تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۶۱۲۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گودبرداری با حضور مهندس ناظر صورت بگیرد
شهرداری بر گودبرداری ها نظارت كند
عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با بيان اين‌كه گودبرداری دارای اصول و مراحلی است که باید در ساخت و سازها مدنظر قرار گیرد، بر لزوم نظارت و کنترل ساخت و سازها در گودبرداری‌ها و توجه به ایمنی خانه‌های مجاور تاکید کرد.

مرادعلی واهبی اظهارکرد: اواخر سال‌گذشته دستورالعمل از وزارت راه و شهرسازی در زمینه وظایف شهرداری، مهندسان ناظر و مالکین در گودبرداری‌ها ابلاغ شد که هر یک از این بخش‌ها باید وظایف خود را در این زمینه انجام دهند.

وی افزود: بنابراین دستورالعمل باید مالکان از افراد و مجریانی در گودبرداری‌ها استفاده کنند که دارای صلاحیت و تخصص باشند.

واهبی تصریح‌كرد: مشکلاتی که در زمینه گودبرداری‌ها در اهواز اتفاق می‌افتد بر اثر عدم به‌کارگیری افراد متخصص و آگاه به گودبرداری در انجام آن است.

وی عنوان‌کرد: در حال حاضر به این صورت است که با سازمان خدمات موتوری شهرداری قراردادی منعقد می‌شود و به صورت شبانه یکسری آدم‌های معمولی با بیل و لودر و کمپرسی اقدام به گودبرداری می‌کنند و به صورت ناگهانی اطراف ساختمان‌های مجاور خالی می‌شود.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان ادامه‌داد: این گونه گودبرداری‌ها از لحاظ ایمنی بسیار خطرناک است و توصیه می‌کنم این کار غلط دیگر ادامه پیدا نکند. باید گودبرداری‌ها با بررسی‌های قبلی همراه باشد و باید شرایط وضعیت ساختمانی‌های مجاور قبل از گودبرداری‌ها مشخص و بررسی شود و پس از اعمال تمهیدات ایمنی، به گودبرداری اقدام کرد.

واهبی گفت: باید سازه نگهبان برای ساختمان‌های مجاور پیش‌بینی شود و گودبرداری نیز به صورت مرحله‌ای و در روز و با حضور مهندس ناظر صورت بگیرد.

وی افزود: در حال حاضر این مسایل در گودبرداری رعایت نمی‌شود. متاسفانه هم اکنون پیمانکاران برای مصلحت خودش، اطراف خانه‌های مجاور را خالی می‌کند و تا به حال خدا رحم کرده که در اهواز اتفاق جانی در گودبرداری‌های غیراصولی نداشتیم و اتفاقات فقط در حد خسارت‌های مالی و ساختمانی بوده است. ما نگران هستیم که در این گودبرداری‌ها، یک روزی اتفاقات جانی رقم بخورد.

واهبی ادامه‌داد: ما به مهندسان ناظر تاکید می‌کنیم که حواسشان باشند تا گودبرداری‌های شبانه صورت نگیرد و حتما به مالکین تذکر دهند و حتی به مالکین هم تذکر می‌دهم که این کار غلط است و چه بسا ممکن است شاهد رسيدن صدماتی به ساختمان‌های مجاور و يا حتي تلفات جانی باشیم.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: وظیفه اصلی در گودبرداری‌ها بر عهده شهرداری است و نظارت را باید انجام دهد و در دستورالعمل وزارت راه و شهرسازی نقش اصلی در گودبرداری‌ها به شهرداری داده شده است و باید یک نفر متخصص گودبرداری وجود داشته و موقع گودبرداری باید ناظر باشند.

وی ادامه‌داد: من حتی توصیه می‌کنم که مالکان خانه‌های مجاور اجازه دهند که مالکان یا سازندگانی که قصد گودبرداری دارند در سقف و خانه‌های مجاور داربست ببندد که برخی از صاحبان خانه‌های مجاور این اجازه را نمی‌دهند.

واهبی بیان‌کرد: گودبرداری‌هایی با عمق نیم متر به پایین ممکن است با خطراتی مواجه شود هرچه عمق گودبرداری‌ها بیشتر شود درصد خطرات و ریسک آن بالاتر می‌رود و ضرورت می‌یابد تا اصول ایمنی رعایت شود.

وی افزود: متاسفانه در حال حاضر ایجاد سازه نگهبان به صورت غلط اجرایی می‌شود و شبه سازه نگهبان است و به صورت فرمالیته 2 تا تیرآهن به ساختمان مجاور نصب مي‌كنند؛ در حالي كه برای ایجاد سازه نگهبان باید محاسباتی انجام داد و باید تیرآهن‌های دوبل یا چوب‌هایي با قطر بالا استفاده کرد و شرایطی دارد که باید مالکان و سازندگان آن را رعایت کنند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار