تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۷
کد خبر: ۶۲۳۹۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون وزیر:
70درصد کشاورزان کشور سندمالکیت زمین ندارند
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس امور اراضی کشور گفت:سرانه زمین کشاورزی قابل تولید و قابل کشت برای هر ایرانی دو هزار متر مربع است.

احمد افشار عصر پنجشنبه در نشست بررسی مشکلات کشاورزی شهرستان دزفول افزود: در کل کشور 164 میلیون هکتار زمین وجود دارد که حدود 15 میلیون هکتار آن به کشاورزی اختصاص داده شده یعنی کمتر از 10 درصد این اراضی امنیت غذایی کشور را تأمین می کند.

وی گفت:باید بهره وری ویژه ای از اراضی کشاورزی صورت گیرد تا این زمین ها جوابگوی نیاز غذایی کشور باشد.

افشار افزود:حریم روستاها باید تعیین تکلیف شود و توسعه روستاها برای جلوگیری از مهاجرت به حاشیه شهرها در دستور کار قرار گیرد.

رییس امور اراضی کشور گفت:حدود 70 درصد کشاورزان کشور سند مالکیت زمین ندارند که موضوع سند دار کردن زمین ها به طور جدی پیگیری می شود.

افشار بر مدیریت یکپارچه زمین های کشاورزی تاکید کرد و افزایش بهره وری از اراضی کشاورزی را به عنوان امری مهم در بخش کشاورزی ضروری دانست.

وی افزود: عدم مدیریت یکپارچه زمین های کشاورزی طی 30 سال گذشته موجب تکه تکه شدن زمین های کشاورزی شده و باید در این خصوص فکری اساسی کرد لذا در این راستا همایش مدیریت زمین را برگزار و راهکارهای مهم در این حوزه را معرفی خواهیم کرد.

وی گفت که پرداختن مقام معظم رهبری به مساله کشاورزی خوزستان و طرح پروژه 550 هزار هکتاری نشانه توجه به اهمیت بالای این استان در بخش کشاورزی دارد.

رییس امور اراضی کشور با اشاره به مساحت 450 هزار هکتاری شهرستان دزفول افزود: کشاورزی در شهرستان دزفول باید جدی گرفته شود.

عباس پاپی زاده نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: در دزفول چندین هزار دانش آموخته در رشته کشاورزی وجود دارد که اگر برای هر کدام یک هکتار زمین برای توسعه محصولات گلخانه ای اختصاص دهیم برای جوانان ایجاد اشتغال کرده ایم.

وی افزود:دزفول کانون تجمع محصولات کشاورزی استان است و باید به مشکل میدان تره بار این شهرستان توجه شود.

فرماندار ویژه دزفول نیز در این نشست ضمن تاکید بر حل مشکلات کشاورزی این شهرستان گفت:باید با حل مشکلات کشاورزی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی گام برداشت.

حبیب اله آصفی افزود:با توجه به استعدادهای گردشگری شهرستان دزفول باید طرح شهرک های گردشگری در شهرستان دزفول ارائه و به مرحله اجرا در آید.

احمد زارعی مدیر جهاد کشاورزی دزفول نیز در این نشست گفت:دزفول تنها شهرستانی است که کلیه نظام های بهره برداری را در خود جای داده است.

وی با اشاره به مشکل سند زمین های کشاورزی این شهرستان افزود:دو هزار و600 خانوار کشاورز در دزفول در قالب 630 گروه مشاع با این مشکل روبرو هستند که برای توسعه کشاورزی و رفع مشکلات کشاورزان باید این زمین ها را به کشاورزان واگذار کرد.

زارعی اظهار داشت:شهرستان دزفول با تولید بیش از دو میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور منحصر بفرد است.

محمدرضا کرمی نژاد شهردار دزفول نیز در این نشست گفت: میدان تره بار دزفول از 40 سال پیش ایجاد شده و بار ترافیکی سنگینی را در محل استقرار ادارات ایجاد کرده است.

وی پیشنهاد کرد برای رفع این مشکل میدان میوه وتره بار دزفول در مکانی دیگر راه اندازی شود ضمن اینکه موسسه عسکریه آمادگی تامین 20 هزار میلیارد ریال برای احداث میدان تره بار جدید دزفول را دارد.

کرمی نژاد با تاکید بر احداث گاوداری 10 هزار رأسی در شهرستان دزفول اظهار داشت:پارک میلاد و پارک لاله در دست منابع طبیعی است که اگر به شهرداری واگذار شود شاهد ارائه امکانات بیشتری به شهروندان خواهیم بود که معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص رفع مشکل میدان تره بار و احداث گاوداری قول مساعدت و همکاری داد.

نجف هدایت  محقق بخش کشاورزی و استاد دانشگاه آزاد دزفول نیز در این نشست گفت:اراضی کشاورزی دولتی جوابگوی تامین امنیت غذایی نیست وباید بخش خصوصی وارد عمل شود.

وی افزود:روند کنونی کشاورزی در کشور موجب تخریب خاک و هدر رفت منابع آب شده و در آینده با بحران روبرو خواهیم شد که اگر اراضی کشاورزی مدیریت یکپارچه داشته باشد می توان مشکل را تا حدودی رفع کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در سفر به دزفول از اراضی کشاورزی مناطق مختلف این شهرستان دیدن کرد و از نزدیک با تعدادی از کشاورزان پیرامون مسایل و مشکلات آنان گفت و گو کرد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار