تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۳
کد خبر: ۶۱۰۷۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سیدیان:
اولویت اول بهداشت‌جهانی مبارزه با بندپایان است
رئیس معاونت بهداشت استان خوزستان اظهار کرد: اولویت اول بهداشت جهانی مبارزه با بند پایان است که یکی از علت های مهم انتقال بیماری های بزرگ هستند.

سید سعید سیدیان  در نشست خبری معاونت بهداشت به مناسبت هفته سلامت عنوان کرد: همه ساله بهداشت جهانی هفت آوریل را به عنوان روز جهانی بهداشت تعیین کردند و شعار آن « موجودات کوچک تهدید بزرگ » است.

وی افزود: بندپایان مانند سالک ها و کنه ها مشکلات بزرگی را ایجاد کرده و یکی از علت های مهم انتقال بیماری های بزرگ هستند. این مورد به ویژه در کشور های فقیر به عنوان یکی از چالش های بزرگ مد نظر قرار می گیرد.

رئیس معاونت بهداشت خوزستان اظهار کرد: کشور ما با توجه به جایگاهی که دارا است در بین کشورهای میانه و پیشرو قرار گرفته است و در حال حرکت و ترقی به سوی کشور های پیشرو است و  بنابراین چالش های ما نیز چالش های بزرگ و پیشرفته به حساب می آیند.

سیدیان بیان کرد: در این راستا دو مراسم در کشور برگزار شد که یکی مراسم بزرگداشت این روز و بحث در این مورد و دیگری  اقدامات وزارت خانه در هفته سلامت است که یک عمر سلامتی مراقبتی و یک شاخص در چهارچوب بندی های مشخص ایجاد کرده است و  این یک هفته را از سال 1382 در دستور کار ما قرار داده است.

رییس معاونت بهداشت استان خوزستان ادامه داد: هفته سلامت امسال را با نامگذاری روزها به صورت متفاوت تقسیم بندی کرده و هر روز به یک بخش از مردم اختصاص دارد و بخش عمده آن در راه تونمند سازی جوانان و نوجوانان است تا بتوانند از خود مراقبت کنند.

وی تصریح کرد:  ما در جامعه خود باید از بار بیماری ها اطلاع داشته باشیم به عنوان نمونه وضعیت و رتبه بندی بیماری جهوری اسلامی ایران در سال 2010 به ترتیب مشکل رژیم غذایی نامطلوب، افزایش فشار خون، توده بدنی بالا (چاقی)، تحرک ناکافی، سیگار،  مرض قند( دیابت)، آلودگی هوا، کلسترول بالا، خطرات شغلی و مصرف مواد مخدر است.

سیدیان گفت: 10درصد جامعه ما سیگار می کشند که معادل 5/3 میلیون نفر است و سالانه 11 هزار نفر در کشور به دلیل مصرف سیگار جان خود را از دست می دهند. تغذیه ناسالم یکی دیگر از چاش های ما است که روزانه هر فرد باید پنج واحد میوه و سبزی مصرف کند که 88 درصد مردم کشور ما اینگونه اند و 46 میلیون نفر از این اشخاص کمتر از پنج واحد میوه و سبزیجات مصرف می کنند.

رییس معاونت بهداشت استان خوزستان ادامه داد: کم تحرکی یکی دیگر از موارد سلامتی است که 33 درصد مردم کشورمان را شامل می شود. 16/8 درصد در کشور ما چاق هستند که معادل 9 میلیون نفر است و سالانه 55 هزار نفر به دلیل چاقی جان خود را از دست می دهند.

وی همچنین گفت: 10 میلیون نفر هم به فشار خون مبتلا هستند که سالانه 86 هزار و 500 نفر به این دلیل می میرند.  13 درصد مردم نیز به دیابت مبتلا هستند که معادل هفت میلیون نفر می شود که سالانه 34  هزار نفر آنها جان خود را از دست می دهند  و در پیش بینی های جهانی برآورد شده تا سال  2030 نیم میلیارد نفر به دیابت  مبتلا می شوند.

سیدیان افزود: 28 درصد مردم نیز از چربی خون بالا رنج می برند که 34 هزار نفر سالانه به این دلیل جان خود را از دست می دهند و خوشبختانه این مورد رو به کاهش است.

رییس معاونت بهداشت استان خوزستان بیان کرد: اختلالات روانی نیز در زمینه سلامت بسیار مهم است و باید برای مقابله با بیماری ها این مورد را نیز لحاظ کرد و یکی از مواردی است که می توانیم از آن در رابطه با کنترل بیماری های واگیر دار و کنترل بیماری های مزمن بهره بگیریم.

وی تصریح کرد: خانواده ها باید به مراتب از نظر سلامت خود را چک کنند که در صورت مشاهده بیماری های مختلفی از جمله قند خون راه کار ها را پیش گیرند. خود مراقبتی عاملی است که در آن هر فردی از توان خود استفاده می کند تا به طور مستقل از سلامتی خود مراقبت کنند و همچنین این یک حق و مسئولیت همگانی است.

سیدیان عنوان کرد: امسال اقدامات مختلفی خواهیم داشت که از جمله آن می توان از اجرای کارگاه های آموزشی با عنوان زنگ سلامتی  در 274 دبیرستان با همکاری اداره آموزش و پرورش استان نام برد که این نوجوانان می توانند سفیران ما در بین خانواده ها باشند تا آموزش های خود را به خانواده ها انتقال دهند.

وی اظهار کرد: در این هفته برنامه هایی از جمله پیاده روی در سطح شهر اهواز، حضور در پایگاه ها و مساجد، برنامه پیاده روی کارکنان، برگزاری همایش سلامت و خیرین حوزه سلامت  را خواهیم داشت.
مرجع / مـهـر
برچسب ها: بهداشت ، سلامت
:
:
:
آخرین اخبار