تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۵
کد خبر: ۶۴۳۷۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چنگلوايي در نشست خبري تشريح‌كرد:
روند اجراي طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری و تامین اعتبار آن
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با توجه به کسری تامین آب برای اراضی کشاورزی استان، انتقال آب از سرشاخه های کارون برای مصارف غیر از شرب قطعا به کشاورزی خوزستان ضرر خواهد زد و آینده جبران‌ناپذیری را برای کشاورزی آن رقم می‌زند.

کیخسرو چنگلوایی در نشست با اصحاب رسانه که امروز (20 خردادماه) برگزار شد، عنوان‌کرد: اراضی پایاب خوزستان یک میلیون و 250 هزار هکتار است كه برای تکمیل طرح‌های توسعه 7 میليارد مترمکعب کسری آب داریم كه در صورت تبديل 2.2 دهم ميليون هكتار اراضي ديم به آبي اين رقم به 16 ميليارد مترمكعب مي‌رسد؛ بنابراین انتقال آب از سرشاخه‌های کارون برای مصارف غیر از شرب صحیح نیست و عواقب خوبی برای کشاورزی خوزستان ندارد.

وی تصریح‌کرد: کیفیت فعلی آب کارون قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست و میزان EC فعلی آب کارون هم به محصولات کشاورزی و هم به اراضی خسارت وارد می‌کند.

چنگلوايي افزود: کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های اقتصادی کشور با رسالت بزرگ تامین غذای پایه برای کل جهان به عنوان یکی از فرایندهای اصلی توسعه کشورها به شمار می‌رود. در کشور ما بخش عمده اشتغال و درآمد به کشاورزی وابسته است و بنابراین بدون توجه به این بخش نمی‌توان سخني از اقتدار ملی و استقلال گفت.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان‌کرد: کشاورزی در کشور ما با داشتن ویژگی‌هایی مانند تنوع اقلیمی، زیستی و جغرافیایی در تامین موادغذایی، سلامت جامعه و حفظ تنوع زیستی مهمترین بخش محسوب می‌شود که در تحقق اهداف رفاه و کمک به اقتصاد ملی نقش به‌سزایی دارد. خوزستان در کشاورزی هم در شرایط توسعه و هم اقلیمی جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد.

وی با اشاره به میزان تولیدات محصولات کشاورزی در خوزستان اظهارکرد: سالانه بیش از14 میلیون تن انواع محصولات کشاورزی زراعی، باغی، دامی و شیلاتی در استان تولید می‌شود و مقام اول کشوری را در تولید این محصولات داریم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان عنوان‌کرد: در حال حاضر 110 نوع محصول کشاورزی در استان تولید می‌شود. در سال‌های اخیر نیز محصولاتی مانند زعفران و پسته وارد چرخه تولیدات کشاورزی خوزستان شد.

چنگلوایی افزود: خوزستان مقام اول تولید محصولات گندم، ذرت، نباتات صنعتی، گل مریم و صادرات خرما را در سطح کشور دارد؛ به گونه‌ای که 38 درصد ذرت کشور در استان ما تولید مي‌شود و 50 درصد صادرات خرما از تولیدات خوزستان است.

وی بیان‌کرد: سالانه 75 هزار هکتار مبارزه بیولوژیکی با عوامل زیان‌رسان به محصولات کشاورزی در استان انجام می‌شود كه بیشترین سطح مبارزه غیرشیمیایی علیه عوامل زیان‌رسان در خوزستان عملیاتی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح‌کرد: استان با تولید 17 نوع محصول سالم با برند سبز جایگاه ویژه‌ای را در کشور به خود اختصاص داده است.

چنگلوایی با اشاره به عملکرد تولید گندم در خوزستان اظهارکرد: استان ما از تولیدکنندگان عمده محصول گندم است. امسال یک میلیون و 30 هزار تن این محصول به صورت تضمینی و توافقی توسط سازمان تعاون روستایی و شرکت غله و خدمات بازرگانی از کشاورزان خریداری شد. این در حالی است که میزان خرید گندم سال‌گذشته 720 هزار تن بود.

وی خاطرنشان‌کرد: چغندر قند یکی از مهمترین محصولات کشاورزی است که کشت آن در خوزستان به دلیل تعطیل شدن کارخانجات آن در دزفول و اهواز به مدت 12 سال تولید این محصول پردرآمد متوقف شد اما با تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفت و رغبت کشاورزان به کشت مجدد چغندر قند، امسال 2 هزار هکتار از این محصول در استان کشت شد و به دلیل نبود کارخانه قند در خوزستان ناچار به انعقاد قرارداد با کارخانجات قند اصفهان شدیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به روند اجرای طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری و تامین اعتبار آن اظهارکرد: در سفر ریاست جمهوری به استان 1.5 میلیارد دلار معادل ریالی 3 هزار و 900 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های زیربنایی، شبکه‌های فرعی آبیاری، زهکشی، زیرزمینی و تسطیح اراضی اختصاص یافت.

چنگلوایی ادامه‌داد: هفته‌گذشته 250 میلیون دلار از این اعتبار تخصیص یافت و يك‌هزار و 900 میلیارد تومان دیگر از طریق فاینانس خارجی با کشور چین در حال جذب است.

وی تصریح‌کرد: مجری طرح مقام معظم رهبری، شرکت جهاد نصر است که هم‌اکنون در 19 شهرستان خوزستان فعال است. این طرح یکی از بزرگترین طرح‌های زیربنایی، آبی و خاکی در بخش کشاورزی کشور است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان‌کرد: هم‌اکنون 75 هزار هکتار از طرح 550 هزار هکتاریآماده بهره‌برداری بوده و 100 هزار هکتار آن نیز در حال اجرا است.

چنگلوایی خاطرنشان‌کرد: از اعتبارات صندوق توسعه ملی نیز امسال 250 میلیارد تومان تسهیلات بانکی با نرخ بهره 13 درصد به خوزستان اختصاص یافته که در زمینه اجرای طرح‌های مختلف کشاورزی به متقاضیان پرداخت مي‌شود.

وی با اشاره به وضعیت اقتصاد کشاورزی استان بیان‌کرد: در اقتصاد کشاورزی همیشه با پدیده‌ای به نام منحنی تار عنکبوتی مواجه‌ایم؛ به طور مثال در بعضی از سال‌ها تولیدات برخی محصولات به میزانی است که روی دست کشاورز می‌ماند و در برخی سال‌ها کمبود به حدی می‌رسد که قیمت آن محصول چند برابر می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه‌داد: عدم رعایت الگوی کشت از سوی کشاورزان یکی از دلایل اصلی نامتوازن بودن عرضه و تقاضا در بازار محصولات کشاورزی است. در ابتدای هر کشت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها و مراکز خدمات کشاورزی، الگوی کشت را به کشاورزان اعلام می‌کنند اما متاسفانه کشاورزان خود مختار هستند و به میزانی که زمین دارند محصول مورد نظر خود را کشت می‌کنند. این امر موجب تولید بعضی محصولات بیش از تقاضا مي‌شود که کاهش قیمت و متضرر شدن کشاورزان را به دنبال دارد.

چنگلوایی افزود: عدم وجود صنایع تبدیلی، فرآوری و تکمیلی به نسبت تولید فیزیکی از دلایل وفور محصول بیش از تقاضا است. اگر چنین صنایعی در استان فعال بود می‌توانستیم مازاد تولید را نگهداری و در مواقع نیاز به سایر استان‌ها صادر کنیم.

وی در خصوص وضعیت صادرات محصولات کشاورزی خوزستان بیان‌کرد: سالانه یک میلیون تن انواع سبزی و صیفی استان به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، اوکراین، روسیه، اروپای شرقی، اندونزی چین، ژاپن و عراق صادر می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یادآورشد: صادرات هم سودآور است هم ارز آور و به پایداری تولید کمک می‌کند اما نیازمند رعایت استانداردهای بازار هدف است.

در هفته جهاد كشاورزي 156 طرح با اعتبار بيش از يك هزار و 525 ميليارد ريال و اشتغال‌‌زايي براي 18 هزار نفر به بهره‌برداري مي‌رسد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار