تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۶۵۰۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نوروزیان:
مالیات بر ارزش افزوده فروشگاه هاي تعاوني را از چرخه بازار خارج کرد
مدير عامل اتحاديه شركت هاي تعاوني روستائي اهواز از خروج فروشگاه هاي تعاوني از چرخه بازار با اجراي ماليات بر ارزش افزوده خبر داد.

منصور نوروزيان اظهار كرد: مشكلات فراواني در شبكه تعاوني روستايي وجود دارد كه براي حل آنها پيشنهاداتي از جمله برداشتن موانع موجود بر فضاي كسب و كار شبكه تعاوني روستائي با پيگيري هاي لازم، قابل مطرح است. به عنوان مثال مي توان از قانون ماليات بر ارزش افزوده نام برد كه باعث شده فروشگاه هاي تعاوني عملا از چرخه بازار خارج شوند. همچنین لازم است صندوقي به منظور كمك به جبران زيانهاي احتمالي شبكه تاسيس شود تا در مواقعي كه طرحي از سوي دولت به شبكه ابلاغ مي شود شبكه بتواند به راحتي كار خود را انجام دهد.

وي افزود: لازم است با استفاده از منابع موجود از محل 20 درصد توسعه شبكه امكانات لازم براي نگهداري محصول و احداث كارخانه هاي كوچك فرآوري در شهرستان هاي كم برخوردار و يا ديگر شهرستانها فراهم شود، یا با آموزش روستاييان و ترويج فرهنگ تعاون و خدمات دهي مناسب به آنها با گماردن نيروهاي دلسوز اعتماد روستائيان را به شبكه جلب کرده،‌ با تأمين رفاه مناسب براي پرسنل از خروج نيروهاي زبده و با مهارت بالا از شبكه جلوگيري كنيم و با رايزني هاي مناسب از طريق سازمان مركزي اعتبارات ارزان قيمت و مناسبي را برای خريد محصولات فراهم کنیم که همه اینها از ديگر راهكارهاي حل مشكلات شبكه هستند.

جايگاه هاي تأمين سوخت در صعب العبورترين مسيرها

رئيس هيئت مديره اتحاديه تعاوني روستائي خوزستان تصريح كرد: شبكه تعاوني روستايي با توجه به جايگاهي كه در روستاها طي ساليان بسيار بدست آورده براي هيچ كارشناس و يا فعال بخش كشاورزي ناشناخته نیستند. وجود فروشگاه هاي شبكه در دور افتاده ترين روستاها به منظور تأمين كالاهاي اساسي، جايگاه هاي تأمين سوخت در صعب العبورترين مسيرها، وجود مراكز خريد در نزديكي مزارع، حضور فيزيكي كشاورزان در تصميم گيري هاي شركت ها و اتحاديه هاي شبكه، اعطاي وام و اعتبار مورد نياز كشاورزان، تهيه نهاده هاي كشاورزي مورد نياز كشاورزان و تأمين مايحتاج روستائيان در كنار خريد محصول كشاورزي آنان بر اهميت و شناساندن شبكه به همگان نقش بسيار زيادي داشته به نحوي كه شبكه را به لحاظ اقتصادي، اجتماعي و سياسي به جايگاه ويژه اي رسانيده است.

نوروزيان خاطر نشان كرد: برخي معتقدند كه تعاوني هاي روستايي با حضور مستمر در روستا توانسته اند گام هاي بسيار مثبتي را براي رفاه و بهبود وضع روستائيان بردارند و نحوه خدمات دهي شبكه به نحوي بوده كه عليرغم گذشت بيش از پنج دهه از تأسيس اين تعاوني ها هيچ جايگزيني براي آنها در روستا به وجود نيامده است.

مدير عامل اتحاديه شركت هاي تعاوني روستائي اهواز عنوان كرد: هر ماه هزاران تن آرد در سخت ترين شرايط و دورافتاده ترين مسيرها تأمين و توزيع مي شود و همه ساله هزاران تن كود و بذر و ساير نهاده هاي كشاورزي در نزديك ترين انبارها در اختیار مزارع قرار می گیرد.

تعاوني روستايي يكي از  پاك ترين نهادها

وي يادآور شد: محصولات استراتژيكي نظير جو، خرما و ذرت بدون اينكه پولي به دولت پرداخت شود توسط همين شبكه خريداري مي شوند و اعتبار خريد آن نيز توسط شبكه تأمين و در كوتاهترين زمان پرداخت مي گردد. اين در حالي است كه طي ساليان گذشته دولت مجبور به خريد تضميني محصولات فوق بوده و با خريد آن هزينه گزافي را متحمل مي شد.

نوروزيان ادامه داد: خريد محصول استراتژيك گندم به بهترين شكل ممكن و با كمترين هزينه و يا ريسك براي دولت توسط شبكه خريداري و تحويل داده می شود به گونه اي كه در طي 30 سال خريد اين محصول توسط شبكه كوچكترين انحرافي از بعد اقتصادي به وجود نيامده و از اين رو مي توان گفت كه شبكه تعاون روستایی جزء پاكترين نهادهاي اجتماعي موجود در خدمت دولت است كه مي تواند بهره مطلوبي از آن ببرد.

عدم رضايت مسئولين و كشاورزان از تعاوني روستايي

رئيس هيئت مديره اتحاديه تعاوني روستائي خوزستان گفت: توليد هزاران تن خوراك دام و توزيع نهاده هاي دامي ، تأمين و تحويل سوخت مورد نياز روستائيان به بهترين شرايط در روستا، تأمين و توزيع كالاهاي اساسي مورد نياز روستائيان در فروشگاه هاي تعاوني و خريداري بسياري از محصولات كشاورزي نظير سبزي و صيفي، شلتوك، حبوبات، كنجد و علوفه مورد نياز دامداران توسط شبكه تعاون روستای انجام مي شود.

وي تأكيد كرد: ولي عليرغم اين همه تلاش و فعاليت متأسفانه شاهد آن هستيم كه رضايتمندي مناسبي از شبكه چه در بين مديران و مسئولين محترم دولتي و چه در بين كشاورزان و اعضاء مشاهده نمي شود. به راستي آيا تا به حال فكر كرده ايم كه چرا عليرغم اين همه خدمات مطلوب باز هم نارضايتي وجود دارد؟

ضررهاي جبران ناپذير با تصميمات نادرست مسئولين

نوروزيان بيان كرد: نارضايتي مي تواند عامل اقتصادي، ساختاري، فرهنگي و اجتماعي داشته باشد. مسئولين از يك سو انتظار دارند كه با وجود شبكه بزرگ با اساسنامه بسيار‌ خوب نبايد در بازاريابي محصولات كشاورزي و دامي مشكلي باشد و هر از گاهي نيز نسخه اي براي اين معضل پيچيده و به صورت مقطعي تصميماتي را نيز تحميل مي کنند كه در برخي موارد موجبات ضررهاي جبران ناپذيري به شبكه مي شود.

رئيس هيئت مديره اتحاديه تعاوني روستائي خوزستان گفت: مرتباً در محافل و جلسات مختلف صحبت از آن است كه اين شبكه بايد بتواند به نحو مطلوب به وظيفه ذاتي خودش كه تنظيم بازار محصول كشاورزي است بپردازد و از طرف ديگر كشاورزان انتظار دارند كه خدمات خود را به نحو مطلوب از شبكه دريافت کنند چرا كه شبكه را متعلق به خود مي دانند.

نورزيان يادآور شد: واقعيت اين است كه اگر قرار باشد در خصوص انجام وظايف شبكه صحبتي به ميان آيد بايد از روز كاشت محصول در يك منطقه برنامه ريزي كرد و حضور داشت كه عدم برنامه ريزي در كشت هاي مختلف علي الخصوص سبزي و صيفي نتيجه اي جز عدم توانايي تنظيم قيمت را نخواهد داشت.

وی در پايان گفت: كمبود اعتبار و سرمايه، نبود امكانات وي‍ژه براي نگهداري از جمله سردخانه و مهتر از آن كارخانه هاي فرآوري، كمبود نيرو، عدم دريافت كمك دولت، بروكراسي شديد، عدم وجود آموزش مناسب در اين زمينه و عدم اعتماد روستائيان به شبكه از جمله مواردي است كه در عدم موفقيت تعاوني ها در بازاريابي محصولات بسيار تأثير دارند كه اگر به هر يك از آنها توجه اي نشود قطعاً رضايت نسبي كه مورد انتظار است به دست نخواهد آمد.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار