تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵
کد خبر: ۶۱۵۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در كارگروه تنظيم بازار تاكيد شد؛
كنترل بازار در 2ماهه نخست فاز دوم هدفمندي
معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان بر نظارت و کنترل بازار در دو ماهه نخست اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها تاکید کرد.

امید حاجتی در کارگروه تنظیم بازار که روز گذشته (6 فروردین‌ماه) برگزار شد، عنوان‌کرد: ابتدای اجرای هر طرحی شوک قیمتی به بازرا وارد می‌شود که تاثیر آن بیش از قیمتی است که مقرر شده اجرا شود.

وی افزود: در دوماهه نخست بخش‌های دولتی و خصوصی در دو سال نخست اجرای فاز دوم هدف‌سازی یارانه‌ها باید قیمت‌ها را به شدت کنترل کنند تا مصرف‌کننده تحت فشار قرار نگیرد.

معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان بیان‌کرد: تمام فعالان اقتصادی باید براساس میزان تورم و افزایش مواداولیه، قیمت کالاهای خود را تعیین کنند اما باید با کسانی که به حق خود قانع نيستند و سودهای غیرمتعارف را از طریق رفتارهای غلط می‌گیرند، برخورد كرد زیرا ضربه اصلی این اقدام به مصرف‌کننده می‌رسد.

 جابه‌جايي بنكداران با وقفه انجام شود

حاجتی تصریح‌کرد: ساماندهی فعالیت‌های اقتصادی در شهر طبیعتاً در برنامه‌های هر شهرداری است اما از شهرداری اهواز می‌خواهیم در جابه‌جایی بنکداران وقفه یک ماهه ايجاد کند تا در عرضه کالاهای اساسی در ابتدای اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها، کمبودی در بازار احساس نشود.

وی اظهارکرد: در ابتدای اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها کالاهای اساسی اولویت اول و دوم، خدمات دولتی و خصوصی و حمل و نقل به هیچ عنوان اجازه افزایش قیمت ندارند.

معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان خاطرنشان‌کرد: با متخلفان و محتکران احتمالی که در اجرای این طرح تخلف می‌کنند بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای برخورد جدی می‌شود.

تصميمي براي تغيير قيمت نان گرفته نشده است

حاجتی افزود: دولت تاکنون تصمیمی در تجدیدنظر در قیمت نان نکرده است. سازمان صنعت، معدن و تجارت باید در شناخت و شناسایی میزان تقاضا قبل از نرخ‌گذاری جدید، آمادگی لازم را داشته باشد.

وی تصریح‌کرد: برای عرضه گوشت قرمز، مرغ و برنج مازاد تولید، نمایشگاه عرضه مستقیم با مشارکت بخش تعاون و ادارات مربوطه برگزار مي‌شود. این نمایشگاه حداقل در شهرهای بزرگ استان ایجاد خواهد شد.

معاون برنامه‌ریزی استانداری خوزستان بیان‌کرد: گزارشات رصد قیمت‌های بازار، تخلفات احتمالی و سایر موارد و مشکلات که در اجرای فاز دوم هدفمندسازی یارانه‌ها به وجود می‌آید باید به صورت روزانه به معاونت برنامه‌ریزی یا سازمان اقتصاد و دارایی گزارش شود.

كارگروه تنظيم بازار به جهادكشاورزي محول مي‌شود

همچنین ابوالقاسم کوره‌چینی، معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در این جلسه اظهارکرد: کارگروه تنظیم بازار به‌زودی به وزارت جهاد کشاورزی محول می‌شود اما این امر هنوز به طور رسمی ابلاغ نشده است.

 وی افزود: خوشبختانه در اين مدت تمام کالاهای اساسی اولویت اول و دوم افزایش قیمت ناچیزی داشته اند اما متاسفانه شرکت های تولیدکننده سیمان در استان به تبعیت از اتحادیه سراسری خود اقدام به افزایش قیمت سیمان تا 22 درصد کرده‌اند. این امر با مخالفت شدید ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها مواجه شد و از این طریق به شرکت‌های توليدي سيمان در خوزستان اخطارهای لازم داده شد ولی تمام شرکت‌ها به جز شرکت سیمان کارون و بهبهان حاضر به عرضه سیمان با قیمت قبل نیستند.

 معاون بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان تصریح‌کرد: امسال قیمت هیچ‌گونه کالایی بدون تائید ستاد هدفمندسازی یارنه‌ها تغییر نمی‌کند.

 کوره‌چینی خاطرنشان‌کرد: قیمت برنج 10 تا 20 درصد بالا رفته است اما این کالا به میزان زیادی در بازار و انبارهای گمرکات موجود است و هیچ‌گونه مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

 وی افزود: در زمینه شکر نیز شرکت توسعه و نیشکر  اعلام کرده که به میزان تقاضا شکر در اختیار مجامع استان قرار می‌دهد. در حال حاضر هر کیلوگرم شكر 1900 تومان به فروش می‌رسد. همچنین قیمت گوشت قرمز گرم تغییری نکرده و به همان قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله 25 هزار تومان و گوشت گوسفند مخلوط 27 هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. تفاوت قیمت موجود در بازار در زمینه گوشت قرمز گرم، توافقی بین فروشنده و خریدار است.

 معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت ادامه‌داد: قیمت 87 قلم محصولات لبنیاتي از سال‌گذشته تاکنون تغییری نداشته است؛ ضمن این‌که دامداران اصرار بر افزایش نرخ شیرخام  دارند. بر همین اساس دولت یارانه‌ای را از طریق کارخانجات شیر به دامداران در این خصوص می‌دهد. در اسفندماه سال‌گذشته و فروردین امسال 34 میلیارد ریال مابه‌تفاوت شیرخام به کارخانجات استان پرداخت شده است.

 کوره‌چینی در خصوص تجدیدنظر در آژانس‌های نرخ‌های تاکسی سرویس تصریح‌کرد: بنزین تاکسی سرویس‌ها قبلا 400 تومان بود اما اکنون به 700 تومان رسیده و به همين علت اين صنف درخواست افزایش نرخ دارند. آموزشگاه‌های رانندگی نیز تا سال‌گذشته سهمیه بنزین داشتند اما در این مدت هر لیتر بنزین آنان 1000 تومان شده و به همین منظور درخواست افزایش نرخ ساعات آموزشی را داده‌اند.

 همچنین مصطفی کنارکوهی، مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به میزان جوجه‌ریزی‌هایی که در مرغداری‌های استان انجام شده است، گفت: آمار جوجه‌ریزی سال‌گذشته باوجود نوسانات زیاد 37 میلیون و 13 هزار قطعه رسید که این آمار روند کاهشي را نسبت به سال 91 نشان می‌دهد. در فروردین‌ماه امسال نیز 2 میلیون و 209 هزار قطعه جوجه‌ریزی شده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 0.3 درصد کاهش داشته است.

 وی بیان‌کرد: آمار کشتار مرغ سال‌گذشته 14 میلیون و 95 هزار قطعه بود که نسبت به مدت مشابه سال 91، 4.7 درصد افزایش یافت. در فروردین‌ماه امسال یک میلیون و 485 هزار و 184 قطعه مرغ کشتار شده است.

 مدیرکل دامپزشکی خوزستان خاطرنشان‌کرد: با توجه به واحدهای مرغداری در حال احداث، پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال در میزان جوجه‌ریزی افزایش داشته باشیم.

 از سوي ديگر ملکی‌نیا، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام خوزستان نیز در این جلسه عنوان‌کرد: به میزان زیادی مرغ و گوشت در استان وجود دارد؛ به گونه‌ای که در این زمینه مازاد تولید داریم. در حال حاضر حدود 3 هزار و 222 تن مرغ و 345 تن گوشت قرمز در مجتمع‌های سردخانه‌ای ذخیرسازی شده است.

 وی افزود: در پایان سال‌گذشته حدود 700 تن مرغ از مرغداران خریداری و ذخیره‌سازی شد. همچنین بیش از 3 هزار و 500 تن مرغ در زمینه سبد کالا خانوار توزیع شده است.

 مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام خوزستان تصريح‌كرد: با توجه به شکست تحریم‌ها و حل شدن بسیاری از مشکلات ارزی خوشبختانه ذخیره‌سازی خوبی در زمینه نهاده‌های تولید مرغ صورت گرفت. در فروردین‌ماه 573 تن جو، 3 هزار و 959 تن ذرت و 2 هزار و 972 تن سویا بین مرغداری‌ها استان توزیع شد.

 از سوی دیگر محمد مشکورزاده، معاون بهبود تولیدات دامی جهادکشاورزی خوزستان در این جلسه اظهارکرد: سال‌گذشته 63 هزار و 890 تن مرغ و 67 هزار و 570 گوشت قرمز در استان تولید شد كه براساس این آمار در میزان تولید مرغ کسری داشتیم.

 وی بیان‌کرد: در حال حاضر 2 میليون و 24 هزار تن نهاده تولید مرغ در بنادر استان موجود است. ماهانه 280 هزار تن نهاده تولید مرغ بین مرغداران توزیع می‌شود.

 مشكورزاده تصریح‌کرد: با به بهره‌برداری رسیدن چند واحد جدید تولید مرغ، پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال در زمینه تولید مرغ شاهد افزایش باشیم. در حال حاضر 7 واحد مرغداری مجوز تولید دارند اما متاسفانه موفق به اخذ تسهیلات از بانک‌ها نشده‌اند. در این زمینه انتظار داریم بانک‌های عامل همکاری بیشتری به عمل بیاورند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار