تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۶۱۲۹۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در گفت وگو با مديركل گمركات خوزستان مطرح شد:
نحوه ترخيص خودروهاي وارداتي منطقه آزاد
مدیرکل گمرکات خوزستان ضمن بیان روند ترخیص خودروهای خارجی پلاک اروند، عملكرد اين اداره‌كل در سال 92 را ارايه داد و طرح‌ها و برنامه‌هايی که از ابتدای امسال در راستای کاهش زمان و هزینه‌های فعالیت‌های تجاری کلید خورده را تشريح کرد.

راه‌اندازی سیستم اظهار از راه دور در سال جدید

محمدرضا جعفری اظهارکرد: اجرای طرح اظهار از راه دور یکی از اقدامات مهمی است که از ابتدای سال 93 در راستای تحقق تاکیدات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی و اقتصاد با عزم ملی و مدیریت جهادی کلید خورد. در تعطیلات نوروز سیستم اظهار از راه دور در گمرک خرمشهر و از 25 فروردين‌ماه در گمرک بندر امام‌خميني(ره) راه‌اندازی شد.

وی ادامه‌داد: با راه‌اندازی صدرصد سیستم اظهار از راه دور بسیاری از واحدهای گمرکات حذف خواهد شد. به گونه‌ای که دیگر نیازی به حضور ارباب‌رجوع در گمرکات نیست. فعالان اقتصادی که کارت بازرگانی دارند می‌توانند با دسترسی به اینترنت، کالاهای خود را با ثبت در اين سامانه اظهار کنند. اجرای این طرح بسیاری از مجوزهای کاغذی گمرکات را حذف کرده است.

ایجاد پنجره واحد تجاری در گمرکات خوزستان

جعفری با اشاره به ایجاد پنجره واحد تجاری در گمرک بندرامام(ره)، خرمشهر و آبادان عنوان‌کرد: با نگاه به روند ترخیص کالا در گمرکات، اخذ مجوزهای لازم برای ترخیص کالاهای تجاری مسير قرمز 10 تا 20 روز طول می‌کشید. گمرک ایران برای تسریع در کار و حذف این مدت زمان، فضایی را در گمرکات شهرستان‌ها مشخص و از ادارات و سازمان‌های مربوطه در ترخیص کالاهای تجاري دعوت كرد تا با حضور در یک ساختمان، پنجره واحد تجاری را ایجاد کنند.

وی افزود: در این خصوص فضا و امکانات لازم در پنجره واحدهای گمرکات استان فراهم شده و نمایندگانی از اداره کل استاندارد، مرکز بهداشت، اداره‌کل دامپزشکی، پايانه‌ها، بیمه و بانک‌ها حضور یافتند. همچنین حضور مابقي سازمان‌ها از جمله صنعت، معدن و تجارت در این پنجره در تسريع ترخيص موثر است. سازمان انرژی اتمی نيز اعلام كرده در صورت ضرورت كالايي به مجوز اين سازمان، در پنجره حضور مي‌يابند.

مدیرکل گمرکات خوزستان تصریح‌کرد: پنجره واحد تجاري در گمركات فعال است و لذا نياز به تفويض اختيار از طرف سازمان‌هاي مربوطه به نمايندگان خود در اين پنجره است تا تسريع در روند ترخيص كالا بيش از پيش امكان‌پذير شود. اجرای این طرح در کاهش هزینه‌هايی که توسط فعالان اقتصادی پرداخت می‌شود، تسریع در روند اخذ مجوزهای صادراتی و ترخیص کالا تاثیر به‌سزایی داشته است.

فعاليت دفتر گمرک دزفول از هفته آینده

جعفری بیان‌کرد: بخشی از صادرات محصولات شمال خوزستان از گمرک دزفول انجام می‌شود که از نظر آماری وضعیت مطلوبي است. به دلیل عدم وجود زيرساخت‌هاي لازم تاكنون بخشي از كالاهاي صادراتي شمال خوزستان در گمركات مرزي ديگر اظهار و ترخيص مي‌شدند؛ در حالي که ما می‌توانیم اين كالاها را در گمرک دزفول اظهار و در آمار صادرات خوزستان ثبت كنيم.

وی ادامه‌داد: اقدامات لازم در جهت حل این مشکل در حال انجام است و سیستم زیرساختی آن از هفته آینده راه‌اندازی خواهد شد تا تمام عملیات صادرات از جمله صدور پروانه و سایر خدمات گمرکی در آن انجام شود.

هیچ‌گونه کالایی معاف از پرداخت تعرفه‌های گمرکی نیست

مدیرکل گمرکات خوزستان با بیان این‌که هیچ‌گونه کالایی معاف از پرداخت تعرفه‌های گمرکی نیست، اظهارکرد: برای اجرا و اخذ تعرفه‌های گمرکی كتاب مقررات صادرات و واردات از ابتداي سال در اختيار گمركات استان قرار گرفته است.

حمایت از تولید، اولویت برنامه‌های امسال

جعفری بیان‌کرد: با توجه به اقتصادی بودن بخشی از شعار امسال، گمرک حمایت از تولید را در دستور کار قرار داده است. اجرای طرح‌های جدید در راستای کاهش هزینه‌ها و کاهش زمان انجام یک فعالیت صادراتی از سه روز به 30 دقيقه از جمله برنامه‌های حمایت از تولید و تولیدکنندگان است.

وی تصریح‌کرد: سال‌گذشته روند ترخیص کالا به‌صورت دستی انجام می‌شد اما امسال به صورت کاملا الکترونیکی و مختصر انجام می‌شود.

ترخيص خودروهاي خارجي توسط منطقه آزاد اروند

مدیرکل گمرکات خوزستان با اشاره به واردات خودروهای خارجی گفت: بیش از دو سال است که واردات خودروهای خارجی به سازمات منطقه آزاد اروند تفویض اختیار شده و هیچ‌گونه مخالفتی با سازمان منطقه آزاد اروند در ترخیص این خودروها نداریم و مجوزهای لازم برای واردات خودروهای خارجی با هماهنگی گمرک، توسط این سازمان صادر می‌شود.

جعفری عنوان‌كرد: براي بهبود وضعیت ناوگان حمل و نقل استان و به منظور ارتقا سطح رفاه عمومي شهروندان و بالابردن ضريب امنيتي استان، شعاع محدوده استفاده از خودروهاي پلاك اروند به كل استان افزايش يافت. گمرك برای ترخیص خودروهای وارداتی هیچ‌گونه هزینه‌ای نمي‌گيرد و تعرفه‌ها توسط سازمان منطقه آزاد اروند از متقاضیان خودرو اخذ می‌شود. از ابتدای آزادسازی واردات خودرو تاکنون حدود يك‌هزار و 700 خودرو از گمرکات خوزستان وارد شده است.

وی در پایان با اشاره به عملکرد این اداره‌کل در سال 92 اظهارکرد: درآمدهای عمومی گمرکات خوزستان در یکساله 92 بالغ بر 16 هزار و 814 میلیارد ریال است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 24 درصد افزایش را نشان می‌دهد. این درآمدها رشد مطلوبي داشته و گمرک بندرامام(ره) 12 درصد، گمرک خرمشهر 58 درصد، گمرک آبادان 93 درصد و گمرک اهواز 36 درصد رشد داشته‌اند.

جعفری افزود: صادرات کالاهای غیرنفتی استان در سال‌گذشته از نظر وزنی بالغ بر 12 میلیون و 380 هزار تن به ارزش 102 هزار و 917 میلیارد ریال معادل 4 میلیارد و 150 میلیون دلار بود. این میزان نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته از نظر وزنی 14 درصد و از نظر ارزشی 20 درصد افزایش داشت. همچنین متوسط قیمت یک تن کالای صادراتی خوزستان در یک‌ساله 92، 335 دلار بود که در مقایسه با سال 91، 5 درصد رشد داشت.

مدیر گمرکات خوزستان گفت: ميزان واردات سال‌گذشته به وزن 13 میلیون و 950 هزار تن و به ارزش 221 هزار و 270 میلیارد ریال و معادل 8 میلیارد و 922 میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته از نظر وزنی 38 درصد و از نظر ارزشی 21 درصد کاهش داشت. عمده واردات استان از کشورهاي چین، برزیل، آرژانتین، هند، ترکیه، مجارستان، ایتالیا و فرانسه بوده است.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
محمد
|
United States of America
|
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
0
3
سلام ایا برای حمل نقل عمومی بخصوص اتوبو س های بین شهری در استان خوزستان اتوبوسهای به ظاهر ویژه ولی هیچ گونه خصوصیات ویژه ندارد اکثرا مدلهای ۸۰ شمشی میباشد که دارای فرسودگی از لحاض صندلی راحتی امکانات عدم کولر مناسب در این ناوگان قابل مشاهده است اتوبوسهای که مسیر های یک ساعتی بین شهری بارهای خراب میشوند چه تدابیری اندیشیده اید ایا استفاده از اتوبوسهای پلاک اروند بین شهری برای ارتقا ناوگان عمومی راحتی شهروندان بهتر نیست استفاده شود
:
:
:
آخرین اخبار