تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۷
کد خبر: ۶۶۰۲۵
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در خطبه های نماز جمعه اهواز مطرح شد؛
گلایه آیت الله موسوی جزایری از اظهارات برخی مسئولان خوزستان
اگر گزارشاتی که به ما داده اند دروغ است اعلام کنند تا حرف خود را پس بگیریم/ فولاد و پتروشیمی فرقی ندارند 90 درصد ذخایر مالی این شرکت ها درتهران است/ خودتان انصاف به خرج دهید ما هم کسی نیستیم که بخواهیم به شما اهانتی کنیم یا شما را تنبیه کنیم بلکه داریم موعظه می کنیم خودتان فکر کنید و انصاف به خرج دهید
خوزنیوز: 4 تیرماه و در همایش گرامیداشت روز صنعت و معدن، آیت‌الله موسوی‌ جزایری، نماینده ولی فقیه در استان خوزستان انتقاداتی را بیان داشتند که اگر چه مسبوق به سابقه بود ولی با این شدت شاید در سالهای اخیر نتوان برای آن نمونه ای را پیدا کرد.

نماینده ولی فقیه در خوزستان گفت: 90 درصد درآمد و گردش پولی صنایع فولاد خوزستان در تهران است، در حالی که این کارخانه در استان واقع شده و در اینجا فعالیت می‌کند. فقط 10 درصد از سود و درآمد این کارخانه در بانک‌های استان است. مسلما وقتی بانک‌ها پول داشته باشند، سخت نمی‌گیرند اما وقتی با کمبود اعتبارات و پول مواجه می‌شوند، بهانه می‌آورند. وقتی 90 درصد پول کارخانه فولاد در تهران باشد، یعنی تسهیلات به تجار تهرانی داده می‌شود. در جایی وقتی درباره گردش مالی فولاد در تهران صحبت کردم، شخصی به من گفت که این مطلب را هم اضافه کنید كه نه‌تنها گردش مالی در تهران است بلکه این کارخانه فروخته شده و قول دادند که پولش را در استان سرمایه‌گذاری کنند که این قول عملي نشد و پول آن را در استان‌های دیگر سرمایه‌گذاری کردند و یک ریال هم به خوزستان تخصیص نیافت. بیکاری در شادگان 40 درصد است و وضعیت خرمشهر را هم می‌دانید. از وضع حواشی شهر اهواز نیز اطلاع دارید. آيا به صرف این‌که بگویم جمهوری اسلامی هستیم، مي‌توانيم باشيم. به نظر شما چرا بانک‌ها دل و جرات و روحیه ندارند، یا چرا پول ندارند، یا نمی‌دهند زیرا کمبود نقدينگي دارند و پول‌های کلان استان به تهران می‌رود؛ آیا تهران محتاج این پول‌ها است.  نمایندگان مجلس نباید از مدیران بی‌عرضه و کم کار حمایت کنند؛ به صرف این‌که قوم و خویش و رفیق آن‌ها هستند زیرا این عمل حرام و گناه محسوب می‌شود. بعضی از مدیران ما اصلا مسایلي همچون مدیریت جهادی، عزم ملی و فرمایشات رهبری در ذهن‌شان نیست؛ همان‌طوری عمل می‌کنند که 20 سال پیش عمل می‌كردند.

انتقاد نماینده آیت سیدمحمدعلی موسوی جزایری از شرکت فولاد خوزستان در رسانه های محلی و کشوری بازتاب گسترده ای یافت.

اما هفته بعد و در جلسه شورای برنامه ریزی، عبدالحسن مقتدایی، استاندار خوزستان با رویکردی متفاوت به دفاع از شرکت فولاد خوزستان پرداخت و اظهار داشت: شرکت فولاد 15 سال پیش را دیده ام امروز هم آن را دیدم نوع کارهایی که شده  با گذشته قابل مقایسه نیست. روزی دنبال این بودیم که این شرکت پول گاز و برق و ... را بپردازد ولی امروز 1200 میلیارد تومان فقط پرداختی های این شرکت برای آب و گاز و شهرداری و.... است که قابل تقدیر می باشد. تولید همیشه عوارضی دارد کشت و صنعت های ما در استان به اندازه ای که عوارض داشتند منفعت نداشتند ولی فولاد خوزستان منفعت زیادی داشته است.  آنقدری که به فولاد و اطرافش پیله کرده ایم از پتروشیمی ها غافلیم آنها هم از عوارض زیست محیطی مبرا نیستند و کارهایشان تبعاتی برای دریا دارد که نباید نادیده گرفته شود. این 23 میلیارد هزینه ای که برای تیم فولاد خوزستان خرج شده است با نگاه به کارهای زیربنایی که انجام داده اند عددی نیست.

و در همان جلسه عبدالمجید شریفی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان نیز اظهار داشت: به دلیل اینکه شرکت محصولات خود را در بازار بورس به فروش می‌رساند، این حساب به تهران منتقل می‌شود و با تاخیر به استان می‌رسد. البته ۸۲ درصد گردش‌ها در استان صورت می‌گیرد و مابقی نیز با تاخیر به استان می‌رسد که تقریبا ۱۰۰ درصد گردش مالی فولاد خوزستان در استان است.

این اظهارات اما در خطبه های نماز جمعه این هفته واکنش و گلایه  شدید نماینده ولی فقیه را به دنبال داشت.
 
حضرت آیت الله موسوی در خطبه های نماز جمعه اظهار داشت: هفته گذشته  نکته ای گفتیم که  خیلی مفصل شد در رابطه با عزیزانی که کارخانجات و مراکز اقتصادی بزرگ خوزستان دست آنهاست و زحمت کشیده اند و تولیدشان هم بالاست، درآمدهای بالایی دارند و براساس سیاست خصوصی سازی به بخش خصوصی واگذار شده اند، این واگذاری اشکالی ندارد اما این ها وظیفه شرعی دارند که مصالح نظام را رعایت کنند. یا  باید بگویند "ما بخش خصوصی هستیم و هرکاری دلمان می خواهد انجام می دهیم، اصلا می خواهیم پولهایمان را آتش بزنیم  و به آب بیاندازیم به کسی چه ربطی دارد" آیا می توانند چنین حرفی بزنند؟ از اول با این حضرات شرط شد که این کارخانه با این همه عظمت به شما داده می شود مصالح نظام باید رعایت شود و این مصالح با بخش خصوصی و منافعش در تضاد نیست.

وی ادامه داد:چه فرقی است بین اینکه پول هایشان را در بانک های تهران یا در بانک های اهواز بگذارند آیا از نظر محفوظ ماندن فرقی دارد؟ این کار برای مردم خوزستان مثل آب حیات است برای اینکه  بانک های استان ضعیف هستند و نمی توانند برای سرمایه گذاری تسهیلات بدهند اگر پول بیشتری در بانک های استان باشد وام می دهند و فعالیت های اقتصادی در استان فعال می شود و جوانان بیکار ما سرکار می روند. آقایان این پول ها را برداشتند و به تهران بردند البته عیبی هم ندارد ما که نمی توانیم چیزی بگوییم اما این کارهای اقتصادی در آنجا رونق می گیرد و جوانان تهرانی سرکار می روند آیا تهران بیشتر محتاج تر است یا اهواز؟ خودتان انصاف به خرج دهید ما هم کسی نیستیم که  بخواهیم به شما اهانتی کنیم یا شما را تنبیه کنیم بلکه داریم موعظه می کنیم خودتان فکر کنید و انصاف به خرج دهید.

امام جمعه اهواز با اشاره به محرومیت برخی نقاط استان گفت: شهرک یاسرامیدیه، شهرک طالقانی ماهشهر، شهرک علم الهدی  شوشتر، شهرک خیبر دزفول، ملاشیه، شیبان، عین دو، مسیرکوت عبدالله اینها اکثرا جنگ زده هستند و هنوز زمین هایشان آلوده به مین است و کار دیگری جز کشاورزی بلد نیستند. سرمایه زندگی و کارشان به  این صورت است ، محروم هستند. از آن طرف هورالعظیم وضعش خوب نیست برای رضای خدا به این مناطق کمک کنید وقتی پول های خود را در بانکهای استان گذاشتید جریان مالی فعال می شود. ما با شعار و دعا که نمی توانیم مسئله بیکاری را حل کنیم هرکاری راهی دارد.

آیت الله موسوی جزایری تصریح کرد: این مطلب در هفته گذشته از طرف ما مطرح شد بعضی ها موضع گرفتند چناچه ما اشتباه کرده ایم و این اقایان پول ها را در بانک های استان گذاشته اند و گزارشاتی که که به ما داده اند دروغ است اعلام کنند تا ما هم عذرخواهی کنیم و حرف خود را پس بگیریم ولی طبق گزارشاتی که به ما داده اند تا 90 درصد از ذخایرمالی این شرکت ها در تهران است چه شرکت فولادباشد چه نیشکر و پتروشیمی ها فرق ندارد.

وی افزود: اگر این ها نبودند و کارخانجات مردمی بود فوائدش برای خوزستان بیشتر بود این کارخانه های بزرگ را آوردند و حالا اینطورمعامله می کنند امیدوارم خدا را در نظر بگیریم و هر خدمتی از دست ما برای این مردم محروم و ضعیف بر می آید انجام دهیم.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
2
22
موافقم اگر نماینده ولی فقیه اینطور سفت و سخت بگیره شاید مشکلی از مشکلات این استان حل بشه اصلا چرا باید مدیرانی که در استان سرکار هستند خوزستانی نباشند شاید دلیل این همه کم کاری همین باشد که تعصب روی استان نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
تکبیر
فرید
|
ROMANIA
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۴
2
14
امیدوارم پیگیری های ادامه دار و در همه زمینه ها و حتی در زمینه فساد اداری هم توسعه داده بشه . البته خدمت دوستان عرض کنم هیچکدام از بانکهای خوزستان در استان نسبت منابع به مصارفشان در استان خوزستان بالاتر از 50 درصد نیست تازه این درصد در خیلی از بانکها و موسسات 25 الی 30 درصده لطفا" نماینده محترم ولی فقیه به بانکها در این زمینه هم تذکر بدهند همچنین یه سوالی هم از مدیر کل دارایی بپرسند ببینند درآمدهای مالیاتی (ارزش افزوده سهم دارایی و مالیات عملکرد) چه مقدار در استان مصرف میشه ؟ همچنین بپرسند پتروشیمی ها و شرکت نفت و حفاری چه مقدار عوارض آلایندگی و ... به استان می دهند ؟ ضمنا" بپرسند چه مقدار از کارهای پیمانکاری و خریدهای کالای پتروشیمی ها و شرکت نفت و... از شرکتهای خوزستانی انجام میشه ؟ لطفا ایشان یه موهبتی هم بفرمایند از تمام مدیران دستگاههای اجرایی و نفت و پتروشیمی ها و ملی حفاری گزارش بخواهند ببینند در دوره احمدی نژاد چه اتفاقی افتاده و درآمدشان چقدر بوده و چقدرش در استان هزینه شد و خلاصه گزارش را در نماز جمعه ارائه کنند همچنین نسبت به انتقال آب کارون هم حساسیت بیشتری نشان بدهند امیدوارم و مطمئن هستم اگر ایشان یکم با روحیه انتقادی بیشتر وارد صحنه بشوند هر کسی در استان هرکاری نمی کند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
3
9
احسنت به حضرت آیت الله جزایری. به قول معروف جانا سحن از زبان ما میگویی
علی
|
UNITED STATES
|
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
2
5
ضمن عرض خسته نباشید وتشکر از فرمایشات نماینده محترم ولی فقیه در استان از شما دوستان خوزنیوز تقاضا داریم مسیله استخدامیهای استانداری را فراموش نکنید چون اقایون مسئولین که فراموش کردهاند /من نمیدانم که ما در این مملکت دم از اشتغال جوانان میزنم بعد برای یک تخصیص بودجه تو گل موندیم .این همه پول تواین مملکت داره بیخودی هزینه میشه .....بابا جان والله اینقدر تعیین تکلیف ما جوونای بیار سخت نیست.شما به گوششون برسونید ....
اميد
|
SPAIN
|
۰۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
1
3
احسنت بر اين همه ريزبيني و تشخيص و درايت و اشراف بر مسايل به نماينده اعظم ولايت فقيه در استان محروم و شهيدپرور خوزستان قهرمان ..
اميدواريم كه همچنان اين نظارتها و راهبردهاي ايشان مستدام باشد.. انشاا...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
1
4
ايت الله درست مي گويد درود بر او
مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
0
2
معلومه که مسئولین ازخودشون دفاع میکنندوحاضرنیستندبه واقعیت اعتراف کنند.
اهوازی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
0
2
فقط بحث پول نیست در برخی شرکت ها حتی منشی هم از خارج استان می آورند آنهم با پرداخت بلیط و مزایای دیگرو... .
حمید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
0
1
سلام درود بر حاج آفا.بابا وقتی این همه مدیر لایق خوزستانی در فولاد داریم بعد یک فرد غیرخوزستانی یکهو برای انجام بی وقفه دستورات آقایان تهران نشین مدیرعامل می شود با حمایت کسی که حالا شده مسئول ... از این شرکت !!!!!! بقیه اش را بخوان آقا.زبان روزه حلالتان نمی کنم اگر نظرم را که نظر اغلب فولادی هاست سانسور کنید.
عباس
|
GERMANY
|
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
0
3
احسنت براین سخنان اگاهانه آیت الله موسوی جزايري ضمنا" بیش ازهفتاد درصد مدیران فولاد غیر بومی میباشند
:
:
:
آخرین اخبار