تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۹
کد خبر: ۶۴۹۵۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشاور ارشد رئیس جمهور :
خوزستان نبض ایران است
مشاور ارشد رئیس جمهور گفت: خوزستان نبض ایران است؛ وقتی نبض خوزستان خوب بزند یعنی ایران هم حالش خوب است.

سید محمد بهشتی در شورای اداری استان که(28 خردادماه) در محل استانداری خوزستان برگزار شد، اظهارکرد: ما بعضی مواقع یادمان می رود که سرزمین ما کجاست و در چه سرزمینی زندگی می کنیم. بعضی کارهایی که انجام می دهیم، مغایر طبع این سرزمین است و وقتی مغایر باشد، قطعا منجر به واکنش از سوی سرزمین خواهیم بود.

مشاور ارشد رییس سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان این که یکی از مشکلات ما در حوزه میراث فرهنگی این است که باید بدانیم میراث فرهنگی چیست و چه نسبتی با سایر چیزها دارد، ادامه داد: اگر بخواهیم نسبت بین میراث و چیزهای دیگر را پیدا کنیم باید توجه کنیم که میراث چه نسبتی به مفهوم توسعه دارد.

وی افزود: ما امروزه در هیچ جای کشور نمی دانیم که در کجا زندگی می کنیم؛ خبرهایی از بحران آب، خاک و غیره در کشورمان می شنویم و همه منابع زیستی ما به آستانه فروپاشی رسیده اند و این موضوع به دلیل رفتار ما در 60 و 70 سال اخیر بوده است.

بهشتی تصریح کرد: ما باید خوزستان را بشناسیم؛ طبیعت خوزستان به رفتار حکیمانه جواب می دهد؛ اگر رفتار حکیمانه نداشته باشیم این طبیعت ما را زمین می زند و اگر خوزستان زمین بخورد کل ایران زمین می خورد.

مشاور رئیس جمهور بیان کرد: هر زمان خوزستان آباد باشد یعنی ایران آباد است و هر زمانی خوزستان خراب باشد یعنی ایران خراب است.

در ادامه ناصر چگینی، ایران شناس و باستان شناس کشورمان، اظهارداشت: نگاه کردن و توجه به میراث فرهنگی یعنی رخت سفر ببنیدم و در گذشته قدم بزنیم. دشت خوزستان حاصل آبرفت های طولانی است که در زمان های طولانی شکل گرفته است.

وی تصریح کرد: برای فهمیدن خوزستان و حفاظت و نگهداری آن نیاز به بازخوانی خوزستان داریم؛ اگر می خواهیم به آینده برویم باید مسیر گذشته را به درستی بشناسیم.

در ادامه احمدرضا لاهیجان زاده مدیرکل حفاطت محیط زیست استان خوزستان، اظهارکرد: کشور ایران در بین 178 کشور جهان از لحاظ شاخص کیفیت رتبه 58، از نظر آلودگی هوا رتبه 124، از نظر بهداشت و سلامت آب رتبه 47 و از نظر شاخص عملکرد منابع آب در رتبه 117 قرار دارد.

وی افزود: در شاخص کشاورزی رتبه 17، شاخص عملکرد جنگل رتبه 16، شاخص شیلات رتبه 68 و در شاخص تنوع زیستی رتبه 128 و در شاخص آب و هوا در اقلیم رتبه 100 را دارا هستیم.

لاهیجان زاده تصریح کرد: در حال حاضر از 609 دشت کشور، 499 دشت با افت شدید و نگران کننده سطح آب مواجه شده و 291 دشت ما، دشت ممنوعه و بحرانی اعلام شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان عنوان کرد: میزان افت سالانه آب زیرزمینی بین یک تا سه متر است و برداشت آب زیرزمینی در دهه 50، 22 میلیارد متر مکعب بوده اما در دهه 80 این عدد به 62 میلیارد متر مکعب رسیده است.

لاهیجان زاده در ادامه خشک شدن جنگل های زاگرس، خشک شدن یا رفتن به سمت خشک شدن تالاب ها و پدیده ریزگردها را از چالش های زیست محیطی کشور برشمرد و افزود: انتقال آب از سرشاخه های استان، افزایش آلودگی های نفتی و شوری آب سد گتوند نیز از چالش های استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خوزستان همچنین عدم سامانه دهی و مدیریت زه آب های کشاورزی و کشت و صنعت ها، پدیده ریزگردها، خشک شدن بخش زیادی از تالاب ها مثل شادگان و هورالعظیم و ورود فاضلاب شهری، صنعتی و بیمارستانی به منابع آبی استان، آسیب به اکوسیستم خوریات ماهشهر و بندر امام(ره) و آلودگی هوا ناشی از فعالیت های منطقه ویژه ، تغییر گسترده کاربری اراضی کشاورزی حوضچه های پرورش ماهی و عدم مدیریت صحیح پسماندهای شهری و روستایی را از دیگر مشکلات استان نام برد.

افشین حیدری مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان، نیز در این شورا اظهارداشت: بسیاری میراث فرهنگی را در قالب یک سازمان می بینند در حالی که میراث فرهنگی یک جریان زنده است و این موضوع اصالت و هویت ایرانیان است.

وی افزود: میراث فرهنگی از عده ای انسان های دلسوز و متعهد تشکیل شده که این افراد از اصالت و فرهنگ مردم و شناسنامه یک ملت دفاع می کنند.

حیدری با بیان این که هرگز سازمان میراث فرهنگی به دنبال مالکیت در بناهای تاریخی نبوده است و رسالت آن حفظ یک بنا به تنهایی نیست؛ تصریح کرد: حفظ فرهنگ و اصالت جامعه مبنای اصلی توسعه است. قطعا وظیفه اصلی همکاران من نیازمند همکاری خاص و نگاه ویژه همه دستگاه ها است.

وی افزود: امروز شاهد هستیم که شهر باستانی شوش کاندیدای ثبت جهانی است و استان خوزستان استانی خاص و تنها استان کشور خواهد بود که سه اثر ثبت جهانی دارد.

حیدری بیان کرد: میراث فرهنگی شوش، چغازنبیل و شوشتر در دنیا بی نظیر است؛ این ها دارایی ها و داشته های استان است و میراث فرهنگی حفظ نخواهد شد مگر اینکه همه ما دست در دست هم دهیم و برای احیای این یادگار ارزشمند نیاکان ما فعالیت کنیم.

وی بیان کرد: من مطمئنم داشته هایی که در حوزه طبیعی داریم و داشته هایی که خداوند به استان داده می تواند با رخ نمایی و خودنمایی در دنیا، خوزستان را به عنوان مقصد سفر در خاورمیانه معرفی کند. شاید کمتر کسی در گذشته فکر می کرد که صحرای ام الدبس به عنوان یک مقصد گردشگری باشد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار