تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۶۱۲۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شهیدزاده رفت، خانی‌نوروزي آمد ؛
مراسم توديع و معارفه در بنياد مسكن خوزستان
مراسم تودیع و معارفه مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان با حضور مدیران مرکزی بنیاد و جمعی از مسئولان استانی برگزار شد.

محمد شهیدزاده، مدیرکل سابق بنیاد مسکن استان در این مراسم که روز یکم اردیبهشت‌ماه در تالار مهتاب اهواز برگزار شد، اظهارکرد: خداوند را شاکرم که به من عنایت داد تا در نهادی که مولود انقلاب است خدمت کرده باشیم.

وی افزود: این نهاد توسط امام خمینی(ره) تشکیل شد. روستاها به عنوان مهمترین عرصه تولید و اشتغال و در عین حال کم برخوردارترین نقاط زیستی کشور، همواره مورد توجه و تکریم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بوده و روز به روز به میزان این توجهات افزوده شده است.

شهیدزاده تصریح‌کرد: به ویژه در طول 2 برنامه توسعه اقتصادی چهارم و پنجم کشور در زمینه توزیع و تخصیص اعتبارات، روستاها از جهش اعتباری مناسبی برخوردار شده است. در این مدت بنیاد مسکن این فرصت را پیدا کرد تا بیش از پیش پیام رسان عدالت، عمران و آبادی در دور افتاده ترین نقاط کشور باشد.

مدیرکل سابق بنیاد مسکن خوزستان ادامه‌داد: استان خوزستان با بیش از 2 هزار روستای بالای 20 خانوار، بیش از 6 درصد از جمعیت روستایی کشور را در خود جای داده است. در طول 2 برنامه توسعه، حدود 1700 روستای استان تحت مطالعه و تهیه طرح هادی به عنوان سند توسعه قرار گرفته است.

وی اظهارکرد: در 1200 روستای این استان عملیات به‌سازی و اجرای طرح هادی انجام شده است که جمع طول مسیرها و معابر داخلی روستاها که مورد ساماندهی کالبدی و زیرسازی شده‌اند، حدود 1500 کیلومتر است.

شهیدزاده گفت: در روستاهای استان بیش از 130 هزار سند مالکیت صادر و هزاران قطعه زمین آماده‌سازی، تملک و یا تفکیک و به مردم واگذار شده است. روستائیان در چهارچوب طرح هادی و تحت نظارت کارشناسی بنیاد، ضمن رفع نیازهای خود به ساماندهی کالبدی فضای زیستی خود بپردازند.

وي بیان‌کرد: در طول برنامه چهارم و پنجم بیش از 70 هزار واحد مسکونی، روستاها و شهرهای کوچک با نظارت بنیاد مسکن و با استفاده از تسهیلات بانکی در دست احداث و بهره‌برداری قرار گرفت و مردم از نعمت مسکن ایمن و بادوام بهره‌مند شدند. این فعالیت‌های در کنار سایر خدمات دستگاه‌های خدمات‌رسان باعث شده که غبار کهنگی و عقب‌ماندگی از روستا برگرفته و فاصله میان شهر و روستا از نظر خدمات کمتر شود.

شهيدزاده تصريح‌كرد: در سایه الطاف الهی و همه همکاران و مسئولان پیشگیری از مهاجر فرستی از روستاها به شهرها و تثبیت جمعیت در روستاها و مهاجرت از شهر به روستا امروز اتفاقی است که از شعار به عمل و از برنامه به تحقق تبدیل شده است. و امیدواریم روز به روز پررنگ‌تر شود.

وی از حضور همه مسئولان اجرایی، مدیران بانک‌ها، ادارات‌کل تابع استانداری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ائمه جمعه و جماعات قدردانی و برای مدیریت جدید بنیاد مسکن خوزستان آرزوی موفقیت کرد.

در این نشست عليرضا تابش، مدیرکل بنیاد مسکن کشور اظهارکرد: شهیدزاده مدیری شایسته، پرکار و امین بودند و با افتخار و سربلندی این سمت را به شخص دیگری واگذار می‌کنند. خانی، مدیر جدید و فردي پرکاری است و از وی به دلیل قبول این مسئولیت تشکر می‌کنم.

وی افزود: مرکز ثقل فعالیت امسال ما در روستاها است و باید در بخش مسکن روستایی و عمران روستایی با جدیت کار کنیم. در مسکن روستایی توفیقات ما در 7 و 8 سال گذشته فوق‌العاده چشمگیر بوده است.

تابش تصریح‌کرد: طرح جامع جدید مسکن در کشور حال تهیه است و ما در این جلسات حضور داریم که مقامات متولی در این طرح همه اعلام کردند که تحولی در بخش مسکن روستایی و مقاوم‌سازی رخ داده است.

وی عنوان‌کرد: یک میلیون و 800 هزار واحد مسکونی را در طول این مدت در کشور شروع کرده و احداث شده است که تاکنون مردم در بیش از یک میلیون و 600 هزار واحد آن ساکن شده‌اند که این واحدها با کمک مردم و تسهیلات بانکی ارزان قیمت اجرایی شد.

مدیرکل بنیاد مسکن کشور ادامه‌داد: حدود 340 هزار واحد مسکونی در روستاهایي که ما شاهد تخریب بر اثر حوادث غیرمترقبه بودیم، بازسازی شد. ما در بخش به‌سازی مسکن روستایی، غیر از بازسازی‌ها، بیش از 13 هزار میلیون تومان وام نظارت شده با نرخ 4 درصدی پرداخت کرده‌ایم.

وی افزود: در حال حاضر حدود 12 هزار کادر فنی عضو نظام فنی روستایی داریم که این نیروها برای مردم و تحت نظارت بنیاد فعالیت می‌کنند. در صورتی که قبلا نظارتی بر خانه‌های روستایی نمی‌شد.

تابش اظهارکرد: دولت جدید معتقد است که اقدامات خوب و دقیقی در زمینه مسکن روستایی انجام شده است و باید این فعالیت‌ها ادامه یابد. در استان باید همت کنیم که طرح‌های هادی بیشتری انجام شود. بسیاری از روستاهای استان بر اثر جنگ آسیب دید و باید تلاش کنیم که طرح هادی را در روستاهای باقیمانده انجام دهیم. اگر نتوانیم روستاها را نگه داریم روستاییان به شهرها مهاجرت خواهند کرد.

وي گفت: در گذشته بسياري از روستاهای ما صاحب طرح هادی نبودند اما هم‌اكنون 38 هزار روستا در کشور است که 31 هزار روستا صاحب طرح هادی شده‌اند. خوشبختانه نرخ مهاجرت از روستا به شهرها زیاد نیست و باید تلاش کنیم تا این نرخ مهاجرت کنترل شود.

تابش خاطرنشان‌کرد: مسکن مهر شهرهای زیر 25 هزار نفر را حتماً باید تمام کنیم و به مردم تحویل دهیم. ما 350 هزار واحد مسکن مهر در شهرهایی زیر 25 هزار نفر زیر نظر بنیاد است که حدود 270 هزار واحد آن به مردم تحویل داده شده است و پیشرفت فیزیکی مابقی واحدها 70 درصد است و 30 درصد را متعهدیم که تمام کرده و تحویل مردم دهیم.

در این نشست علي عماد، معاون پشتیبانی توسعه و منابع انسانی استانداری خوزستان اظهارکرد: براساس آمار و سرشماری سال 90، جمعیت روستایی استان یک میلیون 180 هزار نفر است. 298 هزار خانوار در 4300 روستای استان ساکن هستند. البته تعداد روستاهای استان 6419 آبادی دارای نام بوده است که به دلیل مهاجرت‌های ناشی از فقر و محرومیت‌ها، این روستائیان خالی از سکنه شده و مردم آن‌ها به شهرها هجوم آورند و حاشیه‌نشینی را در شهرهای استان رواج دادند.

وی افزود: سهم خانه‌های قدیمی با عمر بیش از 30 سال در استان، 14.5 درصد و در کشور 18.9 درصد و سهم واحدهای مسکونی با عمر کمتر از 5 سال و جدید در استان 22.6 درصد و در کشور 21.9 درصد است.

عماد تصریح‌کرد: واحدهای ساخته شده با اسکلت فلزی و بتن آرمه از یک دهم درصدی در سال 55 به 1.6 درصد در سال 90 افزایش یافت که متوسط و میانگین در کشور 20.6 درصد است. بنیاد مسکن یکی از مجموعه‌های منتسب به نظام جمهوری اسلامی است که توانسته در خدمت مردم باشد و با انجام کارهای اساسی و اصولی توانست در بخش به‌سازی و ساخت مسکن روستاها کمک‌های خوبی داشته باشد.

معاون پشتیبانی توسعه و منابع انسانی استانداری خوزستان ادامه‌داد: همیشه مدیران این بنیاد افرادی پرکار، سالم و بی‌ادعا بوده‌اند که تاحدودی نظر و رضایت روستائیان که خواست قبلی همه متولیان اداره کشور است، را جلب کنند.

وی افزود: مدیریت در واقع موتور محرک تمام ابزار و امکاناتی است که وجود دارد و می‌خواهد به وجود آید. اگر مدیر با تجربه و فهیم و مسلط به علم روز نباشد قطعاً نمی‌تواند سازمان را به سمت و سوی توسعه و اصلاح هدایت کند.

عماد با اشاره به سیاست‌های کلی نظام معظم رهبری در زمینه اصلاح ساختار نظام اداری گفت: این سیاست‌ها ابلاغ شده که دولت در 8 برنامه این سیاست‌ها را برای اجراء به دستگاه‌های اجرایی اعلام کرده است. مجموعه استانداری خوزستان بنا دارد استان خوزستان را با این 8 برنامه با همت و کمک همه مسئولان و سازمان و دستگاه‌ها اجرایی کند.

وی اظهارکرد: ابلاغ این سیاست‌ها از سوی مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری، می‌طلبد که ما به کمک هم بیاییم و این ساختار سنتی را به یک ساختار متحرک و پویا تبدیل کنیم.

همچنین در ادامه این نشست آیت‌الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اظهارکرد: مدیرکل اسبق بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان بی‌نیاز از تعریف است و برای ایشان آرزوی توفیق می‌کنیم. اگرچه ایشان در آستانه بازنشستگی قرار دارند یا هستند اما بعید می‌دانیم با توجه به پتانسیل‌های وی، خانه‌نشین شوند و انتظار داریم همچنان در صحنه جامعه شاهد حضور وی باشیم.

وی افزود: خیرمقدم به آقای خانی مدیریت جدید عرض می‌کنیم که البته این مسئولیت را پذیرفتند و برای وی آرزوی توفیق داریم.

حیدری ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره جایگاه کرامت و حقوق زن و نظرگاه اسلام درباره زن و مقایسه آن با بینش‌های خائنانه و مرتجع غربی در روزهای اخیر، خاطرنشان‌کرد: یکی از نکات برجسته سیره حضرت زهرا(س) فرزندآوری بود که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. مدت زوجیت حضرت زهرا(س) با حضرت علی(ع) حدود 9 سال بود اما در این مدت حضرت زهرا(س) 6 فرزند را به دنیا آوردند. آیا حضرت زهرا(س) برای خواهران ما به عنوان یک الگوی برتر نباید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: در طول 20 تا 25 سال اخیر 20 میلیون زن خودشان را عقیم کرده‌اند که این یک فاجعه است و یک فرهنگ غلطی است كه در بین بخش وسیعی از خانم‌ها و همچنین آقایان رواج یافته که یک یا 2 فرزند کافی است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری اظهارکرد: با اين روند بحران پیری گریبانگیر ملت ایران می‌شود. بنابر آمار رسمی تا چند سال دیگر نرخ رشد جمعیت کشور به صفر می‌رسد. یعنی تعداد متوفي‌ها و موالید یکسان خواهد شد.

حیدری گفت: اگر سیاست غلط کنترل فرزندآوری ادامه یابد، نرخ رشد جمعیت به زیر صفر خواهد رفت و تا چند سال دیگر جمعیت فعلی کشور که الان بالای 75 میلیون نفر است به 45 میلیون نفر تنزل پیدا می‌کند که 70 تا 80 درصدش پیرمرد و پیرزن هستند. بنابراین تعداد جوانان کم خواهد شد و وقتی تعداد جوانان کم باشد، آیا کشور می‌تواند پیشرفت، مقاومت یا جهاد مقاومتی داشته باشد و غیر از انحطاط و بدبختی چیزی عاید کشورمان نخواهد شد.

در پايان محمد خانی‌نوذری، مدیرکل جدید بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خوزستان نيز گفت: از حسن اعتماد مدیرکل بنیاد کشور برای انتخاب بنده به عنوان این سمت جدید و از تمام دست اندرکاران بخش بنیاد مسکن تشکر می‌کنم و امیدوارم بتوانم با همکاری تمام متولیان و همکاران مرتبط با این مسئولیت در راستای برنامه های پیش روی بنیاد گام‌های مؤثری بردارم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار