تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۴
کد خبر: ۶۱۴۴۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
لزوم هشیاری دستگاه‌ها در خصوص مواجهه با رخنه‌های فرهنگی
معاون امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور با تأکید بر حساس و هشیار بودن مسئولان و دستگاه‌ها در خصوص مواجهه با این رخنه‌های فرهنگی عنوان کرد: کار دشمن آن است که تردید را میان ملت ما ترویج کند.

حجت‌الاسلام حسین روحانی‌نژاد در همایش معاونین، مدیران کل ستادی و مدیران‌کل تبلیغات اسلامی کشور که روز گذشته در مجتمع امام رضا(ع) شهرک نفت در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه خواسته مقام معظم رهبری در تحقق شعار سال مستلزم تلاش مشترک مسئولان و آحاد مردم است، خطاب به مدیران کل تبلیغات اسلامی استان‌ها گفت: ما به عنوان مدیران فرهنگی در سازمان تبلیغات اسلامی باید بدانیم که چگونه برنامه‌ریزی کنیم تا بتوانیم مشارکت مردم را در تحقق عنوان سال جلب کنیم؛ چرا که به گفته رهبر معظم انقلاب اگر مردم در برنامه‌های فرهنگی حضور پیدا نکنند این عنوان محقق نمی‌شود.

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت مردم در برنامه‌های فرهنگی سال 93 به بیان نکاتی در خصوص سخنان مقام معظم رهبری در آغاز سال پرداخت و گفت: در مقدمه سخنان ایشان در خصوص اینکه گذشت سال‌ها باید برای ما موجب تجربه و بصیرت باشد، دو کلیدواژه تجربه و بصیرت به چشم می‌خورد، به این معنا که کارکرد گذشته به عنوان تجربه جهت برنامه‌ریزی برای آینده مورد استفاده قرار گیرد و ارزیابی فعالیت‌های گذشته در برنامه‌‌ریزی‌های فرهنگی مد نظر باشد.

 معاون امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور با اشاره بر ضرورت برخورداری از بصیرت در برنامه‌ریزی فرهنگی بیان کرد: چنانچه بخواهیم فعالیت‌هایی را در راستای توسعه و گسترش فرهنگ دنبال کنیم باید این برنامه‌‌ها با بصیرت و آگاهی دنبال شود چرا که بدون بصیرت نتیجه‌ای نخواهد بخشید.

روحانی‌نژاد با اشاره به دیگر سخن مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت نگاه به گذشته برای عبرت‌گیری و نگاه به آینده برای برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری گفت: با نگاهی به فعالیت‌ سال‌های گذشته خواهیم دید بسیاری از فعالیت‌ها نتیجه‌بخش نبوده است که باید از تکرار آنها پرهیز کرد و درباره مفید یا غیرمفید بودن برخی از برنامه‌ها باید بررسی به عمل آورد.

وی ادامه داد: از دید مقام معظم رهبری نکته قوت سال 92 تحقق حماسه سیاسی بود و در بیان ایشان برگزاری انتخابات با مشارکت 73 درصد از مردم و راهپیمایی‌هایی که شکل گرفت از مصادیق حماسه سیاسی بود.

معاون امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور افزود: شما مدیران کل تبلیغات اسلامی، همچنین دیگر دست‌اندرکاران در شکل‌گیری این راهپیمایی‌ها و بسیج کردن مردم نقش بی‌بدیلی داشتید.

روحانی‌نژاد بیان کرد: در کشورهای مختلف دیده‌ایم که وقتی قدرت‌ها دست به دست می‌شوند نوعاً مشکلات فراوانی به وجود می‌آید که خوشبختانه بینش سیاسی جامعه ما آنچنان ارتقا پیدا کرده است که مشکلی در این زمینه به وجود نیامد.

وی با اشاره به سخن مقام معظم رهبری در خصوص مجاهدانه عمل کردن عنوان کرد: مجاهدانه عمل کردن به معنی گذشتن از خود و تلاش وسیع و دامنه‌دار است. با توجه به تأکید رهبر برای ایجاد عزم ملی در عرصه اقتصاد و فرهنگ، نقش مسئولان در این میان مهم است که عزم ملی را در مردم ایجاد کنند و در کنار آنها این شعار را محقق کنند.

 معاون امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور، پیام مقام معظم رهبری را مشتمل بر چهار مقوله اقتصاد، فرهنگ، عزم ملی و مدیریت جهادی دانست و خطاب به مدیران کل تبلیغات بر یافتن ارتباط میان این چهار مقوله تأکید کرد و گفت: آنچه در سال جدید پیش رو داریم اقتصادی است که باید به کمک مسئولان و مردم شکوفا شود. گرچه حوزه اقتصاد در حیطه رسالت‌های سازمان نمی‌گنجد اما درست کردن حوزه اقتصاد نیاز به فرهنگ دارد و این بی‌ارتباط با مسئولیت‌های ما نیست.

روحانی‌نژاد در ادامه سخنان خود با اشاره به دلایل نامگذاری سال و هدف از آن توسط مقام معظم رهبری اظهار کرد: بر اساس سخنان ایشان اقتصاد، فرهنگ و علم و دانش سبب تقویت یک ملت هستند. از نظر ایشان، فرهنگ از اقتصاد هم مهم‌تر است؛ چرا که فرهنگ به معنای هوایی است که ما نفس می‌کشیم. بر اساس گفته‌های رهبری و تعریفی که ایشان از فرهنگ اراده دادند تمرکز دشمن بر فرهنگ ملت بیش از همه جاست و این به جهت اثر فرهنگ است.

وی اضافه کرد: هدف تحرک دشمن عبارت از ایمان و باورهای مردم است. از این رو ما باید در برنامه‌ریزی‌های خود ضمن مقابله با هجمه دشمن، باورها را در مردم تقویت کنیم. خطاب رهبری به ما مسئولان فرهنگی است که مراقب رخنه‌های فرهنگی باشیم و بدانیم که دشمن از کجا ممکن است نفوذ کند تا بتوانیم مانع آن شویم و اگر بتوانیم تهدید را به فرصت تبدیل کنیم.

معاون امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور با تأکید بر حساس و هشیار بودن مسئولان و دستگاه‌ها در خصوص مواجه با این رخنه‌های فرهنگی عنوان کرد: کار دشمن آن است که تردید را میان ملت ما ترویج کند. دشمن اراده ملت ما را مورد هدف قرار داده است. ما باید علاوه بر دفاع در مقابل این هجمه‌ها با توجه به داشته‌های خود باید معارف و فرهنگ خود را هم مطرح کنیم.

روحانی‌نژاد در ادامه سخنان خود به ارائه راهکارهایی برای نهادینه کردن مدیریت جهادی پرداخت و گفت: ایمان و پایبندی به ارزش‌ها و معیارهای اسلامی توجه و اهتمام و حفظ روحیه جهادی، احساس مسئولیت و مدیریت مسئولانه، الگو بودن در همه کارها و خصوصاً در نظام اداری اسلامی، توجه به پرورش منابع انسانی در مدیریت جهادی از جمله راهکارهای نهادینه کردن مدیریت جهادی است.

وی در خصوص محورهای مدیریت جهادی گفت: اخلاص، دینمداری، ولایت‌محوری، برنامه‌ریزی و عقلانیت، مشارکت بر اساس کار کارشناسی، شناسایی سریع ظرفیت‌های موجود در کشور و بهره‌گیری سریع از آنها، سرعت‌العمل و حل و فصل مشکلات، پرهیز از هر گونه شتاب‌زدگی‌ها در تصمیمات کلان، ایجاد سیستم‌های جدید با حفظ ظرفیت و آمادگی قبلی جهت مشکلات پیش‌بینی نشده، نگاه ویژه به مناطق محروم و کم برخوردار به منظور ایجاد و برقراری عدالت اجتماعی، انعطاف‌پذیری و خدمت‌گزاری با همت مضاعف، نوآوری و خلاقیت با مسئولیت‌پذیری و شجاعت، پویایی و بالندگی با خودباوری و اعتماد به نفس، اهتمام به عدم تمرکز و توزیع اختیارات، پذیرش نقد سازنده و صداقت و صراحت در اظهارنظر، محورهای مدیریت جهادی بر اساس سخنان مقام معظم رهبری هستند.

به گفته معاون امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور، سازمان‌دهی همه جانبه ظرفیت‌ها برای اطمینان از همراهی متناسب با سازمان با چشم‌انداز مطلوب فرهنگ و مدیریت جهادی، هدایت و کنترل نظام مدیریتی و اجرایی برای اطمینان از تحقق رویکرد جهادی در عرصه فرهنگ، نهادینه کردن تفکر راهبردی برای اطمینان از کل‌نگری و جامعیت در تبیین فرهنگ و مدیریت جهادی در این عرصه، نقش مدیران در گسترش فرهنگ و مدیریت جهادی در این عرصه دانست.

روحانی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود به بیان نمونه‌هایی از مصادیق اجرایی مدیریت جهادی در عرصه امور فرهنگی و تبلیغی پرداخت و گفت: هیئت امنایی کردن سیستم روحانیون مستقر با هدف تحقق تمرکززدایی، بومی‌گرایی و پوشش حداکثری روستاها و مناطق محروم فاقد روحانی می‌تواند مصداقی از مدیریت جهادی باشد. در حال حاضر 2200 نفر روحانی مستقر در کشور فعالیت می‌کنند که این آمار در سه چهار سال گذشته ثابت مانده است. توجه نکردن مجلس نیز در این حوزه سازمان را دچار چالش کرده است. در حالی که مردم شدیداً نیازمند حضور مبلغ در میان خود هستند.

وی ادامه داد: امسال باید حرکت فوق‌العاده‌ای در جاهایی که روحانی مستقر وجود دارد انجام دهیم و با کمک شوراهای محلی، تفاهم‌نامه‌ای مبنی بر انتقال اداره روحانیون به مناطق تدوین شود. با تحقق این حرکت، امکان افزایش آمار روحانیون مستقر با مشارکت مردم وجود دارد.

 معاون امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور افزود: یکی دیگر از مصادیق مدیریت جهادی، سازماندهی قرارگاه فعالان فضای مجازی در استان‌ها جهت استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود و هم‌افزایی و همپوشانی محتوایی و عملکردی است.

روحانی‌نژاد با تأکید بر اهمیت فضای مجازی اظهار کرد: در حال حاضر گروه‌ها و جوانان فراونی هستند که در استان‌ها در این زمینه فعالیت می‌کنند. ما می‌توانیم به صورت تشکل یافته این گروه‌ها را گردهم جمع کنیم، قرارگاهی تشکیل دهیم و با تشریح وضعیت موجود و تبیین مطالبات رهبری آنها را سازماندهی کنیم. سازماندهی این قرارگاه می‌تواند در مقابله و پاسخگویی هجمه‌های فرهنگی مؤثر باشد.

وی گفت: سازماندهی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با استفاده از تقویت تشکل‌های دینی مردم نهاد مصداق دیگر مدیریت جهادی است. به فرموده رهبر، دشمن در مقابل ما جبهه تشکیل داده است. مقابله در برابر این جبهه به صورت فردی امکان ندارد و بدون حضور مردم نیز کارگزاران به موفقیت مطلوبی نخواهد رسید.

معاون امور فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی کشور در پایان با تأکید بر تشکیل جبهه مردمی عنوان کرد: انتظار داریم جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در استان‌ها شکل بگیرد و در کنار آن قرارگاه‌های فضای مجازی نیز سازماندهی شود و اینجاست که با بهره‌گیری از این دو بستر می‌توان باورها و ایمان مردم را تقویت کرد و در سال اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملی و مدیریت جهادی، اسلام ناب محمدی(ص) را گسترش داد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار