تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۱
کد خبر: ۶۲۹۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ارز آوری گل، صنعت مغفول مانده در خوزستان
بازار گل و گیاه یکی از ظرفیت های نسبتا بکر به شمار می آید که توانمندی آن به عنوان کالایی غیرنفتی، پویایی و درآمدزایی قابل توجهی دارد.

استان خوزستان یکی از مراکز عمده تولید گل در کشور است که پس از استان های تهران و مرکزی در جایگاه سوم کشوری ایستاده است .

معاون بهبود تولیدات گیاهی خوزستان می گوید: گل و گیاه زینتی در 700 هکتار از زمین های کشاورزی استان کشت می شود که از این میزان 360 هکتار در فضای آزاد و 340 هکتار در فضای گلخانه ای است .

؟؟؟؟ می افزاید : بیشترین کشت گل و گیاه در شهرستان های اندیمشک، اهواز، ایذه، باغملک، بهبهان، دزفول، رامهرمز، شوش و شوشتر تولید می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان می گوید: اکنون بیش از 4 هزار نفر در صنعت گل و گیاه استان مشغول به فعالیت هستند و پارسال 145 میلیون گل شاخه بریده، 5 میلیون اصله درخت و درختچه زینتی ، 10 میلیون نشاء گل های فصلی و 140 میلیون پیاز و پیازچه گل در استان تولید شد .

آقای چنگلوایی می افزاید: افزایش تولید گل و گیاه در خوزستان در حالی است که گلکاران استان با مشکلاتی همچون هزینه های سرمایه گذاری بالا از جمله احداث گلخانه و نبود نهاده های مورد نیاز در زمان مناسب و سامانه های حمل و نقل مواجه هستند.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با اشاره به اینکه این شهرستان رتبه نخست تولید گل مریم را در جنوب غرب کشور داراست، می گوید: اکنون در 450 هکتار از مزارع شهرستان دزفول گل های رز، مریم ، گلایول، مروارید و لیلیوم کشت شده است .

آقای مه لقا با عنوان اینکه نبود پایانه های گل و گیاه یکی از مهمترین مشکلات پیش روی این صنعت در خوزستان است، می گوید: بیش از 8 سال است که مکانی برای پایانه گل در خوزستان در نظر گرفته شده اما ساخت آن فقط 25 درصد پیشرفت داشته و اکنون نیز متوقف شده است.
وی ضعف مدیریت و نبود بودجه را یکی از علل توقف ساخت پایانه گل و گیاه استان عنوان و اضافه می کند: اگر پایانه گل و گیاه را اندازی شود، گل کاران استان می توانند گل های خود را به این پایانه تحویل دهند تا در سریعترین زمان به مناطق مختلف کشور و حتی خارج از کشور ارسال شود که این کار می تواند بیش از 4 تا 5 برابر سود آوری برای استان همراه داشته باشد .

آقای قلاوند مدیرعامل تعاونی گل و گیاه دزفول هم می گوید: نبود پایانه صادراتی گل و گیاه باعث شده است تولیداتمان برای فروش به تهران برده شود که با واسطه گری و دلالی گلکار سود چندانی نمی کند و حتی گاهی اوقات ضرر هم می کند.

معاون بهبود و تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان می گوید: وقتی که بستر عرضه به بازار مهیا باشد هم کیفیت محصول و هم بازاریابی بیشتر و در مجموع کار اقتصادی تر می شود و تلفات را نیز به حداقل می رساند.

آقای قاسمی نژاد می افزاید : در خوزستان هنوز محصولات به صورت سنتی به بازار عرضه می شود که به همین علت نمی توانیم محصول را به موقع وارد بازارکنیم .

وی اضافه می کند : تاکنون چندین جلسه در خصوص راه اندازی پایانه گل و گیاه در استان برگزار شده است اما متاسفانه هنوز به راه اندازی آن امیدوار نیستیم .

آقای ابو حلاج یکی از تولیدکنندگان برتر گل در دزفول می گوید: من 6 هزار هکتار گلخانه گل رز دارم و از کاشتن گل در گلخانه ام راضی هستم اما موقع برداشت گل دلالان می آیند و سر مزرعه ، 40 درصد ازمحصول را می خرند و 60 درصد بقیه به تهران فرستاده می شود که نیمی از آن براثر گرما تلف می شود و خستگی کاشت، داشت و برداشت در تنمان می ماند.

پارسال در خوزستان 92 میلیون گل شاخه بریده مریم و 27 میلیون گل نرگس تولید شد که با اتوبوس به تهران فرستاده و از آنجا دیگر استان ها و خارج از کشور صادر شد .

مرجع / واحد مرکزی خبر
:
:
:
آخرین اخبار