تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۱
کد خبر: ۶۱۱۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بمناسبت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)و روز زن و مقام و منزلت مادر
کاربران/ منزلت مادر
بهنام مهمان پذیر از کاربران سایت مطلب زیر را برای خوزنیوز ارسال کرده است:

مادر از نظر فرهنگ اسلام داراي جایگاه ویژه اي است ، پیامبراسلام حضرت محمد(ص)دریک جمله زیبا مقام و منزلت حقیقی مادر را چنین بیان می کند(الجنۀ تحت اقدام الامهات ، بهشت زیر پای مادران است) و در جمله اي دیگر فرمود:تحت اقدام الامهات روضۀ من ریاض الجنۀ ، جاي قدمهاي مادران باغی از باغهاي بهشت است.
این سخنان گهربار رسول بزرگوار اسلام (ص)نهایت درجه تکریم مادر است ، یعنی هر کس بخواهد عالی ترین مقامات انسانی دست یابد باید مادر خود را مورد احترام و محبت قرار دهد.
در مورد مقام ارجمند مادر، مطالب فراوانی در سیره و سخن اهل بیت علیهم السلام می توان یافت در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم :
امام صادق علیه السلام فرمود: مردي به حضور رسول گرامی اسلام(ص)آمده و عرضه داشت ، ای رسول خدا : به کدامیک از بستگانم نیکی کنم ؟ فرمود : به مادرت ، مرد پرسید : بعد از آن؟ فرمود:به مادرت ، برای بار سوم پرسید، پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: مادرت ، در نوبت چهارم حضرت فرمود: به پدرت نیکی کن! از امام سجاد علیه السلام روایت شده است که فرمود :
مردي به حضور حضرت خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله شرفیاب شده و اظهار داشت: اي رسول خدا! من مردي گنه کار و آلوده به معصیت هستم و از انجام هیچ گناهی فروگذاري نکرده ام، آیا امید آمرزش برایم هست؟ رسول خدا صلی الله علیه و آله پرسید: آیا پدر و مادرت زنده هستند؟ مرد گفت: فقط پدرم زنده است .پیامبراکرم (ص) فرمود :  برو با او خوشرفتاري کن ، آن مرد رفت و پیامبر صلی الله علیه و آله بعد از رفتن او زیر لب زمزمه می کرد که : اي کاش مادرش زنده بود!
روزي شخصی به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله گفت : اي رسول خدا! مادرم پیر شده و پیش من زندگی می کند او را در شت خود حمل کرده ، براي رفع حوائجش به این طرف و آن طرف می برم ، و از درآمد خویش نیازهاي وي را تامین می نمایم، با دست خود او را از آزار و اذیتها محافظت می کنم ، با کمال ادب و تعظیم و احترام با او رفتار می نمایم ، آیا زحمات وي را تا حدودي جبران کرده ام؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: نه ، زیرا شکم او جایگاه تو، پستانهایش منبع تغذیه تو، قدمهایش وسیله حرکت تو، دستهایش محافظ تو، و آغوش او گهواره ات بوده است ، او این همه خدمات را با رضایت خاطر براي تو انجام می داد و آرزو می کرد که تو زنده بمانی ، ولی تو خدماتی را به وي ارائه می دهی، در حالی که انتظار مرگ او را داري .
:
:
:
آخرین اخبار