تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۶۱۲۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارش :
مزارع طلایی شوشتر در انتظار کمباین‌ها
شهرستان شوشتر با برخورداری از 61 هزار هکتار سطح زیر کشت گندم، بیشترین تولید این محصول را به خود اختصاص داده و البته در این مسیر با مشکلاتی نیز مواجه است.

اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت ماه در صنعت کشاورزی خوزستان روزهای بسیار سرنوشت‌سازی به شمار می‌آید، روزهایی که علاوه بر افزایش تکاپو در بین کشاورزان به واسطه برداشت محصول گندم مشکلاتی نیز بوجود می‌آید که باید این مشکلات به حداقل برسد.

شهرستان شوشتر با داشتن مقام‌های نخست در تولید گندم، کلزا، ذرت و... در بین شهرهای استان به قطب کشاورزی خوزستان معروف است، کشاورزان در این شهرستان اصلی‌ترین کشت را گندم و ذرت می‌دانند و در این دو محصول بخش زیادی از مزارع و زمین‌های کشاورزی خود را زیر کشت می‌برند.

محصول گندم در سال‌های گذشته در شهرستان شوشتر دچار مشکلاتی بود که در سال‌جاری به دلیل تکیه بر کشت آبی مشکلات در این محصول به حداقل رسید و تاحد زیادی در کشت آبی مشکلی مشاهده نشده است، فراهم بودن شرایط آب و هوایی در خوزستان برای برداشت محصول و کاهش هزینه‌ها برای این اقدام از اصلی‌ترین مسائلی است که این روزها دغدغه کشاورزان به شمار می‌آید.



*مشکلات تاحد زیادی برطرف شده است

یکی از مشکلات عدیده‌ای که هرساله کشاورزان را رنج می‌دهد برداشت محصول و فروش محصول به متولی خرید تضمینی است اما در سال‌جاری به دلیل حضور مدیر تعاونی روستایی شهرستان شوشتر در سمت مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان و آشنایی به مشکلات در دو حوزه تاحد زیادی انتظار می‌رود که مشکلی در این زمینه بوجود نیاید.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان شوشتر در این زمینه می‌گوید: در سال‌جاری بیش از 60 هزار هکتار از اراضی شهرستان شوشتر زیر کشت گندم رفته است که بخشی از این میزان آبی و بخش دیگر دیم بوده است.

منوچهر رحیمی می‌افزاید: پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که با پایان فصل برداشت گندم بیش از 180 هزار تن گندم از مزارع شهرستان شوشتر برداشت شود که این گندم‌ها معمولی و دروم هستند.

وی با اشاره به آمار تفکیکی برای گندم‌های شوشتر خاطر نشان می‌کند: گندم‌های برداشت شده از مزارع شهرستان شوشتر بخشی برای مصرف کشاورزان به عنوان بذر در کشت سال آینده استفاده خواهد شد و بخشی دیگر که بالغ بر 150 هزار تن خواهد بود به عنوان مازاد بر نیاز به صورت تضمینی خریداری خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان شوشتر درباره خرید تضمینی گندم از کشاورزان تاکید کرد: در سال‌جاری هشت مرکز خرید تضمینی برای خرید گندم در نظر گرفته شده است که این تعداد مرکز ترافیک سال‌های قبل را تاحد زیادی کاهش خواهد داد و کشاورزان زمان بسیار کمتری را برای فروش محصول خود صرف خواهند کرد.

رحیمی‌نژاد تاکید می‌کند: در حال حاضر مراکز خرید تضمینی گندم شهرستان شوشتر در آبگرمک، درخزینه، میان آب، شعیبیه، سیلو بتنی درون شهری و انبار مکانیزه غله فعال هستند و کشاورزان می‌توانند برای خرید و فروش محصول خود به این مراکز مراجعه کنند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شوشتر در زمینه خرید گندم حساب افت محصول در مراکز خرید تضمینی گفت: قیمت هرکیلو گندم معمولی با افت چهار درصد مفید و دو درصد غیرمفید 10 هزار و 500 ریال و گندم دورم نیز با همین شرایط هر کیلو10 هزار و 800ریال نرخ گذاری شده است.

وی تاکید می‌کند: کشاورزان مشکلات احتمالی را در این زمینه با اداره جهاد کشاورزی شهرستان شوشتر برای پیگیری در میان بگذارند تا در اسرع وقت به مشکلات رسیدگی شود.

*محصول دیم در حداقل میزان برداشت

یکی از امید‌هایی که در سال‌جاری به ناامیدی رسیده است، برداشت محصول گندم دیم در شهرهای خوزستان است، امیدی که با بارش باران در ابتدای فصل بسیار در کشاورزان شور و تکاپو ایجاد کرد و در شرایط کنونی وضعیت را بسیار تاسفبار کرده است.

توزیع نامناسب باران در طول فصل باعث شد تا بسیاری از دیم‌کاران در سال‌جاری محصول دیم گندم و جو خود را به خوراک دام تبدیل کرده و مزارع را چراگاه گله‌های گوسفند کنند؛ این اتفاق باعث شد تا امیدها از برداشت محصول دیم در خوزستان به حداقل کاهش یابد.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان شهرستان شوشتر در این زمینه می‌گوید: باران روزهای گذشته قدری مزارع دیم را جان بخشیده است ولی این احیا شدن به حدی نیست که محصول دو یا سه برابری نسبت به پیش‌بینی‌ها از مزارع برداشت شود.

علی اسدی می‌افزاید: در سال‌جاری محصول گندم دیم در شرایط بسیار خوش بینانه هر هکتاری 300 کیلوگرم خواهد بود که در مقایسه با هزینه‌های انجام شده برای کشت محصول بسیار ناچیز است.

وی تاکید می‌کند: بسیاری از کشاورزان در شرایط کنونی با توجه به هزینه‌های برداشت محصول رغبتی به برداشت محصول دیم خود ندارند و به این دلیل در صدد فروش محصول به دامداران هستند.

*اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در بخش کشاورزی

نماینده مردم شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی در این زمینه می‌گوید: باید طرح‌های بزرگ و زیربنایی کشاورزی مانند طرح موسوم به 550 هزار هکتاری در خوزستان هرچه سریع‌تر اجرایی شوند تا مشکل عدم برداشت محصول دیم در استان رخ ندهد.

حجت‌الاسلام سیدمحمد سادات ابراهیمی می‌افزاید: شرایط در استان خوزستان برای اجرای این طرح‌های بزرگ مساعد است و مسئولان باید در این زمینه همت کنند تا قدمی برداشته و مشکلات کشاورزان را به حداقل برسانند و کشاورزی را از صنعتی زیان‌ده و خطرپذیر نجات دهند.

گزارشگر: مجتبی نارنج پور
مرجع / فـارس
برچسب ها: خوزستان ، شوشتر ، کشاورزی ، گندم
:
:
:
آخرین اخبار