تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۶۵۰۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
زاکانی در اهواز:
فتوای مرجعیت زمینه‌ساز وحدت مردم عراق بود
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحولات منطقه خاورمیانه گفت: فتوای آیت الله سید علی سیستانی درباره جهاد، زمینه ساز وحدت مردم عراق اعم از شیعه و سنی بود.

علی رضا زاکانی در جمع مردم در مسجد رضوان اهواز اظهار کرد: موضوع سوریه و عراق شرایط جدیدی را در منطقه حاکم کرده است.

وی با اشاره به تحولات پس از انقلاب اسلامی گفت: آمریکا در این 35 سال گذشته روز به روز تضعیف شده و برای اثبات این حرف کافی است تحولات منطقه خودمان را بررسی کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در سال 1370 که بوش پدر گفت باید نظم نوین جهانی با محوریت آمریکا شکل بگیرد، بعد از فروپاشی شوروی همه رخ دادن این اتفاق را پیش بینی می کردند.

وی با اشاره به تحولات منطقه عنوان کرد: دشمنان در سال 89 تصمیم گرفتند به سوریه حمله کنند، آن زمان بسیاری از مسئولان بر این باور بودند که امکان مقاومت در سوریه وجود ندارد.

وی ادامه داد: سید حسن نصرالله نیز به گفته خودش پیش بینی 6 ماه مقاومت را در سوریه کرده بود ولی رهبر معظم انقلاب با آینده نگری خطاب به وی فرمودند شما به وظیفه خود عمل کنید زیرا آینده بهتر از این خواهد بود.

زاکانی با اشاره به برنامه ریزی آمریکا برای حمله به سوریه، تصریح کرد: سال گذشته آمریکا تصمیم گرفت به طور مستقیم به سوریه حمله کند و روز و ساعت حمله را هم مشخص کرده بود ولی این کار صورت نگرفت.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیرات برگزاری انتخابات موفق در سوریه تاکید کرد: وضعیت کشور سوریه بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری خیلی بهتر از گذشته شده است.

وی با بیان این که در حال حاضر فقط 10 تا 15 درصد عراق در دست گروه های تکفیری است خاطرنشان کرد: داعشی ها چهار روز قبل از اینکه عملیات خود را در عراق آغاز کنند از طریق ترکیه وارد خاک عراق شدند.

زاکانی تصریح کرد: اتفاقی که در عراق رخ داد در حقیقت ناشی از قوت گروه تکفیری داعش نبود بلکه ناشی از یک خیانت بود زیرا عراق فقط در استان صلاح الدین حدود 95 هزار نظامی و نیروی انتظامی داشت که در مقابل گروهی حدود دو یا سه هزار نفره تسلیم شده و با آنها اعلام همراهی کردند.

وی اضافه کرد: استاندار صلاح الدین، فرمانده نیروی زمینی ارتش عراق و فرماندهان دو لشکری که در آن استان حضور داشتند  با داعش همکاری کردند و بنا داشتند بعد از موصل بغداد را نیز تصرف کنند .

این نماینده مجلس نهم یادآور شد: بعثی ها بعد از صدام امید داشتند که عراق به کانون با ثباتی برای آنها تبدیل شود تا در آن حکومت کنند به خاطر همین ده ها میلیارد هزینه کردند.

وی با اشاره به سفر خود به کشور عراق گفت: دو هفته قبل از این وقایع در عراق بوده ام و حدود یازده دیدار با مسئولان عراقی داشته ام که همه آنها این پیام را داشتند که نمی خواهند از صفر شروع کنند.

دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی ادامه داد: مقامات عراقی به این قائل بودند که ایران محور تحولات خاورمیانه است و تجارب ایران را تجارب کشور خودشان می دانستند و باور داشتند این پیوستگی بین دو کشور بیش از پیش باید اتفاق بیفتد.

وی عنوان کرد: سال 2010 در عراق شیعیان حدود 160 کرسی داشتند در صورتی که برای کسب موقعیت نخست وزیری 165 کرسی نیاز هست بنابراین با ائتلاف دولت را تشکیل دادند ولی در انتخابات امسال عراق 185 کرسی نصیب شیعیان شد و از بین 20 تا 25 لائیکی که در مجلس عراق کرسی داشتند هیچ کدام رای نیاورد.

زاکانی در همین رابطه بیان کرد: در اقلیم کردستان، جلال طالبانی که با ایران روابط خوبی دارد بسیار تقویت شد و این برای آنها غیر قابل باور بود که عراق بعد از این همه سختی همراه ایران خواهد شد بنابراین تصمیم گرفتند قبل از آنکه پارلمان جدید شروع به کار کند جبهه جدیدی علیه عراق تشکیل دهند که خواسته اش سرنگونی دولت عراق و تحول در این کشور بود اما به لطف خدا نقشه آنها نقش بر آب شد.

وی با بیان اینکه در سه چهار روز نخست حمله داعش یک سردرگمی در عراق وجود داشت افزود: نوری مالکی اطمینانی به ارتش نداشت زیرا از 13 لشکر عراقی 11 لشکر مسئول بعثی داشتند و امیدی نبود که اینها در مقابل داعش ایستادگی کنند ولی بعد از اعلام حکم جهاد توسط مرجعیت گسترده ای در عراق راه افتاد که نه تنها سبب ایجاد وحدت بلکه اختلافاتی که در گذشته بود نیز زمینه رفع آن فراهم شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی گفت: در سه روز گذشته گروههای تکفیری تلفات سنگینی دادند و دچار ریزش شدیدی شدند ولی در طرف مقابل شیعیان عراق سازماندهی شدند و 5 لشکر در نجف اشرف، 2 لشکر  در بغداد و لشکری نیز برای بازپس گیری مناطق اشغال شده تشکیل دادند.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار