تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۰۸
کد خبر: ۶۴۱۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پایگاه پژوهشی شوش در پیچ و خم ثبت جهانی / مسئولان دست بجنبانند
شوش از ماه‌ها پیش با تغییر مدیر پایگاه پژوهشی‌اش برای تغییرات بزرگتری آماده می‌شود، تغییراتی که می‌تواند این شهر بزرگ و تاثیرگذار در تاریخ عیلامی را وارد عرصه‌های جدیدی کند.

شوش از نظر قدمت و تاریخچه به  دوران عیلامی باز می‌گردد و گوشه گوشه این شهر دارای آثار و باقیمانده‌هایی از این روزگار است، توجه به این آثار و تلاش برای ثبت جهانی این شهر تاریخی از سال‌ها پیش آغاز شده است ولی روند آماده‌سازی آن با تغییر مدیر پایگاه پژوهشی این شهر سرعت بسیار زیادی به خود گرفته است.

روند ثبت جهانی طولانی است و زحمت فراوانی دارد، همراهی مدیریت شهری، استانی و میراث فرهنگی باید در کنار هم دست به دست هم بدهند تا آنچه مدنظر ارزیابان یونسکو است پیش از طرح پرونده در یونسکو مهیا شود و در این شرایط قرار گرفتن فردی که خود تجربه زیادی در ثبت جهانی دارد و ثبت جهانی منظومه آبی شوشتر را در پرونده کاری خود به ثبت رسانده است در قامت رئیس پایگاه پژوهشی شوش نشان از اهمیت پرونده آماده‌سازی شوش برای ثبت جهانی دارد.

محمدحسین ارسطو در این زمینه اظهار می‌دارد: در ابتدا فعالیت‌های مورد نیاز در شهر تاریخی شوش را به بخش مدیریتی که وظیفه ذاتی میراث فرهنگی خوزستان بود تقسیم کردیم، در این بخش مرمت، حفاظت و سامان‌دهی محوطه تاریخی شوش در دستور کار قرار گرفته است.

وی می‌افزاید: میراث فرهنگی خوزستان در انجام این وظایف همکاری بسیار خوبی داشته است و شرایط در حال حاضر رضایت بخش است ولی باید روند اجرایی امور قدری سرعت بیشتری بگیرد.

این مقام مسئول می‌گوید: پایگاه پژوهشی شوش برای حضور تیم‌ها و هیئت‌های کارشناسی داخلی و خارجی آماده می‌شود و باید تجهیزات مورد نیاز و اسکان آنها فراهم شود و در این زمینه همکاری بسیار خوبی شده تا امکانات و تجهیزات مهیا شود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای سامان‌دهی قلعه شوش می‌افزاید: در قلعه شوش پاکسازی‌ها، مرمت‌ها و سامان‌دهی‌های مورد نیاز انجام شده است و بخش‌هایی به عنوان فضای نمایشگاهی و موزه‌ای تعریف شده است که در حال تجهیز و معرفی این فضاها هستیم.

ارسطو با اشاره به اینکه برخی انبارهای موجود در این قلعه در حال سامان‌دهی هستند، تاکید می‌کند: انبارهای اشیا تاریخی، موزه قلعه شوش و... در حال آماده‌سازی است و می‌کوشیم تا این آماده‌سازی‌ها با سرعت بیشتری انجام شود.

مدیر پایگاه پژوهشی شوش درباره شرایط موجود در شهر شوش می‌گوید: در شهر شوش شهرداری، فرمانداری و سایر نهادهای دخیل در روند ثبت جهانی همکاری بسیار خوبی با پایگاه پژوهشی شوش دارند و در این زمینه باید از مسئولان متولی تشکر کرد.

وی با اشاره به اینکه بخشی دیگر از اقدامات در شهر شوش فرابخشی هستند، می‌افزاید: در شهر تاریخی شوش مشکلاتی وجود دارد که باید دستگاه‌های استانی برای رفع آنها وارد عمل شوند و در این زمینه ستادی در استانداری خوزستان به ریاست معاون عمرانی استاندار تشکیل شده است که مشکلات را شناسایی و برای رفعشان با مدیران استانی هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد.

متولی آماده‌سازی شهر تاریخی شوش برای ثبت جهانی می‌گوید: مداخلاتی در حرائم منظر و فنی این شهر و محوطه تاریخی انجام شده است که برای رفعشان تنها باید استانداری خوزستان به موضوع وارد شود و در این زمینه نیز پیگیری‌های بسیار خوبی انجام شده است.

*حضور مردم در روند ثبت جهانی بسیار اهمیت دارد

ارسطوزاده می‌افزاید: حضور مردم در روند ثبت جهانی بویژه انجمن‌های دوستدار میراث فرهنگی در این بخش بسیار تاثیرگذار است و به این دلیل همه می‌کوشند تا این حضور پررنگ‌تر و پررونق‌تر انجام شود.

وی می‌گوید: انجمن‌های مردم نهاد در پایگاه پژوهشی شوش مستقر شده‌اند و برای برپایی برنامه‌های مردمی در راستای معرفی آثار تاریخی شوش و حفاظت همگانی در این زمینه برنامه‌ریزی می‌کنند.

مدیر پایگاه پژوهشی شوش می‌افزاید: مواجهه مردم با آثار تاریخی و تاثیرگذاری آثار تاریخی در توسعه شهری و زندگی مردم بسیار در روند ثبت جهانی آثار تاریخی اهمیت دارد و این مهم از نظر ارزیابان اهمیت زیادی دارد که به این موضوع نیز توجه زیادی شده است.

*شوش اصلی‌ترین گزینه ایران برای ثبت جهانی در2014 است

بازدید سرزده معاون سازمان میراث فرهنگی کشور از شهر تاریخی شوش نشان از اهمیت روند ثبت جهانی و شوش در سازمان میراث فرهنگی است، وی در این بازدید اظهار داشته است: امسال اصلی‌ترین گزینه برای طرح در یونسکو از سوی ایران محوطه تاریخی شوش است.

محمدحسن طالبیان می‌افزاید: روند آماده‌سازی شوش بسیار خوب پیش رفته است، تغییرات در این شهر تاریخی محسوس است و باید این شرایط بیشتر تسریع شود.

معاون میراث فرهنگی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌گوید: همکاری استاندار خوزستان و معاون عمرانی و اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در یاری رساندن به پایگاه پژوهشی شوش برای انجام امور ثبت جهانی و آماده‌سازی این محوطه تاریخی برای حضور ارزیابان یونسکو قابل تقدیر است.

اهمیت شوش در متون تاریخی بسیار زیاد و تلاش شبانه‌روزی برای آماده‌سازی سریع این شهر برای حضور ارزیابان یونسکو نیز بسیار زیاد است، امید است که این شهر تاریخی با ثبت جهانی رونقی بیش از پیش گرفته و در مسیر توسعه گام‌های بلند بردارد.

 گزارشگر: مجتبی نارنج‌پور
مرجع / فـارس
برچسب ها: شوش
:
:
:
آخرین اخبار