تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۱
کد خبر: ۶۱۱۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ایجاد 65 تا 85 درصد سلامتی با خود مراقبتی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: بحث غربالگری در شهرستان دزفول به طور جدی مطرح شده است و پیگیری و انجام خواهد شد.

مهدیه توکلی امروز از اجرای طرح غربالگری در این شهرستان خبر داد و اظهار کرد: خود مراقبتی گام نخست سلامت است که باید با جدیت به آن پرداخت.

وی اضافه کرد: هفته سلامت به یکم تا هفتم اردیبهشت ماه جاری تغییر یافته است و شعار امسال "یک عمر سلامتی با خودمراقبتی" بوده است که خود مراقبتی گام اول سلامت بوده و این شعار نه تنها فقط در این هفته بلکه در کل سال پیگیری و تکرار می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول، ویژگی‌های خود مراقبتی را داوطلب بودن خود فرد، آموزش دیدن و مسئولیتی برای همگان ذکر کرد و نتایج آن را از لحاظ جسمی، روانی، عاطفی و معنوی دانست.

وی، سه عامل اصلی مرگ و میر در کشور را بیماری‌های قلبی و عروقی با 43 درصد مرگ و میرها، تصادفات و سرطان‌ها با شناسایی 90 هزار نفر برشمرد.

توکلی در مورد سرطان‌ها نیز توضیح داد: کشنده‌ترین سرطان در کشورمان، سرطان معده و شایع‌ترین سرطان در خانم‌ها سرطان سینه و در آقایان سرطان ریه بوده است.

وی خاطرنشان کرد: با خود مراقبتی نیمی از سرطان‌ها را می‌توان جلوگیری کرد و این بیماری جزو بالاترین بیماری‌های غیرواگیردار است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول در مورد دیگر امراض خطرناک بیان کرد: یکی دیگر از عوامل مرگ، افزایش فشار خون سپس دیابت بوده است که باید افراد با خود مراقبتی مواظب این امراض و افزایش وزن خود باشند.

وی اضافه کرد: 65 تا 85 درصد سلامتی با اصل خود مراقبتی ایجاد خواهد شد.

توکلی، نواختن زنگ سلامت، مسابقه اینترنتی سایت دانشگاه علوم پزشکی دزفول، همایش مربیان سلامت در خصوص صحیح نشستن دانش آموزان، توزیع مجله علمی، همایش کارخانجات و آموزش کارمندان آنان، همایش اعتیاد جوانان در دانشگاه پیام نور و ارتباط با اصحاب رسانه را از برنامه‌های هفته سلامت برشمرد که در این شهرستان اجرا خواهند شد.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار