تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۶۱۳۰۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
افتتاحيه کنفرانس بین‌المللی مهندسی مکانیک
معاون وزیر علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اين‌كه رشد کمی آموزش‌عالي كشور فوق‌العاده بوده ولی این همه واقعیت نیست، زيرا توسعه هدفمند نداشته‌ایم، به تأكيد وزارت‌خانه بر بهبود کیفیت آموزش‌عالي با شعار توجه بیشتر به کیفیت و رسالت اجتماعی دانشگاه، اشاره كرد و گفت: پیگیر تدوين منشور حقوق دانشجو و اساتيد هستیم تا دیگر شاهد برخوردهای سلیقه‌ای نباشیم و مسایلی مانند دانشجوی ستاره‌دار اتفاق نیفتد.

 دکتر مجتبي صدیقی در مراسم افتتاحيه بیست و دومین کنفرانس سالانه بین‌المللی مهندسی مکانیک كه سه‌شنبه 3 ارديبهشت در آمفي‌تئاتر شهيدمطهري دانشكده علوم دانشگاه شهيدچمران اهواز برگزار شد، با بيان اين‌كه بعد از انقلاب شاهد رشد کمی قابل توجهی در آموزش عالی کشور بودیم، اظهار كرد: در حال حاضر 4/4 میلیون دانشجو در کشور وجود دارد که از اين تعداد  15 درصد در دانشگاه‌های دولتی و 85 درصد با هزینه عمومی مردم در حال تحصیل در دانشگاه‌های آزاد، علمی‌کاربردی و پیام‌نور هستند كه نشان مي‌دهد از نظر جذب هزینه‌های مردمی به‌طور نسبي موفق بوده‌ایم.

وی با تبيين وضعيت دانشجويان كشور از نظر مقاطع تحصيلي، افزود: 66 درصد از جمعیت دانشجويان کشور در دوره کارشناسی، 22 درصد در دوره‌هاي کاردانی، 5/10 درصد در مقطع كارشناسي‌‌ارشد و تنها یک درصد در دوره‌هاي دکتري مشغول به تحصیل هستند و از این میان رشته‌های علوم انسانی 45 درصد، فنی‌ومهندسی 34 درصد و رشته‌هاي هنر، علوم پایه و کشاورزی 6 درصد جمعیت دانشجويی کشور را تشکیل می‌دهند.

رئيس سازمان امور دانشجويان همچنين در خصوص وضعیت هرم هیأت‌علمی دانشگاه‌های کشور، گفت: 55 هزار عضو هیأ‌ت‌علمی در بخش دولتی و غیردولتی فعاليت مي‌كنند که 46 درصد آن‌ها مربی، 38 درصد استادیار،هشت درصد دانشیار و چهار درصد استاد هستند. نسبت دانشجو به استاد در دانشگاه‌های دولتی 32 به يك و در بخش آزاد 53 به يك است؛ همچنين 83 درصد مجموع اعضاي هیأت‌علمی در بخش دولتی داراي مرتبه استادیار به بالا هستند و این آمار در بخش آزاد 35 درصد است.

وی با بيان اين‌كه رشد کمی آموزش‌عالي كشور فوق‌العاده بوده ولی این همه واقعیت نیست، زيرا توسعه هدفمند نداشته‌ایم، خاطرنشان كرد: در بسیاری از موارد، مزيت‌های منطقه‌ای برای تأسیس رشته‌ها در نظر گرفته نشده‌است که نمود آن را در صندلی‌های خالی در دانشگاه‌های آزاد ودولتی شاهد هستيم؛ البته تغییر جمعیت کشور نیز در این مورد تأثیرگذار بوده ولی در این دوره آنچه وزارت‌خانه دنبال می کند، بهبود کیفیت آموزش‌عالي و شعار وزارت توجه بیشتر به کیفیت و رسالت اجتماعی دانشگاه است.

صدیقی ادامه‌داد: دانشگاه علاوه بر رسالت علمی، رسالت محلی و بین‌المللی هم دارد. دانشگاه هر منطقه نمی‌تواند نسبت به گرفتاری‌های آن منطقه بی‌توجه باشد به همين دليل در این دوره کیفیت و توجه به رسالت اجتماعی دانشگاه‌ها، محور اصلي برنامه‌هاي وزارت است و در این راستا توجه بیشتر به اختیارات دانشگاه‌ها و هیأت‌امنای آن‌ها و استقلال بیشتر دانشگاه در تصمیم‌گیری مدنظر قرار دارد. بر این اساس به مشارکت بیشتر دانشگاهیان در اداره دانشگاه نیاز است و از دخالت وزارت در امور داخلی دانشگاه‌ها کاسته خواهد شد و وزارت به وظیفه اصلی خود كه نظارت و سیاست‌گذاری است، خواهد پرداخت.

وی توسعه فضای نقد و بحث و ایجاد فضای پرنشاط در دانشگاه‌ها را عاملي در جهت سرعت‌بخشيدن به توسعه علمی کشور عنوان و تصريح كرد: در این بخش نیز باید تلاش شود. از دیگر مواردی که در برنامه وزارت قرار دارد بازنگری حقوق دانشجو و اساتيد است که کمتر به آن پرداخته شده‌است. استاد و  دانشجو علاوه بر وظایفی که دارند، داراي حقوقی هم هستند به همين دليل پیگیر تدوين منشور حقوق دانشجو و اساتيد هستیم تا دیگر شاهد برخوردهای سلیقه‌ای نباشیم و مسایلی مانند دانشجوی ستاره‌دار دیگر اتفاق نیفتد.

معاون وزیر علوم، تحقيقات و فناوري با بيان اين‌كه باید با کمک گرفتن از مغزها برنامه‌ریزی بهتری برای آموزش عالی کشور داشته باشیم، افزود: در بخش توسعه روابط بین‌المللی نیز امیدواریم حوزه دانشگاهی با تحرک بیشتری عمل کند. توسعه نقش انجمن‌های علمی نیز بايد به‌عنوان يك موضوع جدی، موردتوجه قرار گيرد زيرا این انجمن‌ها می‌توانند در تشريح وضعیت دانشجويان و دانش‌آموختگان و نوع برنامه‌ریزی مهندسی مکانیک به مسؤولان کمک کنند كه امیدوارم وزارت‌خانه این تکلیف را برای انجمن‌ها تعیین کند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار