تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۲
کد خبر: ۶۱۰۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشکلات میدان بارفروشان اهواز
رییس اتحادیه صنف بارفروشان اهواز گفت: 12 سال از انتقال میدان بارفروشان از مرکز شهر به میدان فعلی می‌گذرد اما هنوز پس از این سال‌ها مشکلات اولیه در این میدان وجود دارد و این مشکلات لاینحل باقی مانده است.

اکبر بدیعی اظهارکرد: اصلی‌ترین مشکل ما مشکلات بهداشتی است که شرایط و وضعیت فاضلاب عامل بروز مسایل بهداشتی است.

وی افزود: وضعیت فاضلاب میدان از همان ابتدا دارای نواقصی بود و تمام زیرساخت‌های آن مناسب با شرایط میدان نبوده است.

بدیعی با بیان این‌که علاوه بر مشکلات فاضلاب، خدمات رفت و روب در میدان به درستی انجام نمی‌‌شود، خاطرنشان‌کرد: نیروهای خدماتی موجود در میدان به دلیل نداشتن ابزارهای اولیه مانند جارو و دیگر وسايل، اقدام به سوزاندن زباله‌ها می‌کنند که این مساله نیز از مهمترین موضوعات آلودگی محیطی در میدان است.

وی عنوان‌کرد: در سال 1358 براساس قانون، در تهران و مراکز استان تصویب شد که میدان‌ها زیر نظر سازمان میادین قرار بگیرند و سازمان میادین متولی میدان‌ها شود. سازمان میادین زیر نظر شهرداری است و مدیرعامل آن را شهردار انتخاب می‌کند.

رییس اتحادیه صنف بارفروشان اهواز اظهارکرد: ما مالک سرقفلی در میدان هستیم و بر اساس قانون هر حرکت یا اقدامی از طرف ما باید با اجازه سازمان میادین باشد.

بدیعی بیان‌کرد: در حال حاضر اداره کردن میدان بر عهده سازمان میادین است اما این سازمان در این 12 سال وظایف خود را انجام نداده است.

وی درباره مشکل فاضلاب میدان گفت: در حال حاضر فاضلاب میدان به صورت ثقلی به زمین‌های اطراف میدان پمپاژ می‌شود اما مجدد خشک و به خودمان باز می گردد.

بدیعی تصریح‌کرد: میدان، میوه یک استان را تامین می‌کند. تمام مسایل و مشکلات بهداشتی در میدان قطعا به شهروندان استان نیز منتقل می‌شود زیرا میوه و تره‌بار با سلامتی مردم سروکار دارد.

وی عنوان‌کرد: ما مسایل و مشکلات بهداشتی را به اداره بهداشت و تمام ارگان‌های مربوطه انتقال دادیم و اداره بهداشت نیز این موضوع را به اطلاع سازمان میادین رساند اما متاسفانه نتیجه‌ای دربر نداشت.

رییس اتحادیه صنف بارفروشان اهواز ادامه‌داد: جمع‌آوری نیروها توسط خدمات شهری، قطع خدمات توسط سازمان میادین و سازمان‌های مربوطه و عدم ارایه خدمات از شهرداری منطقه 2 مشکلاتی را در میدان به‌وجود آورده است.

وی بیان‌کرد: صدای ما به هیچ جایی نرسید و هر جا مشکلات‌مان را بازگو می‌کنیم، می‌گویند میدانی‌ها وضع‌شان خوب است. میدان در دست ما نیست و متولی آن سازمان میادین است و این سازمان باید اقدامات لازم را در میدان انجام دهد. اگر ما متولی آن بودیم می‌توانستیم اقداماتی را در میدان انجام دهیم.
 
بدیعی گفت: سازمان میادین هر ماه بابت ورودی خودروها 52 میلیون تومان دریافت می‌کنند و ما نیز شارژ و کرایه پرداخت می‌کنیم اما با این وجود سازمان میادین معتقد است که میدان هزینه‌هایی دارد و به دلیل کسری بودجه نمی‌تواند از پس این هزینه‌ها برآید.


وی افزود: مدیریت اشتباه و نادرست سازمان میادین به ما مربوط نیست و هزینه‌های بی‌خودی سازمان به ما ربطی ندارد. اگر همین ورودی‌ها، شارژ و کرایه‌های دریافتی را سازمان میادین صرف میدان کند قطعا میدان به یک دسته گل تبدیل می‌شود اما این کار را نمی‌کند.

رییس اتحادیه صنف بارفروشان اهواز ادامه‌داد: سازمان میادین درآمدهای میدان را صرف هزینه‌های بی‌خود می‌کند. به عنوان مثال قرار بود بابت آب خام و فضای سبز  100 میلیون تومان هزینه شود اما این مبلغ درنهایت به باد هوا رفت و نه‌تنها آب خامی نیامد بلکه زیرساخت‌ها و زهکش‌های ميدان نیز آسیب دید.

وی اظهارکرد: عده زیادی کارمند، مدیر و معاون در این میدان تحت عنوان نیروهای سازمان میادین حقوق می‌گیرند که اصلا نیازی به این نیروها نیست. به طور کلی اگر بر درآمد و هزینه‌های میدان مدیریت صحیحی شود قطعا سازمان میادین با کمی بودجه مواجه نمی‌شود، اما مدیریت نمی‌شود.

بديعی تصریح‌کرد: روشنایی در میدان تقریبا در حد صفر است و خدمات رفت و روب و جمع آوری زباله نیز بسیار نامطلوب است. فضای سبز نیز اصلا نداریم قبلا یک مقداری داشتیم که همین مقدار نیز از بین رفته است.

وی عنوان‌کرد: در مجموع، زیرساخت‌های میدان مشکل دارد؛ مثلا محلی برای استقرار یا استراحت رانندگان وجود ندارد. در هر صورت هر کاری را بخواهیم جهت اصلاح و بهبود امور در میدان انجام دهیم سازمان میادین به ما می‌گوید که باید 20 میلیون تومان به ما بدهید و سپس می‌توانید این کار را انجام دهید و این سنگ‌اندازی جلوی کار ما است.

رییس اتحادیه صنف بارفروشان اهواز اظهارکرد: زیرساخت‌های میدان اهواز در مقایسه با میادین دیگر کلان‌شهرها در حد صفر است. مثلا میدان اصفهان به دلیل شرایط مناسب مانند پارک و یک تفریحگاه است، در حالی که ما تا آنجایی که می‌توانیم از میزان ماندن و حضور در میدان به دلیل شرایط نامناسب  می‌کاهیم و نیروها از اینجا فراری‌اند.

بدیعی ادامه‌داد: یک هفته پیش به دلیل شرایط فاضلاب 4 نفر در میدان مسموم و راهی بیمارستان شدند و در فصل زمستان نیز 4 نفر به دلیل عدم گازکشی و استفاده از بخاری‌های غیراستاندارد در آتش سوختند که در این حادثه یک نفر جان خود را از دست داد.

وی ضمن قدردانی از مدیریت شرکت گاز خوزستان افزود: هنوز این میدان پس از سال‌ها گازکشی نشده است اما در حال حاضر با پیگیری‌های اتحادیه، مدیرعامل شرکت گاز استان، استاندار قبلی و فرماندار اهواز قرار است که استارت این کار زده شود.

بدیعی گفت: در حال حاضر کابل‌های برق میدان به سرقت رفته است و میدان تنها با یک فاز برق فعالیت می‌کند؛ اگرچه این مشکل به اطلاع شرکت برق رسیده اما هنوز اقدامی انجام نشده است. ما هیچ مخالفتی در زمینه اصلاح امور نداریم اما حرف ما این است كه هر کاری که قرار است انجام شود کارشناسی شده باشد و قضیه میدان تکرار نشود.

وی بیان‌کرد: اگر قرار است میدان یا میادین در سایر نقاط شهر ایجاد شود باید این کار براساس مکان‌یابی، نیازسنجی دقیق و به صورت کارشناسانه صورت بگیرد. ما قبلا راهكارهايي به سازمان ميادين جهت ايجاد ميادين اقماري ارایه داده‌ايم كه اين ميادين مي‌تواند در قيمت ميوه و تره‌بار تاثيرگذار باشد. اين طرح در استان‌هاي ديگر موفقيت‌آميز بوده و مورد استقبال مردم قرار گرفته است.

رییس اتحادیه صنف بارفروشان اهواز افزود: ما با هرگونه اقدام اصلاحی در میدان و سایر اقدامات مربوط به میدان‌های شهر همکاری و کمک می‌کنیم؛ اگر قرار است میدان‌های دیگری احداث و به موجب آن قیمت‌ها کاهش و عرضه تسهیل شود هیچ مخالفتی نداریم اما باید کارشناسانه باشد.

بدیعی اظهارکرد: اگر قرار است میدان‌های دیگری احداث شود نباید میدان فعلی را رها کرد بلکه باید زیرساخت‌های این میدان نیز ایجاد و تامین شود.

وی گفت: رانندگان دیگر استان‌ها که وارد میدان می‌شوند قطعا سفیران و نمایندگانی از دیگر استان‌ها هستند و وقتی وارد میدان می‌شوند به دلیل شرایط موجود، شرمنده آن‌ها می‌شویم. رانندگان محلی برای استراحت ندارند و در ماشین خود استراحت می‌کنند و یا سرگردان هستند. به دلیل همین موضوع حتی یکی از رانندگان که جلوی ماشین خوابیده بود، زیر گرفته شد و جان خود را از دست داد.

بديعي با بیان این‌که میدان اهواز فاقد سرویس‌های بهداشتی عمومی است، خاطرنشان‌كرد: این میدان جز معدود میادینی است که خریدار و مراجعه کننده خانم دارد اما یک شرایط و امکانات مناسبی در اینجا برای خانم‌ها نداریم. سازمان میادین به عنوان متولی، باید کمک کننده در امور باشد؛ نه این‌که مانع یا سد در برابر انجام امور شود.

وی ادامه‌داد: 12 سال است که مشکلات را به روش‌های مختلف مکتوب و شفاهی اعلام کرده‌ایم اما آبفا می‌گوید به ما مربوط نیست؛ شهرداری می‌گوید ما بودجه نداریم و به ما مربوط نمی‌شود؛ سازمان میادین محل نمی‌گذارد و نمی‌دانم چه باید کرد.

بدیعی بیان‌کرد: برخی اعضای شورا به ما انتقاداتی دارند اما آن‌ها اطلاع ندارند که ما بدون اجازه سازمان میادین اجازه هیچ کاری را نداریم. اگر به ما اجازه بدهند محل‌مان را درست کنیم.

وی افزود: اتحادیه هیچ‌گونه انتظاری از شهرداری و سازمان میادین جهت هزينه‌كرد در ميدان ندارد و در حال حاضر كليه هزينه‌هاي ميدان توسط غرفه‌داران و در قالب كرايه، عوارض ورودي‌ها و شارژ پرداخت مي‌شود.

ریس اتحادیه صنف بارفروشان اهواز یادآورشد: با توجه به شرایط بهداشتی ادامه فعالیت در زمینه عرضه میوه و تره‌بار مختل و با مشکل روبه‌رو است؛ بنابراین از مسوولان استان و شهر عاجزانه می‌خواهیم هیات‌هایی را جهت بررسی این مسایل در میدان اعزام کنند تا خود از نزدیک شاهد این مسایل باشند. ما نیز منتظر راهکارهای مناسب از سوی مسوولان برای حل مشکلات میدان هستیم و آمادگی خود را جهت همکاری اعلام  می‌کنیم.

ميدان بارفروشان اهواز (غدير) در ورودي اهواز، روبه‌روي استاديوم 50 هزار نفري و پس از پليس راه قديم واقع شده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار