تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
کد خبر: ۶۱۱۶۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تودیع و معارفه معاون آموزشی دانشگاه چمران
در مراسمی دکتر سید محمود کاشفی پور دزفولی به عنوان معاون آموزشی دانشگاه شهید چمران معرفی و از زحمات دکتر علیرضا زراسوندی در زمان تصدی این سمت قدردانی شد.

دکتر محمدرعایایی اردکانی سرپرست دانشگاه شهید چمران، در این مراسم مدیریت حوزه معاونت آموزشی را کاری پر زحمت و دشوار توصیف کرد و اظهارداشت: دانشگاه های ما عمدتا آموزش محور هستند و حدود 90 درصد کار ما صرف این حوزه می شود.

وی اصلاح نظام جذب اعضای هیات علمی دانشگاه را مهم ترین اولویت ها عنوان کرد و افزود: مسیر جذب هم اکنون بسیار پر پیچ و خم است و باید فرایند به گونه ای تغییر یابد که خود گروه های آموزشی بیشترین نقش را در جذب استاد داشته باشند.

رعایایی با بیان این که از توسعه کمی رشته های تحصیلی در دانشگاه ها عموما به عنوان یک نقطه قوت یاد می شود، اظهار کرد: در مجموع، وزارت علوم در سال های اخیر توسعه بی رویه داشته به طوری که امروزه هیچ روستایی وجود ندارد که در آن مرکز آموزش عالی وجود نداشته باشد، اما مسئله مهم، کیفیت آموزشی است که باید همگام با توسعه کمی به آن توجه شود.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به این که وضعیت دانشگاه های دولتی از لحاظ کیفیت آموزشی بهتر از دیگر دانشگاه هاست، تاکید کرد: لازم است وزارت علوم در خصوص پذیرش دانشجو به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی و توسعه کمی رشته ها با در نظر گرفتن کیفیت، تصمیم گیری کند.

وی دیگر موضوع مهم در حوزه آموزشی را انتخاب مدیران گروه ها برشمرد و گفت: چهارچوبی به این منظور تعیین می شود تا مدیران دانشکده ها و گروه ها بر اساس آن و با رعایت معیارها انتخاب شوند و کسانی در این جایگاه ها منصوب شوند که ضمن  داشتن مقبولیت نسبی در دانشکده، از لحاظ مدارج و توان علمی متوسط رو به بالا باشند.

رعایایی بر اهمیت تمام وقت بودن اساتید تاکید کرد و افزود: منظور، صرفا زمان نیست بلکه استاد تمام وقت باید تمام توانش را برای دانشجو و دانشگاه بگذارد.

وی با قدردانی از زراسوندی در زمان تصدی این سمت، نسبت به این که کاشفی پور با توانمندی خود حوزه معاونت آموزشی را در جهت اهداف تعیین شده به پیش برد، ابراز امیدواری کرد.

در  ادامه، دکتر سیدمحمود کاشفی پور دزفولی با قدردانی از تلاش های دکتر زراسوندی در مدت حضورش در معاونت آموزشی دانشگاه شهید چمران، از اقدام برای تهیه یک برنامه راهبردی در حوزه آموزش دانشگاه با استفاده از اظهارنظر همه همکاران خبر داد و گفت: همه همت و کوشش خود را به کار خواهم بست تا قبل از پایان اردیبهشت ماه این برنامه راهبردی تدوین و آماده شود.

 معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز به بیان برخی سرفصل ها و عناوین برنامه های خود در بخش های مختلف پرداخت و خاطرنشان کرد: برنامه ای برای توسعه کمی رشته های کارشناسی نداریم مگر رشته هایی خاص و تقاضا محور و بین رشته ای مانند نانو.

وی با بیان این که اتوماسیون آموزشی از سال ها پیش در بسیاری دانشگاه های کشور راه اندازی شده و دانشگاه شهید چمران از این نظر عقب مانده است، تصریح کرد: توسعه و تکمیل اتوماسیون آموزشی همکاری بیشتر دانشکده ها و اساتید را می طلبد.

کاشفی پور در خصوص پردیس دانشگاهی نیز اظهارداشت: پردیس در برخی دانشگاه های کشور قدمتی 14 ساله دارد این در حالی است که در دانشگاه شهید چمران اهواز تنها دو سال است راه اندازی شده و با توجه به این که دست دانشگاه در اخذ دانشجو و بستن قراردادها تا حدودی باز است، امیدوارم از تمام توان سیستم دانشگاه برای توسعه و گسترش پردیس دانشگاهی کمک بگیریم.

وی نسبت استاد به دانشجو در شرایط کنونی در دانشگاه شهید چمران را حدود یک به 30 عنوان کرد و علت آن را وجود آیین نامه های دست و پاگیر دانست و بر ضرورت اصلاح فرایند جذب اعضای هیات علمی تاکید کرد.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران همچنین با تاکید بر ضرورت قانونمندی در همه بخش ها، شناسایی استعدادهای موجود در خارج از کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید با ایجاد ارتباط با دانشگاه های جهان، تبادل استاد و دانشجو در چارچوب روال قانونی برقرار شود.

همچنین دکتر علیرضا زراسوندی معاون پیشین آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران اهواز، نیز گزارشی از اقدامات انجام شده در مدت یک سال و نیم حضور خود در این حوزه بیان کرد و گفت: با توجه به اسناد بالادستی شامل سند چشم انداز ایران 1404 و نقشه جامع علمی کشور، برنامه های خود را در سه بخش زیرساخت، نیروی انسانی و جایگاه دانشگاه در وزارت علوم در حوزه آموزش به پیش بردم.

وی با بیان این که حدود 50 درصد برنامه ای که تدوین کرده بود تاکنون محقق شده است، از دکتر کاشفی پور درخواست کرد همان برنامه را ادامه دهند تا حوزه آموزش دانشگاه شهید چمران به شان و جایگاه مناسب خود در مجموعه آموزش عالی دست یابد.

زراسوندی اصلاح و یکسان سازی آیین نامه های ابلاغی از وزارت، تفویض برخی اختیارات به دانشکده ها، به روز کردن پاسخگویی به مراجعان، راه اندازی سامانه تلفن گویای آموزشی، تعمیر و تجهیز ساختمان خدمات آموزشی، به روز کردن سیستم خدمات آموزشی، حرکت به سمت ایجاد اتوماسیون در بایگانی دانشگاه، بهینه سازی نیروی انسانی، به روز رسانی تصویب پروپوزال ها، راه اندازی سامانه اعلام ظرفیت دانشجویان ارشد و دکتری را از جمله اقدامات خود در حوزه خدمات آموزشی دانشگاه شهید چمران عنوان کرد.

وی توسعه کمی پردیس دانشگاهی و اخذ مجوز 45 رشته کارشناسی ارشد و 30 رشته دکترا، برگزاری بیش از 27 آزمون خصوصی در دانشگاه در سال گذشته، وصول بیش از یک میلیارد تومان از مطالبات در حوزه آموزش، 25 مورد بازنگری سرفصل دروس، برگزاری چندین دوره دانش افزایی، آیین نامه ارتقاء برای اعضای هیات علمی، تجهیز و راه اندازی واحد خدمات رسانی به دانشجویان استعداد درخشان و هماهنگ کردن آزمون های عمومی دانشگاه دانشگاه شهید چمران اهواز را از دیگر اقدامات خود در این بخش نام برد.

زراسوندی در خصوص رتبه بندی دانشگاه اظهارداشت: هم اکنون دانشگاه شهید چمران اهواز در میان دانشگاه های جامع رتبه 12 را با امتیاز 14 و 63 صدم دارد و باید تلاش کنیم تا این رتبه ارتقا یابد چرا که فاصله ما تا رتبه های سوم و چهارم نسبتا زیاد است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار