تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵
کد خبر: ۶۰۹۱۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بارش‌های تگرگ و خسارت 100 درصدی به اراضی کشاورزی هندیجان
پس از بارندگی‌های 24 اسفندماه، بسیاری از کشاورزان خوزستانی از جمله هندیجان، محصولات صیفی، سبزی و گندم خود را نابود شده مشاهده کردند و برخی حتی به طور 100 درصدی خسارت دیدند.

هر ساله با بارندگی و بارش برف و تگرگ در نقاط مختلف کشور از جمله استان خوزستان که معمولا آب و هوایی غافلگیر کننده برای ساکنان مختلفش به همراه دارد بسیاری از محصولات کشاورزی به ویژه صیفی‌جات که مقاومت کمتری نسبت به خسارات دارند از بین می‌روند.

این موضوع در مورد آن دسته از محصولات که تحت پوشش بیمه هستند زیاد نگران کننده نیست و متحمل خسارات کشاورزان می‌شود اما برای آن دسته از اراضی که از بیمه بی‌نصیب مانده‌اند حکم مرگ و نابودی دارد!

امسال نیز در اسفندماه و آستانه فرا رسیدن سال 93، بارش‌های تگرگ و باران در نقاط مختلف استان از جمله، اهواز، حمیدیه، سردشت زیدون و حتی در جنوبی‌ترین نقطه خوزستان، هندیجان، این مسئله به شدت هرچه تمام مشاهده شد.

پس از بارندگی‌های 24 اسفندماه، بسیاری از کشاورزان، محصولات صیفی، سبزی و گندم خود را نابود شده مشاهده کردند و برخی حتی به طور 100 درصدی خسارت دیدند.

در هندیجان اما علاوه بر بارندگی‌ها، ابر و باد و مه و خورشید نیز دست به دست هم دادند تا محصولات گوجه فرنگی بسیار مرغوب را نیز از بین ببرند و در این زمینه جای هیچ حرفی باقی نگذارد!

در این میان آنچه بیش از هر چیزی کشاورزان هندیجانی را دلزده از کشاورزی کرده است بحث بیمه محصولات و اراضی‌شان است که هیچ یک از محصولات آنها را شامل نمی‌شود و مشکلات ریز و درشتی را گریبانگیر آنها کرده است.

در گزارش زیر گفت‌وگو با تنی چند از این کشاورزان و البته مسئولان را می‌خوانیم.

*تمام محصولاتمان نابود شد


یکی از کشاورزان هندیجانی اظهار کرد: امسال 100 درصد محصول سبزی و صیفی‌جاتی که کاشته بودم بر اثر بارندگی و باد نابود شد و هیچ چیز برایم باقی نمانده است.

وی افزود: با توجه به اینکه محصولات و اراضی کشاورزی‌ام توسط بیمه پوشش داده نمی‌شود این موضوع بسیار مرا نگران کرده است.

این کشاورز هندیجانی عنوان کرد: برای بیمه کردن محصولاتم بارها و بارها به نزد مسئولان مربوطه در شهرستان مراجعه کرده‌ام تا شاید صدایی از من و امثال من به استان و مسئولان امر برسانند اما ظاهرا صدای ما هندیجانی‌ها که در محروم‌ترین نقطه استان خوزستان واقع شده‌ایم شنیده نمی‌شود!

وی اضافه کرد: تنها درآمدم از راه کشاورزی است و با توجه به سختی‌هایی که در فصول مختلف کاشت و برداشت متحمل می‌شویم و دیگر موانعی که همواره پیش پای کار ما قرار می‌گیرد انتظار همراهی مسئولان را برای بیمه کردن اراضی کشاورزیمان داریم تا امثال من در این منطقه به حقشان برسند و کمتر متضرر شوند.

*بیمه، محصولات کشاورزی را پوشش نمی‌دهد


رئیس اداره جهاد کشاورزی هندیجان نیز از بارش تگرگ در 24 اسفندماه سال 92 خبر داد و اظهار کرد: 80 درصد محصول گندم شامل یک‌هزار و 200 هکتار بر اثر بارش تگرگ و 30 درصد محصول گندم شهرستان شامل 7 هزار هکتار از اراضی کشاورزی نابود شدند.

کامبیز محسنی ادامه داد: همچنین 100 درصد محصول سبزی و صیفی‌جات و گوجه در 20 هکتار این شهرستان بر اثر بارش تگرگ از بین رفت و علاوه بر این 50 درصد انواع این محصولات بر اثر وزش بادهای تند نابود شدند.

وی گفت: جمع ریالی این خسارت‌ها نیز 52 هزار و 310 میلیون ریال است که در سطحی معادل 7 هزار و 777 هکتار ایجاد شده است.

رئیس اداره جهاد کشاورزی هندیجان تصریح کرد: متاسفانه هیچ اراضی کشاورزی در شهرستان تحت پوشش بیمه قرار ندارد و در واقع شرکت بیمه زیر بار این تعهد نمی‌رود!

وی در خصوص توضیح شرکت بیمه در این خصوص بیان کرد: بیمه می‌گوید چون صیفی‌جات کشت زیر نایلونی هستند و خارج از فصل کشت می‌شوند شامل بیمه نمی‌شود و این امر به صورت معضلی برای شهرستان درآمده است.

*در حوزه مرکزی خسارتی نداشتیم

محسنی خاطرنشان کرد: بیشتر خسارت‌های کشاورزی سال 92 در حوزه چم خلف عیسی صورت گرفته است و در حوزه مرکزی خسارتی نداشتیم.

وی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه چه تمهیداتی برای جبران خسارات کشاورزان در نظر گرفته‌اید؟ افزود: در گذشته، خسارت محصولات کشاورزان برآورد می‌شد و از طریق استان به دست ما می‌رسید و مستقیم آن را به کشاورز اعطا می‌کردیم اما هم اکنون با اعلام حوادث غیرمترقبه جوی و وارد آمدن خسارات به محصولات، ظرف 24 ساعت موضوع به سازمان جهاد کشاورزی و پس از آن به استانداری ارجاع می‌شود تا اعتباری برای صرف پروژه‌های زیرساختی کشاورزی به منطقه اعطا شود و در عمل هیچ پولی مستقیم به دست کشاورز نخواهد رسید.

رئیس اداره جهاد کشاورزی هندیجان توضیح داد: اگر بحث بیمه اراضی کشاورزی و محصولات کشاورزی محقق شود و مستقیما هزینه‌های برآورد شده خسارات به کشاورزان پرداخت شود می‌توان این قشر زحمتکش و دلسرد شده به شغلشان را هرچه بیشتر به امر کشاورزی واداشت و آنها را از گزند روی آوردن به مشاغل کاذب در امان داشت.

وی بیان کرد: اجرای پروژه‌های زیرساختی مطلوب است اما سود حاصل از آن در درازمدت شامل کشاورزان می‌شود و این امر با توجه به وارد شدن خسارات چند میلیونی و معمولا 100 درصدی محصولات در اراضی این عزیزان هیچ سود و منفعتی برای آنها به دنبال نخواهد داشت.

با توجه به عدم توجه بیمه شدن محصولات و اراضی کشاورزی در گوشه و کنار مناطق استان، امید است با رفع این مشکل به دستور مسئولان مربوطه بتوان در سال‌های آتی شاهد کاهش خسارات کشاورزان و تعالی هرچه بیشتر بخش کشاورزی و انواع محصولات در استان زرخیزمان باشیم.

مریم خبازی
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار