تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۱
کد خبر: ۶۲۶۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارشی از جلسه شورای شهر اهواز

جلسه علنی شورای شهر اهواز عصر دوشنبه برگزار شد.

در ابتدای جلسه، خانم نکونام از موسسه اکوپروم که در صحن شورا حضوریافته بود، کلیپی درباره اکوپروم پخش کرد و سپس درباره مباحث اکوشهر و رشد جمعیتمباحثی ایراد کرد.

وی گفت: اهواز چهارمین شهر وسیع کشور و هفتمین شهرپرجمعیت ایران و یکی از آلوده ترین شهرهای جهان است.

وی افزود: پیاده سازی سیستم اکوشهر در اهواز موجب کاهش آلودگی این شهر، کاهش مصرف انرژی و حرکت به سمت اقصادی سبز و رشد فضای سبز شهری می شود. به این منظور، ما راهکار پیاده سازی اکوشهر را برای حرکت به سمت توسعه پایدار ارایه می کنیم.

سپس حجت الاسلام کاظم سواری در نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: وقت برای کارهای سیاسی در شورا بسیار کم است. به اندازه ای شهر ما نیاز به خدمت دارد و آن قدر این شهر مشکلات دارد و مسایل خدماتی وجود دارد که فرصتی برای کارهای سیاسی نیست.

وی افزود: به عنوان مثال همین دیروز یک شهروند خانم مسن را دیدم که ماه ها بدون خانمان زندگی می کند و بی پناه است و تنها پناهگاه او سایه درخت است. نظیر این مشکلات آن قدر در شهر اهواز زیاد هست که فرصتی برای کارهای سیاسی نیست.

سواری ادامه داد: یکی دیگر ازمشکلاتی که شهروندان اهوازی با آن دست پنجه نرم می کنند حاشیه نشینی منطقه ای بهنام خبینه است. از اوایل انقلاب تا کنون می گویند که این منطقه در محدوده خدمات شهری نیست اما نه تنها این منطقه در محدوده خدمات شهری هست بلکه از دید مسئولان هم دور مانده و فرصت نشده تا غبار بدبختی و محرومیت را از این مناطق بزداییم. خبینه بین پنج تا هشت هزار نفر جمعیت دارد اما نه آسفالتی دارد و نه زیرسازی شده و درایام باران هم فاضلاب های آن طوری می گیرند که اگر خانواده ای مریضی داشته باشد بامشکل مواجه می شود.

این عضو شوارای شهر اهواز اظهار کرد: مشکل بعدی مشکل پسماند شهری ام طمیر است. ام طمیر گرچه در محدوده خدمات شهری نیست. پسماند آن یکمشکل جدی را برای شهر به وجود آورده است. این منطقه تنها یک ماشین زباله در طول 24ساعت دارد که امیدوارم مسولان این مشکل را حل کنند. مشکل دیگر مشکل ناحیه ویژه عین دو است که آن را به عنوان ناحیه ویژه تصویب کردیم اما هیچ امکاناتی ندارد. این منطقه مشکل نیروهای خدماتی دارد که بیشتر این نیروها نیروهای تخصصی نیستند که امیدواریم از نیروهای تخصصی استفاده شود.

وی بیان کرد:مشکل دیگر مشکل کارگران پیمانکار در شهرداری است. نباید موقعی به فکر بیافتیم که کارگران دربشهرداری تجمع کنند. بعضی از این کارگران سه یا چهار ماه است که حقوق نگرفته اند و وقت که می آیند از حق خودشان دفاع کنند برای آنها مشکلاتی ایجاد می شود.

سواری گفت: بحث دیگر این است که ما تحقیق و تفحص در امور جاری شهرداری را به صورت تخصصی پیگیری نمی کنیم. بعضی از شهردارها استقبال می کردند و می گفتندکه اگر شما از نزدیک مشاهده کنید بیشتر می توانید درک کنید. من می خواهم که به شکل ماهانه هر کدام از اعضا که تمایل داشته باشد به همراه متخصصین برای حل مشکلات شهرداری در مناطق حاضر شویم. همین عدم نظارت موجب شده که اکنون زمین ها دارد غارت می شود.

عضو شورای شهر اهواز ادامه داد: زمین های خوب دارد غارت می شود، بایددقت کنیم که این مشکل حل شود و ما حداقل بتوانیم سرانه زمین های فضای سبز یازمینهایی که برای خدمات درمانی یا فرهنگی دیده شده از بین نرود. اگر همه این مناطقغارت شوند پس فضای سبز و بیمارستانها کجا احداث شوند؟ مردم از ما انتظار دارند و مامجبور می شویم همان مکان های معدودی که فضای سبز هست را تغییر کاربری بدهیم.

ویبیان کرد: بعضی از اقداماتی در گذشته انجام شد که شهرداری باید درمورد آنها اقدام قضایی انجام دهد، همانند پیمانکارانی که مرموزانه قرارداد بستند. شهرداری باید ورود کند و از حقوق مردم دفاع کند. پیمانکارانی که با هر ترفندی آمدند و حقوق مردم راضایع کردند و بیت المال را غارت کردند، باید تکلیفشان مشخص شود. ما به عنواننماینده مردم نباید این اجازه بدهیم. درست است که این موارد در زمان ما نبوده اماما نماینده مردم هستیم و باید پاسخگو باشیم.

پس از او ناجی سواری دیگر عضو شورای اسلامی اهواز در نطق پیش از دستور خود گفت: تا کنون نطق پیشاز دستو ر و مصاحبه های همکاران در راستای تقویت شهرداری و خدمات رسانی به شهروند انبوده و خواهد بود. از بدو کار و شروع جلسات مطالب خوبی عنوان شد که نظرات دوستانتاثیر مثبتی در عملکرد شهرداری داشته پس نباید تصور کرد که انتقادات جنبه منفیدارند. در اصل اگر انتقاد نباشد در عملکرد شهرداری رکود و سکون حاکم میشود.

وی افزود: باید نگاهی دقیق و سازنده نسبت به عملکرد شهرداری داشته باشیم. نگاه همیشه منفی به کارها صحیح نیست ولی با تامل و با دقت نگاه کردن به قضایا که باعث تقویت تشکیلات و قسمت های مختلف شهرداری و کم کردن ضعف ها شود، ازوظایف مهم شورا است.

سواری ادامه داد: لازم است یک برنامه دقیق و درطی یکمدت زمان مشخص تدوین شود و کارگروه های متخصص و علمی همانند کلانشهرهای موفق جهت بررسی عملکرد یک ساله شهرداری شامل معاونت های مختلف و سازمان ها از جانب شوراتشکیل و کار خود را آغاز کند و پس از پایان کار کارگروه ها، از افرادی که عملکردخوب و مفید داشته اند در جشنواره ای با حضور اعضا و مسولان، تقدیر و تشکر به عمل آید.

عضو شورای شهر اهواز بیان کرد: در بررسی کارگروه ها باید مواردی نظیر سیستم اداری، مبارزه با رانت خواری و واسطه گری، نحوه برخورد با ارباب رجوع، کیفیت پروژههای تمام شده مخصوصا پروژه های خاص مناطق و وضعیت و کیفیت آسفالت خیابانها دربازدید میدانی مد نظر قرار گیرند.

این عضو شورای شهر گفت: پروژه های خوبی درسطح شهر در حال اجرا هستند ولی با توجه به وسعت و ظرفیت شهر، این پروژه ها جوابگویانتظارات و نیازهای شهر ما نیستند ولی با روندی که شورا و شهردار در پیش گرفته اند،بر این پروژه ها افزوده خواهد شد.

وی تصریح کرد: اساس و رکن اصلی پیشرفت کلانشهرهای موفق، اتحاد و همبستگی بین شورا و شهردار و مسولان شهر است. اتحاد وهمبستگی بین اعضای شورای شهر سبب می شود تا حرف اول در پیش برد اهداف عمرانی شهر زده شود. همچنین تفاهم و همفکری، اعضای شورا را از خطر تفرقه و دو دستگی مصون می دارد .همانطور که تا کنون در بیشتر مسایل با تفاهم و تعامل خوب جلو آمده ایم باید سعی کنیم در مقابل یکدیگر قرار نگیریم و نگذاریم شورا را تضعیف کنند.

سواری ادامه داد: شهرداری متعلق به مردم است و شورای شهر منتخب مردم است و از وظایف اصلی شورا صیانت سرمایه موجود در شهرداری است. برای شورا اشخاص و پست های آنها دراولویت بعدی قرار دارند و اولویت اول توجه، به عملکرد خوب در شهرداری اختصاصدارد.

او اظهار کرد: شورای شهر متعلق به 21 نفر عضو شورا نیست بلکه متعلق به تمام شهروندان اهوازی است پس باید از اعتمادی که مردم به ما دارند استفاده بهینه کنیم و وحدت را سرلوحه کار خود کنیم. شورای موفق شورایی است که مصوبات خود را بااکثریت آرا تصویب کند.

وی افزود: تقویت بنیه شهرداری وظیفه شورا است. اگرشهرداری تقویت شود، خواسته های مردم هم برآورده خواهد شد ورسالت اصلی شورا در همین امر خلاصه می شود. شورا وظیفه خود می داند که همیشه از افراد با کفایت و متعهدحمایت و آنها را تقویت و تشویق کند.

پس از آن جلسه وارد دستور شورا شد. در ابتدا؛ لایحه الحاق عرصه و پلاک ثبتی سازمان عمران شهری به کمیسیون مربوطه برگشت داده شد. همچنین اصلاح تفویض اختیار به شهرداری در خصوص قانون نوسازی بررسی شد.

سپس طرح برگزاری همایش نقش اقتصاد و فرهنگ در توسعه پایدار شهری مطرح شد که با اکثریت آرا تصویب گردید.

حجت الاسلام کاظم سواری نیز درباره نخستین همایش نقش اقتصاد و فرهنگ درتوسعه پایدار شهری گفت: این همایش را در کمیسیون اقتصادی پیشنهاد دادیم. اهداف مادر این طرح با توجه این که امسال، سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی است، در راستای تحقق فرامین رهبری و تعیین نقش شورای اسلامی شهر در اقتصاد و فرهنگ که دو محور اصلی برنامه شوراها است، خواهد بود.

وی افزود: انتظار داریم که نهاد شورا در این مسیر عزم ملی خودش را نشان دهد. بهتر دیدیم که فرهنگسازی کنیم وهدف ما از برگزاری این همایش، استفاده از افراد متخصص و خبره در اقتصاد و فرهنگ وتوسعه پایدار شهری است.

در آخر نیز طرح مساعدت مالی شهرداری به اداره ثبت اسناد رسمی طبق لایحه شهرداری مطرح شد و به تصویب رسید.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار