تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۹
کد خبر: ۶۱۳۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس انجمن مهندسان مکانیک ایران:
پيشرفت‌واقعی‌مستلزم‌توليد‌فناوري‌‌داخل‌كشوراست
رییس انجمن مهندسان مکانیک ایران گفت: اگر بخواهیم واقعا پیشرفت کنیم باید تولید فناوری را در داخل کشور انجام دهیم.

دکتر علي غفاري در مراسم افتتاحيه بیست‌ودومین کنفرانس سالانه بین‌المللی مهندسی مکانیک كه سه‌شنبه 2 ارديبهشت در آمفي‌تئاتر شهيدمطهري دانشكده علوم دانشگاه شهيدچمران اهواز برگزار شد،  اظهار کرد: در همه کشورهای صنعتی این گونه است که دانشگاه‌ها علم تولید می‌کنند و علم پس از تبدیل به فناوری تولید ثروت می‌کند؛ در واقع تا زمانی که علم به فناوری تبدیل نشده باشد، ثروت نیست به همین دلیل کشورهای صنعتی در زمینه علمی به‌طور موازی با فناوری و تکنولوژی پیش رفته‌اند.

وی افزود: کار دانشگاه‌ها جلو بردن مرزهای دانش و محل تولید فناوری صنعت است. در کشور ما بخش اعظم صنایع، رسالتی در این خصوص احساس نمی‌کنند، ایجاد فناوری جدید را جزو دستورکار شان نمی‌دانند و وقتی نیاز به فناوری دارند، آن را خريداري مي‌كنند در حالی‌که اگر بخواهیم واقعا پیشرفت کنیم باید تولید فناوری را در داخل کشور انجام دهیم.

رییس انجمن مهندسان مکانیک ایران اظهار کرد: اگر قرار باشد بخشی از توليد فناوری در داخل دانشگاه انجام شود، باید امکانات لازم را در اختیار داشته باشد که متأسفانه دانشگاه‌ها از این نظر بسیار ضعیف هستند و امیدوارم دولت با برنامه‌ریزی در این زمینه قدم‌های اساسی بردارد و به کمبود تجهیزات آموزشی و پژوهشی توجه کند زيرا بیشتر امکاناتی که دانشگاه‌ها در زمینه آموزش و پژوهش در اختیار دارند، مربوط به زمان قبل از انقلاب است؛ از سوی دیگر برخی نگاه‌ها در مورد ایران و پتانسیل مهندسان آن منفی است و خودمان باید این نگاه‌ها را اصلاح کنیم زيرا وظیفه مهندس خلق چیزهای جدید و نه صرفا کار کردن در یک محل است.

غفاري همچنين به برنامه انجمن مهندسان ایران اشاره کرد و افزود: بنا داریم تمام انجمن‌های وابسته به مهندسی مکانیک را در كنار هم تجميع کنیم تا بهتر بتوانیم از توان آن‌ها استفاده کنیم؛ همچنین درصدد ایجاد یک سازمان مانند سازمان نظام مهندسی برای مهندسان مکانیک هستیم و امیدوارم طي یکي، دو سال آینده مقدمات این کار فراهم شود.

وي از دیگر برنامه‌های انجمن را برگزاری دوره‌های تخصصی به‌عنوان پل ارتباط دانشگاه و صنعت عنوان و خاطرنشان كرد: در صنعت انواع دوره‌ها وجود دارد که در دوران تحصیل به افراد آموزش داده نمی‌شود؛ همچنین انجمن مهندسان مكانيك ایران داراي چهار مجله علمی‌پژوهشی و 2 مجله انگلیسی زبان است که در حال مکانیزه شدن هستند و امیدواریم در آینده ISI شوند. سخنرانی عمومی برای ارتباط با اعضای انجمن به‌صورت ماهانه در تهران برگزار می‌شود و امیدوارم به‌زودی در استان‌ها هم شاهد برگزاري این برنامه باشیم. در کل با وجود 140 هزار مهندس مکانیک در کشور باید بسيار بیشتر از آنچه تاکنون بوده‌است، فعال باشیم که این امر همکاری همگان را می‌طلبد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار