تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۰
کد خبر: ۶۱۱۴۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آيت‌الله موسوي جزايري تشريح كرد:
نظریه امام راحل پیرامون نقش سیاسی زن در جامعه
نماینده ولی فقیه در خوزستان با بیان این که امام خمینی(ره) با معرفی حضرت فاطمه(س) به عنوان الگو در سطح جامعه اسلامی، تمدن اسلامی را در بخش بانوان پی‌ریزی کردند، افزود: ایشان این نظریه فقهی را در رابطه با حضور زن در میدان تظاهرات از حضرت فاطمه(س) فراگرفته بودند.

مراسم دیدار بانوان شاغل ادارات اهواز با آیت‌الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، روز یکشنبه 31 فروردین به مناسبت ولادت حضرت فاطمه(س) و روز زن برگزار شد.

آیت‌الله موسوی جزایری در این مراسم ضمن تبریک ایام ولادت حضرت فاطمه(س) و امام خمینی(ره)، یکی از کارهای بزرگ امام خمینی(ره) را معرفی حضرت فاطمه(س) با تمام ابعاد وجودی به عنوان الگو در سطح جامعه اسلامی دانست و افزود: با این اقدام امام(ره)، تمدن اسلامی در بخش بانوان پی‌ریزی شد.

وی ادامه داد: گرچه امام خمینی(ره) در این رابطه مواجه با موانعی بودند و در اوایل اوج‌گیری انقلاب اسلامی در سال 57 این مسئله مطرح شد که آیا زن‌ها در راهپیمایی‌ها حضور داشته باشند یا خیر؟ چراکه تا آن زمان مرسوم نبود زنان در این گونه برنامه‌های سیاسی شرکت داشته باشند. پیش از این در جریاناتی از قبیل 30 تیر سال 31 و همچنین نهضت مشروطه زنان حضور نداشتند و هر چه در تاریخ پیش‌تر برویم می‌بینیم در حرکت‌های سیاسی و قیام‌های پیش از این نیز زنان نقشی نداشتند.

امام جمعه اهواز ادامه داد: در سال 57 این موضوع به عنوان یک مسئله مطرح شد چراکه زنان مسلمان انقلابی تمایل و تقاضا داشتند که دوشادوش مردان در خیابان‌ها در تظاهرات و راهپیمایی‌ها شرکت کنند. در این میان دو نظریه مطرح شد؛ یکی از آنها، نظریه سنت‌گرا متعلق به برخی از مراجع بود که معتقد بودند زنان باید در خانه بمانند و حضور آنها در این گونه حرکت‌ها خطرناک است. برخلاف این دیدگاه، امام(ره) در مقابل این مسئله معتقد بودند در قضیه دفاع از اسلام، زن و مرد فرقی ندارند و به این شکل از زنان به منظور شرکت در راهپیمایی‌ها دعوت فرمودند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: پس از این، اولین واقعه‌ای که خود را نشان  داد، واقعه 17 شهریور در تهران بود که آمار شهدای آن را تا پنج‌هزار شهید هم یاد کردند. آنچه در این باره مسلم است آن است که اکثریت شهیدان این واقعه را زن‌ها و دختران متدین تشکیل می‌دادند و این واقعه یکی از عواملی بود که رژیم شاه را در سراشیبی سقوط قرار داد و این خون‌های پاک در نهایت اثر خود را گذاشت.

وی با بیان اینکه امام(ره) با این نظریه خدمت بزرگی به جامعه اسلامی کردند، با اشاره به نقش سیاسی حضرت فاطمه(س) اظهار کرد: حضرت فاطمه(س) به اعتقاد برخی پس از انحرافی که با رحلت رسول‌ اکرم(ص) در جامعه به وجود آمد اعلام جنگ کرد و مهاجران و انصار را به یاری اسلام دعوت فرمود که متأسفانه آنان به خواسته حضرت پاسخ ندادند. پس از آن حضرت فاطمه(س) به مدت 40 شب به خانه‌های مهاجرین و انصار می‌رفت و آنها را نصیحت می‌کرد، اما متأسفانه مواجه با جواب مثبت نشد.

آیت‌الله موسوی جزایری در پایان اظهار کرد: بنابراین حضرت امام(ره) این نظریه فقهی را در رابطه با حضور زن در میدان تظاهرات از حضرت فاطمه(س) فراگرفته بودند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار