تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۶۴۶۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل بانک پاسارگاد:
معوقات بانکی ۱۰۰هزار میلیارد تومان است
مدیرعامل بانک پاسارگاد با بیان اینکه مصوبه بانک مرکزی برای ساماندهی نرخ‌های سود اجرایی نشده است، گفت: هم‌اکنون برخی بانک‌ها با نرخ ۲۸ درصد سود سپرده روزشمار می‌دهند.

مجید قاسمی در جمع خبرنگاران با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی برای نرخ سود سپرده‌های بانکی، اظهارداشت: واقعیت این است که نرخ سود سپرده‌ها افزایش یافته و کاهش پیدا نکرده است.

وی افزود: قبلاً سود سپرده‌های یک ساله 20 درصد بوده و هم اکنون به 22 درصد رسیده و تفاهم قبلی بانک‌ها این بود که نرخ سود سپرده‌های 5 ساله 20 درصد باشد و یک ساله 18 درصد ولی هم اکنون برای سپرده‌های یک ساله 22 درصد سود در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل بانک پاسارگاد تصریح کرد: در سال 90  براساس مصوبه شورای پول و اعتبار  نرخ سود 20 درصدی برای سپرده های 5 ساله تعیین شد اما هم‌اکنون برای دوره یک ساله 22 درصد سود پرداخت می‌شود.

به گفته وی برای سال 92 اتفاقی افتاد که بانک‌ها نرخ‌ها را در قیاس با سال قبل افزایش دهند آن هم به خاطر رقابت با برخی موسسات پولی بود.

قاسمی با بیان اینکه تعدادی از بانک‌ها قوانین بسته سیاستی سال 90 را رعایت نکردند، اظهارداشت: این بانک‌ها به ناچار مجبور به افزایش نرخ سود سپرده‌ها شدند آن هم به این خاطر که موسسات غیرمجاز با نرخ‌های بالا سپرده جذب می‌کردند و بانک‌ها مجبور شدند به خاطر اینکه تنها عامل تبلیغ‌شان نرخ سود سپرده‌ها بود و خدماتشان به گونه‌ای نبود که مشتری را جذب کند با نرخ سود این موسسات رقابت کنند.

وی ادامه داد: بانک‌هایی که نرخ سود سپرده‌ها را افزایش داده‌اند نرخ سود بالایی برای تسهیلات در نظر گرفته بودند به طوری که نرخ سود 24 درصد، 25 و حتی 26درصد را اعمال نکرده و نرخ‌های بالایی را از مشتری دریافت می‌کردند.

مدیرعامل بانک پاسارگاد گفت: از اواخر سال 91 این رقابت متأسفانه شدت گرفت و برخی بانک‌های خوب هم مجبور شدند به صورت موردی نرخ‌های سود را بالا ببرند اما سعی کردند سطح نرخ سود را حفظ و دستورالعمل‌های اصلی را رعایت کنند.

* برخی بانک‌ها سود روزشمار 28 درصد پرداخت می‌کنند

قاسمی با اشاره به فشار برخی بانک‌ها برای افزایش نرخ سود سپرده‌ها به دلیل افزایش در بانک‌های دیگر گفت: هم‌اکنون برخی از بانک‌ها با نرخ 28 درصد سود سپرده روزشمار می‌دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بانک‌های خصوصی از اجرای تفاهم‌نامه منصرف شده‌اند، گفت: خیر این موضوع شامل برخی از بانک‌ها می‌شود که بانک‌های دولتی هم مشمول آن هستند.

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: در حال حاضر متأسفانه این بانک‌ها توافقنامه را انجام نمی‌دهند و به همین خاطر ما می‌خواهیم این موضوع را به بانک مرکزی اعلام کنیم.

قاسمی تاکید کرد: اگر ترکیب نرخ‌های سود سال 90 را با نرخ‌های رقابتی که در برخی بانک‌ها اعمال می‌شود مقایسه کنید، مشاهده می‌شود که این بانک‌ها نرخ سود تسهیلات خود را آن طور بالا نبرده‌اند که بخواهند الآن این نرخ را کاهش دهند.

وی افزود: برخی بانک‌ها در اوج شرایطی که نرخ سود تسهیلات بالا رفته 4 الی 5 درصد زیر برخی از بانک‌ها سود می‌گرفتند.

* بانک‌ها امکان کاهش نرخ سود تسهیلات را ندارند

مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به اینکه شرایط برخی از بانک‌ها به گونه‌ای نیست که نرخ سود تسهیلات را کاهش دهند، گفت: تاکید بنده اقتصاد ملی است، زیرا هم اکنون در شرایط رکود به سر می‌بریم و تقاضا به چند دلیل متزلزل شده است.

قاسمی در تشریح دلایل افزایش تقاضا در اقتصاد ملی اظهار داشت: افزایش قیمت تمام شده، افزایش قیمت انرژی، افزایش قیمت ارز، افزایش قیمت خوراک پتروشیمی و همچنین افزایش حقوق مالکانه معادن موجب شده تا تقاضا متزلزل شود و این حالت دقیقا عکس آن چیزی است که شایسته اقتصاد ما برای مقابله با رکود است.

این اقتصاددان با تأکید براینکه بالا بردن نرخ سود سپرده‌های یک ساله به 22 درصد درست عکس سیاست‌هایی است که اقتضا می‌کند در رکود تورمی به کار گرفته شود، افزود: هم اکنون سپرده گذار به جای میل به مصرف فقط به سمت کسب سود حرکت می‌کند درحالی که در شرایط رکود باید رابطه مصرف و تولید برقرار شود و مصرف تولید را تشویق کند نه اینکه به سمت پس انداز هدایت شود.

*سپرده گذاران سود 33 درصدی از بانک‌ها می‌گیرند

مدیرعامل بانک پاسارگاد ادامه داد: بانک‌هایی که نرخ 22 درصدی را در حال حاضر پرداخت می‌کنند عملاً در هر ماه نزدیک 24 درصد سود و با در نظر گرفتن معافیت مالیاتی 33 درصد سود به سپرده گذار می‌دهند، بنابراین سپرده گذاران 22 درصدی عملا سود 33 درصدی را از بانک‌ها دریافت می‌کنند به همین خاطر طبیعی است که این سپرده گذار به سمت سرمایه گذاری نمی‌رود و مصرف برای خروج از رکود را مورد هدف قرار نمی‌دهد.

وی در پاسخ به اینکه مگر قرار نیست بانک‌ها منابع را به سمت تولید هدایت کنند، گفت: بانکی که قیمت تمام شده را بالا برده فشار دیگری را از طریق افزایش نرخ سود تسهیلات به تولید وارد می‌کند. باید در نظر داشت که افزایش نرخ سود مشدد رکود است نه تأمین کننده شرایط رونق.

* چاره‌ای جز کاهش نرخ‌های سود سپرده یک ساله نداریم

قاسمی افزایش نرخ سود تسهیلات و سپرده‌های بانکی را به لحاظ اقتصاد کلان قابل حمایت ندانست و تأکید کرد: نرخ سود 22 درصدی برای سپرده‌های یک ساله باید کم شود و چاره‌ای نداریم که برای مقابله با رکود این نرخ را اصلاح کنیم چرا که نرخ فعلی برای اقتصاد ملی مهلک می‌باشد.

وی ادامه داد: باید نرخ سود سپرده‌ها کاهش پیدا کند و بانک‌هایی که خلاف این سیاست عمل می‌کنند باید بدانند که به اقتصاد ملی جفا می‌کنند.

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام در ارتباط با هزینه مالی بنگاه‌ها گفت: باید توجه کرد که چه علامتی به مصرف داده می‌شود، در حوزه تقاضا و مصرف افزایش نرخ سود یعنی میل نهایی به مصرف کم و به پس انداز هدایت شود. به گفته وی میل به پس انداز در شرایط نرمال اقتصادی خوب است و در شرایط رکود اقتصادی به هیچ عنوان منافع خوبی برای اقتصاد نخواهد بود.

* هیچ علامتی برای خروج از رکود دیده نمی‌‌شود

قاسمی با بیان اینکه طی ماه‌های گذشته رکود اقتصادی عمیق‌تر شده است گفت: هیچ علامتی برای خروج از رکود نمی‌بینم.

مدیرعامل بانک پاسارگاد اظهارداشت: خواهش می‌کنم آنهایی که علائم خروج از رکود را می‌بینند، بگویند که چگونه از رکود خارج می‌شویم. اقتصاد فرمول‌ها و عملکردهای خود را دارد و در اقتصاد نمی‌توان حرف‌هایی را زد که با منطق اقتصادی سازگار نیست.

وی در پاسخ به اینکه آیا کاهش نرخ سود تکرار همان سیاست‌های دستوری سابق نیست؟ تصریح کرد: به لحاظ عقلی سپرده 22 درصدی عملا سود 33 درصدی می‌گیرد بنابراین طبیعی است که فردی که سود 33 درصدی را دریافت می‌کند به سمت تولید نمی‌رود. البته این شرایط تولید کننده هم حاضر به قبول ریسک نمی‌شود و پول خود را در بانک سپرده گذاری نمی‌کند.

* معوقات بانکی 100 هزار میلیارد تومان است

مدیرعامل بانک پاسارگاد با بیان اینکه علامت‌های کلی اقتصاد کاملا درک می‌شود افزود: ما نمی‌توانیم با این نرخ کسی را تشویق به سرمایه گذاری کنیم این درحالی است که هدایت نقدینگی بسیار مهم است و اگر بانک‌ها این اجازه را داشته باشند که سرمایه گذاری‌های خود را ادامه دهند حداقل این امیدواری وجود دارد که اگر پول به بانک‌ها هدایت می‌شود از طریق بانک‌ها سرمایه گذاری شکل می‌گیرد.

قاسمی در ادامه به افزایش معوقات بانکی اشاره و تصریح کرد: برخی می‌گویند معوقات بانک‌ها 82 هزار میلیارد تومان است ولی شما 100 میلیارد تومان را راحت قبول کنید، این رقم 20 درصد نقدینگی کشور است و به خاطر تسهیلاتی که گرفتار رکود اقتصادی شده‌اند معوق شدند.

مدیرعامل بانک پاسارگاد با تأکید براینکه عمده معوقات بانکی به خاطر رکود اقتصادی ایجاد شده است گفت: البته برخی هم هستند که نمی‌خواهند مطالبات بانک‌ها را پس بدهند و برهمین اساس همکاری خوبی بین بانک مرکزی با قوه قضاییه برقرار شده تا این معوقات به سیستم بانکی برگردد.

این فعال بانکی درپاسخ به این سوال که با توجه به نرخ تورم کنونی نرخ سپرده‌های یک ساله باید چند درصد باشد؟ تصریح کرد: الآن تورم نقطه به نقطه به 17 و نیم درصد رسیده و این علامت بزرگی برای اقتصاد است، باید توجه داشت که نرخ‌های سود 22 درصدی بزرگترین ریسک برای بانک‌ها محسوب می‌شود، آنهایی که فکر می‌کنند با این نرخ‌ها می‌توانند بانکشان را اداره کنند اشتباه می‌کنند.

* با نرخ های سود بالا بانک‌ها را نمی‌توان مدیریت کرد

قاسمی افزود: من به عنوان شاگرد رشته اقتصاد خواهش می‌کنم مدیران بانکی روی نرخ‌های سود بالا هشدار جدی را برای اداره اقتصاد کشور در نظر بگیرند. چرا که این نرخ‌ها در نهایت به ضرر اقتصاد ملی تمام می‌شود.

قاسمی خصوص نگرانی خروج سپرده‌ها از شبکه بانکی در صورت کاهش نرخ سود سپرده، گفت: سپرده‌ها اگر از بانک خارج شوند به دنبال موسسات غیرمجاز می‌روند بنابراین باید با این موسسات برخورد کرد؛ مگر می‌شود عامل مخرب اقتصاد کشور فعال باشد و بقیه هم دنبال آن بروند.

مدیرعامل بانک پاسارگاد تأکید کرد: موسساتی که این کار را می‌کنند عامل اصلی تخریب اقتصاد کشور هستند و باید جلوی آنها گرفته شود؛ هیچ راه دیگری هم نداریم و تا زمانی که این موسسات جمع نشوند ساختار پولی ساماندهی نمی‌شود و هیچ وقت تورم یک رقمی را نخواهیم دید.

وی در واکنش به این نکته که برخی موسسات به نهادهایی وابسته هستند که بانک مرکزی توان برخورد با آنها را ندارد گفت: این موضوع درست نیست اتفاقا موسساتی که به نهادهایی وابسته هستند مسائل را رعایت می‌کنند ولی موسسات غیرمجاز نه تنها به جایی وصل نیستند بلکه کارهای ناپسندی انجام می‌دهند. من خواهشم و درخواستم از مقامات قوه قضاییه، قوه مقننه، بانک مرکزی و مدیران اجرایی کشور این است که با هماهنگی یکدیگر با این موسسات برخورد کند.

قاسمی سهم موسسات پولی از نقدینگی کشور را طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی 20 درصد عنوان کرد و افزود: بانک مرکزی الآن پیگیر ساماندهی موسسات مالی است و اتفاقا کارهای خوبی را در این زمینه انجام می‌دهد.

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام به نقش موسسات پولی در جریان اخیر معوقات بانکی و اظهاراتی مبنی بر عدم تمایل بانک‌ها برای وصول این معوقات اشاره کرد و ادامه داد: در حوزه معوقات بانکی به غیر از موضوعاتی که از سوی مسئولان مطرح می‌شود و اتفاقا درست هم است، بخش عمده‌ای از اظهارات مبنی براینکه بانک‌ها پیگیری لازم را برای معوقات بانکی انجام نمی‌دهند ساخته و پرداخته همین موسسات غیرمجاز است که می‌خواهند آدرس غلط برای بیماری اقتصاد پولی کشور بدهند.

قاسمی با بیان اینکه عده‌ای در تلاش برای آدرس دهی غلط به مسئولان برای ساماندهی اقتصاد کشور هستند، افزود: یکی از این آدرس‌های غلط سرمایه‌گذاری‌های بانک‌هاست، بانک مرکزی اعلام کرده باید این سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به سرمایه پایه بانک‌ها 40 درصد باشد که هم اکنون به 51 درصد رسیده اما باید توجه داشت که بخش عمده‌ای از این 51 درصد سرمایه‌گذاری‌هایی است که دولت بابت بدهی‌های خود به بانک‌ها داده و به درد هم نمی‌خورد.

مدیرعامل بانک پاسارگاد تصریح کرد: دولت بیاید این موسسات را پس بگیرد و پولش را به بانک‌ها بدهد چرا که بسیاری از سرمایه‌گذاری‌هایی که هم اکنون مورد انتقاد بخش‌های مختلف در سیستم بانکی است از همین شکل است و آمار فراوانی را نیز در بانک‌ها دارد.

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام برخی از سرمایه‌گذاری‌های دیگر بانک‌ها را نیز جزو وظایف ذاتی بانک برشمرد و تأکید کرد: من در حضور آقای رئیس جمهور سهم سرمایه گذاری‌های بانک‌ها را محاسبه کردم و گفتم این نسبت در نظام بانکی تنها سه و نیم درصد است و ما داریم برای سه و نیم درصد جنجال درست می‌کنیم.

قاسمی تاکید کرد: تمامی منابعی که بانک‌ها سرمایه گذاری کردند شامل همان بنجل‌هایی که دولت به بانک‌ها داده و سرمایه گذاری‌های ذاتی بانک‌ها از نظر جمع منابع نظام بانکی سه و نیم درصد است که در مقابل 20 درصد نقدینگی کشور که در اختیار بدهکاران بانکی است سهم چندانی را ندارد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که باید روی 20 درصد معوقات بانکی تمرکز کرد البته هم‌اکنون در شرایط رکود به سر می‌بریم و فشار بیشتر به برخی از بدهکاران رکود تورمی را تشدید می‌کند.

رئیس کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه مسئولان باید توجه داشته باشند برای بیماری اقتصادی نسخه‌ای را باید پیچید که بیمار فوت نکند اظهار داشت: سیستم بانکی مظلوم است و بانک‌ها محل مقدسی برای اداره اقتصاد ملی هستند زیرا بانک‌ها نقش اول را در تأثیرپذیری اقتصاد ملی دارند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار