تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۳
کد خبر: ۶۵۶۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در سيلوی اهواز به روی گردشگران باز می‌شود؟
نقش بنای سیلوی اهواز در سال 1315 شمسی طراحی شد و در سال 1319 شمسی با هزینه 15 میلیون ریال به پایان رسید.

سیلوی اهواز با ظرفیت 3200 تن دومین سیلو کشور بعد از سیلوي تهران محسوب می‌شود. این بنای تاریخی که ثبت ملی نیز شده از سه راه شوسه، آبی و راه آهن قابل بارگیری و جابه‌جایی می‌باشد. سیلوی اهواز از جمله آثاری است که مربوط به دوره صنعت است؛ یعنی زمانی که کشور به سمت صنعتی شدن پیش رفته است.

این بنای تاریخی جزو اولین بناهایی است که با معماری خاصی در دنیا ساخته شده و به خاطر همین معماری خاص در فهرست آثار ملی جای گرفته است. سیلوی اهواز یکی از نمادهای این شهر محسوب می‌شود.

عاطفه رشنویی، معاون حفظ و احیای میراث فرهنگی خوزستان درباره اين بنای تاريخی به خبرنگار ايسنا دز خوزستان گفت: سیلوی اهواز هنوز کاربری خودش را دارد و برای گردشگران علاقه‌مند به بازدید این بنای تاریخی قابل بازدید نیست.

وی افزود: شاید روزی با یک تفاهم‌نامه بین اداره غله و میراث فرهنگی بشود آن را قابل بازدید کرد.

معاون حفظ و احیای میراث فرهنگی خوزستان خاطرنشان كرد: وقتی میراث فرهنگی اثری را در فهرست آثار ملی ثبت می‌کند به دنبال نفی مالکیت آن اثر نیست و در واقع در تلاش است تا توجه همگان را به آن جلب کند. يعني یک اثر برای این ثبت می‌شود که اعلام کند باید به شکل ویژه‌ای درباره آن فکر کرد. سیلوي اهواز نیز ثبت ملی شده که به آن فقط به عنوان مخزنی برای ذخیره گندم نگاه نشود.

رشنویی ادامه داد: با توجه به بازدیدی که من سال گذشته از این بنا داشتم به خاطر حیاتی که در بنا وجود دارد احتیاج به مرمت اضطراری ندارد و همان حفاظت مسؤولان سیلو کافی است.

وی ابراز امیدواری كرد روزی اداره میراث فرهنگی با اداره غله تفاهم‌نامه‌ای منعقد کند و با همان تفاهم‌نامه كار مرمت و تغییر کاربری‌ مورد نیاز سيلوی اهواز انجام شود.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: سیلوی اهواز ، اهواز
:
:
:
آخرین اخبار