدری زودتر این روند آغاز شود.

برداشت محصول دیم در خوزستان به نحوی به برد و باختی تبدیل شده است که تنها به نزولات آسمانی ارتباط دارد و مسئولان باید برای کاهش سطح کشت دیم و تبدیل مزارع به کشت آبی تلاش کنند تا خطرپذیری کشاورزان برای فعالیت در این بخش به حداقل کاهش پیدا کند.

*عملکرد کشت دیم در خوزستان زیر 500 کیلوگرم خواهد بود

تنها بر اساس مشاهدات مزارع می‌توان درباره میزان عملکرد اظهار نظر کرد و به این دلیل مدیر مجمع امور صنفی کشاورزان شهرستان شوشتر می‌گوید: در بازدید‌های انجام شده از مزارع کشت دیم شهرستان شوشتر میزان تولید در هکتار در شهرستان شوشتر کمتر از 400 کیلوگرم خواهد بود.

علی اسدی می‌افزاید: کشت دیم در سال‌جاری با مشکلات زیادی مواجه شده است و یکی از اساسی‌ترین مشکلات این نوع کشت گندم عدم توزیع مناسب بارندگی‌ها در فصول پاییز و زمستان بود.

وی خاطر نشان می‌کند: خوزستان دارای توانمندی‌های زیادی در بخش کشاورزی است و باید در راستای بهبود وضعیت مزارع و تبدیل این مزارع به آبی و مکانیزه کردن مزارع شهرستان شوشتر تلاش کرد تا بتوان اتکا به تولید کشت دیم را به حداقل کاهش داد.



*خطرپذیری کشاورزی کاهش یابد

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: باید در بخش کشاورزی اقداماتی را در اولویت قرار داد که خطرپذیری را در این بخش به حداقل برساند و تنش‌های آبی در بارش فصول مختلف را در بخش کشاورزی بی‌تاثیر و یا کم‌تاثیر کنیم.

سیدشریف حسینی می‌افزاید: بهترین روش برای کاهش تاثیرات تنش‌های آبی در کشاورزی احداث کانال‌های انتقال آب در مزارع و تسطیح اراضی کشاورزی است که دولت در این زمینه قول‌های مساعدی داده است.

وی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور در سفر هیئت دولت به خوزستان می‌گوید: رئیس جمهور برای اجرای پروژه 550 هزار هکتاری سفر مقام معظم رهبری به خوزستان قول‌های مساعدی داده است و باید تلاش کنیم این وعده در اسرع وقت اجرایی شود.

این عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اذعان می‌کند: رفع مشکلات در حوزه کشاورزی به اجرای این طرح بزرگ بستگی دارد و با این طرح می‌توان بخش زیادی از مشکلات بیکاری را در استان برطرف کنیم و در این بخش نیاز به همتی بلند و تخصیص اعتباری ملی است.

اجرای طرح 550 هکتاری در خوزستان از سال‌های گذشته آغاز شده است ولی تاکنون کمتر از 10 درصد از این پروژه بزرگ و ملی اجرایی شده است و باید در اجرای این پروژه زمان را نیز در نظر گرفت و توجه داشت که تاخیر در اجرای این طرح باعث افزایش خسارت‌های وارده به کشاورزان می‌شود.


مجتبی نارنج پور
مرجع / فـارس
برچسب ها: دیم ، کشت دیم ، گندم
:
:
:
آخرین اخبار