تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۶۵۵۶۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل‌کتابخانه‌های‌عمومی‌خوزستان ارتباطات را جزء ذاتی وظایف مدیران دانست
مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان، ارتباطات را جزء ذاتی وظایف مدیران دانست و اظهار داشت: این مقوله را نمی توان به زیرمجموعه تفویض کرد.

لفته منصوری، مدیر کل کتابخانه های عمومی خوزستان، شب گذشته(6 تیر) در همایش رویکردها و کارکردهای کتابخانه های عمومی برای جذب مخاطبان، گفت: پرداختن به موضوع روابط عمومی در کتابخانه های عمومی نیاز جدی کتابداران در ارتباط با محیط اجتماعی است.

وی افزود: مسئولان کتابخانه های عمومی و روسای ادارات کتابخانه های عمومی شهرستان ها وظایفی نظیر برنامه ریزی، سازماندهی، نظارت، هدایت، هماهنگی، ارزشیابی و ارتباطات را در حوزه مدیریت خود دارند و شاید بتوان هر کدام از وظایف را تفویض اختیار کرد اما هرگز ارتباطات را که جزء ذاتی وظایف مدیران است نمی توان به زیر مجموعه تفویض کرد.

منصوری، اضافه کرد: نهاد اجتماعی یک اصطلاح جامعه شناختی است که به نظامی نسبتا پایدار و سازمان یافته از الگوهای رفتاری، نقش ها و تعاملات انسانی _ اجتماعی اطلاق می شود و بنا به ضرورت و نیاز اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی جوامع شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه این نهاد با ویژگی هایی چون هدفمندی، دارا بودن چارچوب و یکپارچگی ساختاری، دوام و پایایی نسبی، پویایی و انطباق پذیری، وجود هنجارها و ارزش های مدون و غیر مدون مورد شناسایی قرار می گیرد، اضافه کرد: نهاد کتابخانه یکی از مهم ترین نهادهای جامعه انسانی است که با وجود تحولات گوناگونی که در آن رخ داده همچنان کارکردهای مهمی برعهده دارد.

مدیرکل کتابخانه های عمومی خوزستان، تصریح کرد: بر اساس رویکرد علمی هدف روابط عمومی مطلع ساختن افراد از کتابخانه، خدمات و منابع آن است که اغلب با تصویر مثبت همراه است و این تصویر باید مبتنی بر شواهد و دلایل قابل قبول باشد.

وی تأکید کرد: در ماه گذشته بیش از 23درصد اخبار نهاد کتابخانه های عمومی کشور در استان خوزستان تولید شدند و از آنجایی که بیشتر این اخبار رویداد محور هستند نشان از فعالیت جدی کتابخانه های عمومی استان دارد.

وی عنوان کرد: رسانه‌ های گروهی همچون رادیو و تلویزیون، روزنامه ها و خبرگزاری ها نقش بسیار ویژه و انکارناپذیری را در افکار و عقاید مردم دارند و می توانند در بخش های مختلف دیدگاه مردم نسبت به مطالعه و کتابخوانی را تغییر دهند و این تغییرات می تواند زمینه ساز پیشرفت و ارتقای فرهنگی در سطح استان شود.

منصوری، یاد آور شد: ما نسبت به اخبار، گزارش ها و تحلیل های رسانه های گروهی حساس هستیم، آنها را جدی می گیریم و پیشنهادات و انتقادات آنها را موهبتی برای پیشرفت کتابخانه، کتابخوانی و کتابداران و مدیران این عرصه بنیادی می پنداریم.

لازم به ذکر است، در این همایش به بررسی نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی با توجه به اهمیت این مسئله و با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب این سال را سال اقتصاد و فرهنگ اعلام کرده اند، پرداخته شد و در این خصوص حاضران در جلسه به ارائه نظرات و پیشنهادات خود پرداختند.

در این همایش دکتر منصور کوهی رستمی در خصوص معرفی انجمن کتابداری و اطلاع رسانی شاخه خوزستان و نیز آسیب شناسی موضوع کتابخوانی از منظر رسانه های گروهی؛ دکتر زاهد بیگدلی با موضوع کتابخانه های عمومی، جذب مخاطبان، نقش رسانه ها؛ دکتر مرتضی کوکبی در خصوص ویژگی های کتابدار کودکان در کتابخانه های عمومی؛ غلامرضا فروغی نیا با موضوع رابطه کتاب و رسانه و لفته منصوری با موضوع روابط عمومی در کتابخانه های عمومی به سخنرانی پرداختند.
:
:
:
آخرین اخبار