تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۶۳۱۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با پیام رییس تبلیغات اسلامی کشور ؛
رونمایی از کتاب « زندان الرشید » در اهواز
کتاب «زندان الرشید» که براساس روایت خاطرات سردار علی اصغر گرجی‌زاده از مقاومت خستگی ناپذیر سربازان ایران در جزایر مجنون و دوران اسارت وی تالیف شده است، در اهواز رونمایی شد.

کتاب زندان الرشید با روایت مقاومت خستگی ناپذیر سربازان ایران در جزایر مجنون به تاریخ چهارم تیرماه سال 67 روز سقوط جزایر و تاثیرگذاری بسیار گسترده سردار شهید علی هاشمی آغاز می‌شود و با فرار سردار گرجی‌زاده و شهید هاشمی به نیزارهای جزیره مجنون ادامه می‌یابد. در همان حال با برخورد یک موشک هلی‌کوپتر بین این دو سردار دفاع مقدس جدایی افتاده و گرجی‌زاده بعد از 30 ساعت مخفی شدن، به اسارت عراقی‌ها در می‌آید. کتاب زندان الرشید نوشته حجت الاسلام محمدمهدی بهداروند است که خاطرات رئیس ستاد سپاه ششم نیروی زمینی سپاه، سردار علی‌اصغر گرجی‌زاده در سال 67 و سالهای اسارت وی در زندان‌های عراق را روایت می‌کند.

 راه امام زمان(عج) هدف مردان جنگ

نماینده ولی فقیه در خوزستان و امام جمعه موقت اهواز پیش از ظهر امروز در مراسم رونمایی این کتاب در تالار مهتاب اهواز ضمن قدردانی از زحماتی که والدین نویسنده این اثر بر دوش داشته اند، عنوان کرد: وجود پربرکت این قهرمان آزاده و مصمم و صاحب اراده، منشا خیری برای کشور است.

آیت الله سید محمد علی جزایری افزود: هر چه در دوران دفاع مقدس و سالهای جنگ بر سر ما آمد علیرغم تمام سختی ها شیرین بود.

وی تصریح کرد: تمام کسانی که در بحبوحه جنگ در دل این سختی ها بودند جز پا گذاشتن در راه اسلام و خط امام زمان (عج) هدف دیگری نداشتند. زحمت های اصلی آن دوران بر دوش این عزیزان بوده و این سبب ایجاد افتخار برای آنان شده است.

کتاب «زندان الرشید» یادگار خاطرات شهید هاشمی

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان نیز در این مراسم به بیان پیام سید مهدی خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی کشور در خصوص این مراسم پرداخت که متن پیام به شرح زیر است:

بازنویسی دفاع مقدس، خاکریز دوباره ای است که باید پیراهن رزم بپوشی و اسلحه قلم را بر دوش بگیری و آماده شهید شدن باشی. خاطره نگاری هشت سال جنگ تلاش برای توسعه مدرسه ای است که فرزندان روح الله دانش آموزانش بودند و حالا هر کدام از این دانش آموزان، سرفصل درسی است که باید عاشقانه مطالعه شوند.

دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی اهتمام خود را در اعتلای این دانش نایاب که برخاسته از ایمان الهی و غیرت ملی است، متمرکز نموده است که از این رهگذر کارنامه ای درخشان گرد آمده است که تلالو آثار مبارک نویسندگان دفاع مقدس و استقبال بی دریغ مخاطبان موید این موضوع است. خرسندم که در این طریق، باقیات الصالحات دیگری به ثمر نشسته است که امروز افتخار آن را دارم تا با تقدیم پیام خود، شکرگذار حضور مضمون آفرینان این عرصه و غنیمت همسایگی با آنان باشیم.

کتاب وزین زندان الرشید که روایت چند سال از زندگی پر فراز و فرود برادر ارجمند سردار علی اصضر گرجی زاده می باشد پیش روی شماست. منظومه ای که اوج مظلومیت و ارتفاع رشادت های فرزندان این مزر و بوم را به نمایش می گذارد. صدفی است که در بطن خود، یادگار شهید والامقام علی هاشمی که به یوسف هور متصف است را پنهان دارد. خاطرات فاخر این آزاده  ارجمند به قلم روحانی ادیب حجت الاسلام دکتر محمد مهدی بهداروند که خود را رزمندگان و جانبازان طریقت الله بوده است، تقدیم می گردد که مایه مباهات خواهد بود. این کتاب ارزشمند به دیدگان مخاطبانش متبرک گردید و ذخیره آفرینندگان و دست اندر کاران آن باشد.

خوزستان گنجینه اسرار دفاع مقدس

شهردار اهواز نیز در این مراسم گفت: هدف ما در این مراسم، تجلیل و تقدیر از سردار غنی از تعرف گرجی زاده است. این خاطرات گنجینه اسرار دفاع مقدس خوزستان هستند که خاطراتش مانند کربلا باید زنده نگه داشته شود و کسانی که به گرداوری خاطرات می پردازند کار زینبی انجام داده اند.

سید خلف موسوی افزود: نسل های بعدی به حق این مطالبه را از ما دارند که نویسندگان به بیان این آثار بپردازند. همه باید دست به دست هم دهیم تا به معرفی خوزستان که گنجینه اسرار دفاع مقدس است، بپردازیم.

وی این اثر را به عنوان سرمشق حرکت در یک مسیر دانست و عنوان کرد: به فرموده امام خمینی(ره) آثار دفاع مقدس باید زنده نگه داشته شود. زنده نگه داشتن این آثار به این معنا نیست که دیوارها را حفظ کنیم بلکه باید در طول تاریخ، این آثار را مستند سازیم و برای قرن های بعدی نگه داریم.

لزوم بیان خاطرات آزادگان و رزمندگان

سردار علی اصغر گرجی زاده که این کتاب بر اساس خاطرات دوران اسارت وی نوشته شده است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران 42 هزار آزاده داشته است که در بازگشت از اسارت شهید شده اند که حتی یک هزارم از این جمع به ذکر خاطراتشان پرداخته نشده است. ثروتی که در راه دین به دست آورده ایم متعلق به ما نیست بلکه با زکات آن شاید بتواند مورد قبول خداوند واقع شود.

فرمانده حفاظت شخصیت های کشور افزود: خوزستانی ها باید بدانند که بیشترین گنجینه باز نشده خاطرات ارزشمند دفاع مقدس را در استان دارند. بسیاری خاطرات آزاده ها و رزمندگان به رشته تحریر در نیامده است. باید از آنها بخواهیم که به بیان خاطرات خود بپردازند.

وی گفت: خیلی ها نمی دانند که بر سر ما چه گذشت و چگونه جنگ را با عزت به پایان رساندیم. بگذارید رزمندگان ما از آنچه بر سرشان آمد صحبت کنند تا دیگران بدانند ما چه بودیم و چه کردیم.

جنگ شناسنامه ماست

نویسنده کتاب « زندان الرشید » نیز در این مراسم گفت: خیلی از ماها کودکی و نوجوانی خود را با جنگ مشق کرده ایم. جنگ ادبیات خود را داشت، ما جنگ را با واقعیت عریان نبردهای تن به تن و هواپیماهای دور و نزدیک و رژه تانک و گلوله باران از برشدیم.

حجت الاسلام دکتر محمد مهدی بهداروند افزود: اکنون کسانی بی آنکه شناسنامه ای از جنگ داشته باشند می خواهند ما را با جنگ و خوزستان آشنا کنند، گویی ما از زمین دیگری آمده ایم.

وی اظهار کرد: از جنگ نوشتن لهجه و مرز و مقام نمی خواهد زیرا جنگ هیچکدام از اینها را نداشت.

نویسنده کتاب « زندان الرشید » عنوان کرد: جنگ شناسنامه ماست و فردا شهادت خواهد داد که ما نمی خواستیم ردپایی از غریبه در کوچه و خیابان آبادان و خرمشهر باقی بماند.

حجت الاسلام دکتر محمد مهدی بهداروند با اشاره به هدف خود از نوشتن این کتاب تصریح کرد: می خواهیم از عهده دینی که خون یاران رفته بر گردن ما باقی گذاشته برآییم. حقیقت همیشه حقیقت است و از حقیقت نوشتن و دل سپردن به آن شهامت می خواهد. نوشته ها را باید نوشت و نبایدها را باید گله کرد.

وی در خصوص مطالب کتاب توضیح داد: این کتاب برگرفته و یادآور شب های عملیات، میدان های مین، فراموشی در اروند، وصیت نامه هایی که هنوز در راهند، مادری که با قاب عکس ها زندگی می کرد و یادآور همه یادآوری هایی است که دلمان را تنگ می کند.

در پایان این مراسم کتاب خاطرات سردار علی اصغر گرجی زاده توسط نماینده ولی فقیه در استان رونمایی شد. همچنین به سردار علی اصغر گرجی زاده و محمد مهدی بهداروند، سیده موسوی و فاطمه رشوند که در گردآوری این اثر دستی داشتند لوح سپاس اهدا شد.  

 در این مراسم جمعی از سران لشکری و کشوری، آیت الله محسن حیدری نماینده مردم اهواز در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اهواز، حجت الاسلام سید ابوالحسن حسن زاده امام جمعه موقت اهواز، سردار غلامپور فرمانده قرارگاه جنوب، جاسم صفات مدیرکل بنیاد شهید خوزستان، فرزند شهید علی هاشمی، مطهری مشاور استاندار در امور روحانیون خوزستان و جمعی از مسوولان استانی حضور داشتند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار