تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۰
کد خبر: ۶۱۳۱۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نشست هم اندیشی سرپرست دانشگاه شهید چمران با اساتید پیشکسوت
به ابتکار سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز دومین نشست هم اندیشی با دعوت از تعدادی از اساتید پیشکسوت دانشگاه برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز، در ابتدای این نشست که با حضور اساتیدی از گروه های مختلف همراه بود، دکتر حسن دادخواه تهرانی مدیر حوزه ریاست هدف از برگزاری این جلسه را کسب نظرات و پیشنهادات اعضای هیات علمی به منظور استفاده در سیاستگذاری ها و تعیین اولویت های پژوهشی، آموزشی و اداری عنوان کرد.
وی با اشاره به نخستین جلسه که با حضور تعدادی از اساتید در اواسط فروردین ماه برگزار شده بود، خاطرنشان کرد: به زودی جلسه سوم با ترکیب دیگری از اعضای هیات علمی تشکیل خواهد شد که نتیجه این جلسات جمع بندی می گردد تا به عنوان دستمایه ای برای دانشگاه و معاونین محسوب شود و از نظرات و پیشنهادات برای سیاستگذاری و برنامه ریزی به نحو شایسته استفاده گردد.
دکتر دادخواه اخذ نظرات اعضای هیات علمی را برای جلوگیری از روزمرگی ضروری دانست و گفت: تشکیل شورای مشورتی با حضور اعضای مختلف هیات علمی اعم از جدید و قدیمی و برگزاری جلساتی به صورت ادواری در دستور کار قرار دارد.
 
*تدوین برنامه پنجساله دانشگاه
دکتر محمد رعایایی اردکانی سرپرست دانشگاه نیز پیش نیاز تدوین یک برنامه پنجساله و ده ساله را کسب نظرات صاحبنظران و اساتید عنوان کرد و با اشاره به برخی اظهارات ضد و نقیض در خصوص رتبه بندی دانشگاه، اظهار داشت: رتبه بندی بین المللی ISC را همه دانشگاه ها و کشورها پذیرفته اند و نمی توانیم آن را مطابق سلیقه خودمان تغییر دهیم و با تغییر معیارهای رتبه بندی نمی توان به ارزیابی دقیق رسید.
وی تصریح کرد: هدف ما از برگزاری این نشست ها و اخذ نظرات، تهیه چهارچوبی است که بتوانیم از لحاظ عمرانی، آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه را رشد دهیم و این مهم با مشارکت همه اعضای هیات علمی قابل تحقق است.
سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز اصلاح و بازنگری قوانین دست و پاگیر را در اولویت دانست و گفت: برخی از قوانین و آیین نامه ها مربوط به وزارت علوم هستند که ما در حال پیگیری برای اصلاح و تغییر آنها هستیم.
دکتر رعایایی یکی از مهم ترین مشکلات در حوزه آموزشی را مسیر پرپیچ و خم جذب هیات علمی عنوان کرد و گفت: در فرایند کنونی جذب،دانشگاه و گروه های آموزشی تقریبا هیچ کاره اند و ساز و کارهایی دارد که باید در وزارت علوم و شورای عالی انقلاب فرهنگی اصلاح و به روزرسانی شود.
وی بار دیگر بر انتخاب مدیران گروه های آموزشی و روسای دانشکده ها به صورت انتخابی و نه انتصابی تاکید کرد و افزود: مجوزهایی در این خصوص از وزیر علوم اخذ شده و باید راهکارهای انتخاب، تعیین و تدوین شود.
در ادامه تعدادی از اعضای هیات علمی نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را جهت رفع هر چه بیشتر مشکلات دانشگاه و رساندن آن به جایگاه واقعی مطرح کردند.
انجام کارهای عمرانی در ساختمان های فرسوده دانشکده ها، کاهش جذب دانشجو به ویژه در تحصیلات تکمیلی و کیفی سازی آموزش ها، برخورد عادلانه با همگان، توجه کردن به شایستگی علمی در استخدام اساتید و نه مسائل سیاسی، اعمال نظارت بر آموزش اساتید از سوی گروه های آموزشی دانشکده ها، برگزاری دوره های کوتاه مدت برای اساتید جوان و آشنایی آنها با مسائل آموزشی،تشکیل شورای مشورتی از گروه های آموزشی، رساندن دانشگاه شهید چمران به جایگاه در خور شان و منزلت آن، کیفی سازی آموزش ها و مقالات، به روز رسانی تجهیزات آزمایشگاهی، فعال کردن بخش برنامه ریزی آموزشی دانشگاه، اصلاح سیستم پژوهانه، تعیین تکلیف چاپخانه دانشگاه و کتب در انتظار انتشار، فعال کردن بخش ارتباط با صنعت، ایجاد امید و انگیزه در اساتید، کارکنان و دانشجویان، ارزیابی و اعتبار سنجی تولیدات علمی دانشگاه، پایبندی مدیران و معاونان به قوانین و مقررات، تدوین تقویم آموزشی دانشگاه متناسب با وضعیت خاص استان، بازگرداندن شور و شوق و نشاط یاددهی و یادگیری در فضای دانشگاه، بازنویسی و تجدید نظر در برخی آیین نامه ها، جلوگیری از پذیرش بی رویه دانشجوی دکتری در پردیس و ایجاد محدودیت، حذف نگاه سیاسی بسیاری از مسئولیت های دانشگاه و نگاه تخصصی به آنها، اصلاح آیین نامه مجلات در خصوص انتخاب سردبیر، از جمله مواردی بود که توسط اساتید پیشکسوت حاضر در  نشست ارائه گردید.
در پایان این نشست، دکتر رعایایی با تشکر از همکاران اظهار داشت: حدود 100 مورد پیشنهاد، نظر، انتقاد و دیدگاه مطرح شد که ثبت گردیده و قطعا از آنها جهت پیشبرد امور و رشد و اعتلای دانشگاه استفاده خواهد شد.
وی اظهار امیدواری کرد: برگزاری جلسات با اعضای هیات علمی ادامه یابد و از آنها خواست در خصوص راه های اجرای پیشنهادات نیز نظرات خود را ارائه نمایند.
:
:
:
آخرین اخبار